Permalänk
Medlem

Auto överklockning 4.7ghz i7 3770k

Hejsan, testade precis auto överklocka min 3770k med asrock z77 proffesional och nu undrar jag om dem här ser bra ut? Den har hittils kommit upp till 68 grader när jag spelar Battlefield 3 med Phanteks PH-TC14PE. Det har hittils inte crashat nånting än heller.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Vad är temperaturen under full belastning? Hur länge har du stresstestat den? Är den stabil så kan du ju testa sänka volten lite och se om den förblir stabil med lägre spänningar för att få ner temperaturen. Kan tänka mig att den blir ganska varm under full belastning om den orkar upp i 68 grader i BF3.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PezFTW:

Vad är temperaturen under full belastning? Hur länge har du stresstestat den? Är den stabil så kan du ju testa sänka volten lite och se om den förblir stabil med lägre spänningar för att få ner temperaturen. Kan tänka mig att den blir ganska varm under full belastning om den orkar upp i 68 grader i BF3.

Körde Battlefield 3 nån armored kill bana 2000 tickets med 64 players körde igenom hela matchen, och den varmaste coren blev 68 grader och då var 80% belastning på cpun så tempraturen borde vara okej endå? Jag har ingen alls koll på hur man klockar därför jag använder Auto grejen :/

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Tycker att din Vcore är på gränsen. Tror din CPU blir väldigt varm under ett par timmar i Prime95.
Sänk den så mycket du kan och att den blir stabil med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Körde Battlefield 3 nån armored kill bana 2000 tickets med 64 players körde igenom hela matchen, och den varmaste coren blev 68 grader och då var 80% belastning på cpun så tempraturen borde vara okej endå? Jag har ingen alls koll på hur man klockar därför jag använder Auto grejen :/

Om du bara har 68 grader i bf3, så har du bra temps! 3770k burkar bli sjukt varma vid överklockning. Min 2500k vid 4.5ghz 1.37-1.39 blir samma grader som din blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Hejsan, testade precis auto överklocka min 3770k med asrock z77 proffesional och nu undrar jag om dem här ser bra ut? Den har hittils kommit upp till 68 grader när jag spelar Battlefield 3 med Phanteks PH-TC14PE. Det har hittils inte crashat nånting än heller.

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24899.png

Klocka själv i BIOS istället. min i7 3770K kan jag köra 4,7Ghz på 1,264-1,286v korsa inte 1,340v

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Man måste inte använda prime95. Funkar datorn stabilt för det ändamål TS har så är datorn stabil nog.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om de inställningarna är stabila så tycker jag att det verkar vara väldigt bra, du har ett bra exemplar, min 3770k klarar inte prime95 under längre tid i 4,7 trots en Vcore i 1,390.
Dock så tycker jag att du ska ladda hem prime95 och köra large FFT i minst två timmar för att kontrollera stabilitet och se hur varm den blir under maximal belastning.

Jag tycker att det verkar bra, trots att jag inte riktigt litar på auto overclocking, BIOS är bättre för klockning.
Om processorn faktiskt klarar sig med lägre Vcore så är det såklart bättre.

Skrivet av mecke96:

Klocka själv i BIOS istället. min i7 3770K kan jag köra 4,7Ghz på 1,264-1,286v korsa inte 1,340v

1,340 är väl lite konservativt, om man har en massiv luftkylare skulle jag säga att gränsen är närmare 1,4V. Dock så får man hålla koll på temperaturer, och tänka på att ivy bridge inte gillar en hög volt eftersom temperaturer kan hindra en överklockning mer än en hög Vcore kan stabilisera en överklockning.
Ivy Bridge är en tuff processor, kommer troligen inte att dö om Vcore inte närmar sig 1,6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Man måste inte använda prime95. Funkar datorn stabilt för det ändamål TS har så är datorn stabil nog.

ska ta och testa nån gång sen

Skrivet av mecke96:

Klocka själv i BIOS istället. min i7 3770K kan jag köra 4,7Ghz på 1,264-1,286v korsa inte 1,340v

fyfan har ingen erfarenhet och klocka själv :/ därför jag kör auto vågar inte pilla på sånt där :/

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

fyfan har ingen erfarenhet och klocka själv :/ därför jag kör auto vågar inte pilla på sånt där :/

Enda sättet att få erfarenhet är att prova! ^^

edit. Jag har inga problem med att gå in i bios och ändra saker, men jag skulle aldrig våga att låta ett program göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Enda sättet att få erfarenhet är att prova! ^^

edit. Jag har inga problem med att gå in i bios och ändra saker, men jag skulle aldrig våga att låta ett program göra det

Hehe sant det där tack för hjälpen alla i tråden

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Det är farligare ett köra på Auto IMO, du kan inte kontrollera mycket...
Läs gärna guiden här i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

1,340 är väl lite konservativt, om man har en massiv luftkylare skulle jag säga att gränsen är närmare 1,4V. Dock så får man hålla koll på temperaturer, och tänka på att ivy bridge inte gillar en hög volt eftersom temperaturer kan hindra en överklockning mer än en hög Vcore kan stabilisera en överklockning.
Ivy Bridge är en tuff processor, kommer troligen inte att dö om Vcore inte närmar sig 1,6.

Jo men för en dator med vanlig torn kylare skulle jag inte korsa 1,340v, Det var som mest det jag mena.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro