Permalänk

Hur mycket bättre är H80in mot H60in ?

Har idag en Corsair H60 som kyler min klockade i5 Processor.
Den varmaste kärnan kommer upp i 75C efter 1.5h i Prime95. Då jag funderar på att köpa en H80 men inte vet hur stor skilnad det kommer bli så därför vänder jag mej till er. Är det någon som kan rätta mej efter rätt väg och har kundskapen om dessa kylare så vore jag evigt tacksam.
En sak till bara. Hur är det meningen att man ska koppla denna kylare ?
Har förstått att man ska koppla en molex till nätagget, sen fläktarna i Vattenblocket, men den sista 3-pins kontakten, vart ska den kopplas någonstans ?

Permalänk
Medlem

Finns massor av tester på nätet, bara googla!

Permalänk
Medlem

Har en h80 som går varm som solen efter jag renderat bilder i några timmar på min 3930k.
Så jag ångrar lite mitt köp och hade nog hellre skaffat mig en h100.

Vid normalt användande och spelande så blir det aldrig varm. Verkar bara vara vid full load vid längre sessioner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Okej tack för svaret. Gärna flera som har erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har idag en Corsair H60 som kyler min klockade i5 Processor.
Den varmaste kärnan kommer upp i 75C efter 1.5h i Prime95. Då jag funderar på att köpa en H80 men inte vet hur stor skilnad det kommer bli så därför vänder jag mej till er. Är det någon som kan rätta mej efter rätt väg och har kundskapen om dessa kylare så vore jag evigt tacksam.

Jag hade en H80 höll min oklockade 3570k på ca 55c i prime95. Jag bytte dock till nh d14 pga att den är tystare och kyler bättre. Kör nu 4.5ghz med max 54grader i Bf3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har en h80 som går varm som solen efter jag renderat bilder i några timmar på min 3930k.
Så jag ångrar lite mitt köp och hade nog hellre skaffat mig en h100.

Vid normalt användande och spelande så blir det aldrig varm. Verkar bara vara vid full load vid längre sessioner.

Det skiljer inte så mycket mellan h80 och h100, några grader max

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Det skiljer inte så mycket mellan h80 och h100, några grader max

3.3c mellan h100 och h80. 5c mellan h80 och h60

http://images.anandtech.com/graphs/graph5054/42197.png

Trodde h100 var dubbelt så stor som h80 men tydligen är den bara dubbelt så stor som h60. Men en sak är säker att jag behöver en aningen bättre kylare när jag ska rendera 3d en längre tid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har en h80 som går varm som solen efter jag renderat bilder i några timmar på min 3930k.
Så jag ångrar lite mitt köp och hade nog hellre skaffat mig en h100.

Vid normalt användande och spelande så blir det aldrig varm. Verkar bara vara vid full load vid längre sessioner.

Det hjälper väl något att byt ut fläktarna också?

Permalänk
Medlem

Japp, såg ett liknande test på anandtech där det låg mellan 3-5C, tycker personligen det inte är värt pengarna, min första post woho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har en h80 som går varm som solen efter jag renderat bilder i några timmar på min 3930k.
Så jag ångrar lite mitt köp och hade nog hellre skaffat mig en h100.

Vid normalt användande och spelande så blir det aldrig varm. Verkar bara vara vid full load vid längre sessioner.

Bara en tanke, men det kanske är ventilationen i lådan snarare än H80:n som sätter gränsen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeezZ:

Det hjälper väl något att byt ut fläktarna också?

Jo det gör det. Men då låter den satan om man ska köra dubbla fläktar på höga varv.

Vill helst ha en större kylare / radiator som jag kan ha fler stora fläktar på låga varvtal. Men snart är vintern här och då är det svalare i rummet så det ska inte vara några problem då.

Skrivet av Roger W:

Bara en tanke, men det kanske är ventilationen i lådan snarare än H80:n som sätter gränsen?

Det är h80 då luften från fläktarna på radiatorn är riktigt varm. Har ett cosmos II chassi med riktigt bra kylning i lådan så det är inget problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Tvekar på att det är så stor skillnad. Jag bytte från H60 till en custom vattenloop med en radiator ungefär lika stor/tjock som H80, och jag vann runt 5c

Permalänk
Medlem

Kör en H80 med Corsairs SP fläktar i PnP till min Phenom II 965 klockad till 3.9ghz (kommer dock inte ihåg volten, 1,46 tror jag) och tempen ligger på runt 55c efter några timmar i BF3..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxfile84:

Japp, såg ett liknande test på anandtech där det låg mellan 3-5C, tycker personligen det inte är värt pengarna, min första post woho!

Välkommen till Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tvekar på att det är så stor skillnad. Jag bytte från H60 till en custom vattenloop med en radiator ungefär lika stor/tjock som H80, och jag vann runt 5c

5 grader är ändå 5 grader

Permalänk
Skrivet av Kvistarn:

5 grader är ändå 5 grader

Kan betyda skillnaden mellan liv och död!

På CPU:n

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here