Är 76C normala värden när det gäller H60 ?

Permalänk

Är 76C normala värden när det gäller H60 ?

Körde Prime95 i en timme med en klockad i5 3570K 4.4 GHz.
VCore var inställd orginal, alltså inte ändrad.
Den ena kärnan visade 76C som mest och de andra ca 66C.
Mätte graderna i Coretemp samt HW monitor, i HW monitor så visade det 72C över lag.
Nu undrar jag om jag har normala värden för en H60 eller om det är onormalt ?
Har inte den bästa ventilationen i burken men HW monitor visar ca 32C.
Behöver hjälp !

Permalänk
Medlem

Låter ju ärligt talat som lite för hög siffra, men å andra sidan är 4,4GHZ en rätt rejäl klockning med H60 som kylare !
Sålänge inte det kommer över dom där temperaturerna och ingen krasch uppstår, så behöver du inte oroa dig tror jag

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Körde Prime95 i en timme med en klockad i5 3570K 4.4 GHz.
VCore var inställd orginal, alltså inte ändrad.
Den ena kärnan visade 76C som mest och de andra ca 66C.
Mätte graderna i Coretemp samt HW monitor, i HW monitor så visade det 72C över lag.
Nu undrar jag om jag har normala värden för en H60 eller om det är onormalt ?
Har inte den bästa ventilationen i burken men HW monitor visar ca 32C.
Behöver hjälp !

Kolla så att inte stock vcore är auto, sätt isåfall en fixed.

Kan även vara slarvigt monterad kylare

Permalänk

Kan det vara så att dåligt luftflöde i chassit påverkar tempsen i mitt fall ?
Har nog installera den rätt men tycker inte det kommer mycket luft ut ur chassit där bak där jag har radiatorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att ta bort sidan o kolla om du känner om det blåser mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl bara att ta bort sidan o kolla om du känner om det blåser mera.

Och om det gör de då ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av punchline82:

Och om det gör de då ?

Då vet du att du kan förbättra kylningen, då får du fundera på om du ska göra det, troligen så innebär det högre ljudnivå. Men så är det, fläktar låter, eller så kanske du kan byta låda, då kostar det mera än fläktar, men det kanske går att få bättre luftflöde utan att det låter mera.
Det kanske går att modda den låda du har, tex ta bort fläktgaller som är stansade i plåten? Då kapar man bort dem o ersätter dem med ett skyddsgaller (om man vill ha beröringsskydd) kan påverka både luftflödet och ljudet åt rätt håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.