Vad är CPU Load-Line Calibration Level 5 ?

Permalänk

Vad är CPU Load-Line Calibration Level 5 ?

Har hört att man ska sätta level 2 när man överklockar, men varför och vad är det ?

Permalänk

Ingen som vet ?
Behöver nämligen veta det inför en klock. Har Googlat men inte funnit svaret än.

Permalänk

Du får icke bumpa men här har du en tråd (första träffen på google) som förklarar:

http://www.overclock.net/t/304478/loadline-calibration

"Loadline calibration greatly reduces vdroop. In some cases it eliminates it altogether. Definitely enable it."

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Du får icke bumpa men här har du en tråd (första träffen på google) som förklarar:

http://www.overclock.net/t/304478/loadline-calibration

"Loadline calibration greatly reduces vdroop. In some cases it eliminates it altogether. Definitely enable it."

Okej men då fråga 2.
Vilken level ska man då ha den stå på ?

Permalänk

Pröva dig fram.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Pröva dig fram.

Men vet ju knappt vad jag ska kolla efter ju.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Men vet ju knappt vad jag ska kolla efter ju.

Vdroop

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Provade att sänka till Level 2 då höjdes VCore från 1.1V till 1.2V.
Man ska väl ha den på Auto då skulle jag tro ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Provade att sänka till Level 2 då höjdes VCore från 1.1V till 1.2V.
Man ska väl ha den på Auto då skulle jag tro ?

Hänvisar till #5 och Google.

Permalänk
Medlem

Även kallat "current capacity" hos andra tillverkare, det den gör att reglera hur mycket ström (current "ampere") processorn får och då även tdp värdet. level 2 är normalt rekomenderat då jag tror att den ligger på 100% hela triden, 3-5 gör att processor för mindre ström i viloläge menas 1 ger en liten extre boost i load som kan behövas vid mer extrem överklocking.

Permalänk
Medlem

Att ändra Load-Line Calibration från Auot till högsta eller näst högsta värdet gjorde att V-droppen på mitt ASUS z77-V är helt obefintlig. Jag kunde nu ha kvar min överklockning på 4.5GHz (på en 3770k) och ha en negativ V-core offset, nämligen -0.03V.

Blev lite fundersam över detta och undrar om det finns några nackdelar av att överklocka såhär jämfört med att endast höja spänningen?

Permalänk
Medlem

Blev osäker nu och tror att jag kanske blanda ihop det med ngt annat nu

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat lite mer hittade jag en artikel på anandtech som gjort lite tester på Load-Line Calibration på ett gammalt 775 moderkort. http://www.anandtech.com/show/2404/6

Som jag förstog det så kompenserar moderkortet för V-droppen i realtid. Men vi lever inte i en perfekt värld utan det blir ett dropp i spänningen som sedan överkompenseras en aning innan den hinner stabilisera sig, när CPUn går från idle till load. Sen blir det tvärt om när den går från load till idle vilket enligt dem skulle kunna ge en farlig spik i spänningen.

Det gjorde mig dock lite fundersam eftersom man klarar sig på betydligt lägre idle-spänning med LLC aktiverat, och iaf på mitt moderkort var överklockningen stabil med exakt samma spänning under load. Rent logiskt känns det inte rimmligt att denna spiken skulle gå över idle-spänningen utan LLC (vid samma load-spänning), men det kanske är så? skulle uppskatta ett svar från någon som har bra koll på detta

Permalänk
Medlem

Du använder LLC för att kompensera ett så kallat voltage drop, denna brukar oftast vara på 75% eller level 2 när du överklockar

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka sätt den bara på lv 2 så blir det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Om du ska överklocka sätt den bara på lv 2 så blir det bra

Det svarade ju inte riktigt på min fråga om spännings-spikarna med LLC kan bli större än V-droppen utan LLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det svarade ju inte riktigt på min fråga om spännings-spikarna med LLC kan bli större än V-droppen utan LLC.

vcoren blir som högst på, lv 1 vid lv 2 så är rätt stabil hela tiden