HP UPS-strömförgreningsdosor till 230V?

Permalänk
Hedersmedlem

HP UPS-strömförgreningsdosor till 230V?

Hej!

Jag har nyligen köpt mitt första fulllängdsrack till serverrummet därhemma. Med racket kom det en hel del tillbehör. Det verkar som det suttit en HP UPS i det för det finns klistermärken lite här och var som antyder det. Problemet är att det finns en hel del strömförgreningsdosor kvar i racket som verkar ha används till denna HP UPS. Är det möjligt att kunna ansluta dem till vanligt 230V-nät med en egengjord kabel tro?

Så här ser strömförgreningsdosan ut.

Så här ser kontakten som förmodligen gick in i UPS:en. Det är en C19-kontakt.

Min plan är att jag köper en C19-hona från tex Kjell & Co och sedan monterar på en vanlig EKK-kabel med ett vanlig kontakt på, för att kunna ansluta de två (totalt två stycken) strömförgreningsdosor och använda dem i racket.

Kommer det funka tro?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är 230V delar så borde det funka, är det nått Amerikanskt 110V system så är det dumt att köra in 230V, men det brukar ju finnas märkning så man kan klura ut sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle föreslå att byta ut den befintliga hanen mot en vanlig stickpropp istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är 230V delar så borde det funka, är det nått Amerikanskt 110V system så är det dumt att köra in 230V, men det brukar ju finnas märkning så man kan klura ut sånt.

Det står inget speciellt på själva strömförgreningsdosorna men det står "rated up to" 16A 250V på C19-kontakten från dem, så det bör vara 230 volt.

Skrivet av StabTheDrama:

Jag skulle föreslå att byta ut den befintliga hanen mot en vanlig stickpropp istället.

Bra idé! Får se om jag kör så dock, om jag skaffar en 19" UPS i framtiden kan det vara smidigt med strömförgreningsdosor till den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

En kabel som är mer smidig är RKK, EKK är lite stelare, om även i form av EKK Light.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Hej!

Jag har nyligen köpt mitt första fulllängdsrack till serverrummet därhemma. Med racket kom det en hel del tillbehör. Det verkar som det suttit en HP UPS i det för det finns klistermärken lite här och var som antyder det. Problemet är att det finns en hel del strömförgreningsdosor kvar i racket som verkar ha används till denna HP UPS. Är det möjligt att kunna ansluta dem till vanligt 230V-nät med en egengjord kabel tro?

http://www.gondolin.se/temp/hp_ups_rack_stromforgrening_1.png

Så här ser strömförgreningsdosan ut.

http://www.gondolin.se/temp/hp_ups_rack_stromforgrening_2.png

Så här ser kontakten som förmodligen gick in i UPS:en. Det är en C19-kontakt.

Min plan är att jag köper en C19-hona från tex Kjell & Co och sedan monterar på en vanlig EKK-kabel med ett vanlig kontakt på, för att kunna ansluta de två (totalt två stycken) strömförgreningsdosor och använda dem i racket.

Kommer det funka tro?

Eller så köper du en ny kabel direkt, och slipper koppla och kapa kablar osv:
KABEL STRÖM CEE 7/7 - RAK C19 2M BLACK
http://www.dustinhome.se/product/5010625139/kabel-strom-cee-7...
Bara koppla in och köra

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Absolut, den går utan att tvekan att använda. Antingen byter du stickpropp (vilket man faktiskt får göra!) eller använder en vanlig apparatkabel i andra ändan.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det är 16A apparatkabel, vanligt att UPS använder sådanna, även bladservers.

kontakten heter IEC C19

färdiga kablar är dyra som satan, tror jag pyntade 180kr styck för mina 2meters till vanlig schoko hona

iec c19 to c13

heter kabeln du ska googla fram och köpa, det blir en adapter till vanliga apparatkabel

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Eller så köper du en ny kabel direkt, och slipper koppla och kapa kablar osv:
KABEL STRÖM CEE 7/7 - RAK C19 2M BLACK
http://www.dustinhome.se/product/5010625139/kabel-strom-cee-7...
Bara koppla in och köra

Smidigt! Jag försökte söka på C19 på Prisjakt men det gick inget vidare. Denna blir det helt klart - tackar och bockar!

Nästa projekt blir en 19" UPS till ett hyfsat pris - kan bli svårare

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Smidigt! Jag försökte söka på C19 på Prisjakt men det gick inget vidare. Denna blir det helt klart - tackar och bockar!

Nästa projekt blir en 19" UPS till ett hyfsat pris - kan bli svårare

Beror ju på, har du någon koll på hur mycket utrustningen du har/ska ha drar i W?
Och hur lång UPS tid vill du ha? SÅ att du klarar dig över kortare strömavbrott/strömfall/spikar (strömavbrott på upp mot 10min) eller vill du ha längre UPS tid? (timme? flera timmar?)

Allt beror på hur mycket utrustningen du ska ha drar, och hur mycket du vill betala för att få ut UPS tiden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

tänkte åt fel ordning såg jag nu!

men dustin kabeln är det som gäller

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nästa projekt blir en 19" UPS till ett hyfsat pris - kan bli svårare

Säg inte det.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ser ut som en vanlig HP PDU list. Brukar vara kopplade till UPS eller en strömfördelare i rackskåpet (så att man kan gå in med en 16 eller 32A trefas och sen ta ut en trave enfas uttag.

Ska man köra med tex 4 X C7000 bladchassin i ett rack så går det lite ström.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415