Permalänk
Medlem

I5 2500k 78C*

Edit: Jag har bytit kylpastan och nu ligger tempen på 16C* mindre (62C* nu)
Tack för hjälpen och snabba svar.

Solved.
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Låter som en klassisk felskruvning av kylaren. Kolla att du har fäst kylaren ordentligt.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Kan ju tästa känna på den men sist jag kollade så satt den ordentligt.
Ligger på 35 Idle.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att den sitter ordentligt bör du fundera på hur mycket kylpasta du använde. Använder du stock kylare? bra luftflöde i chassit?

70grader är för övrigt inte något skadligt för processorn:)

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig på sånt här men beskriver och svarar så gott jag kan.
Sitter med stock kylare inc kylar pasta som va med (va redan på satt om jag inte minns fel)
Har 1 fläkt i chassit och har tagit bort "sidan" på chassit.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

Är den klockad? Att komma upp i hög temperatur med en klockad CPU om man använder stock-kylaren är inte ovanligt.
78c är högt, men inte så pass att det skadar en I5a.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Även om den "sitter åt" så betyder det inte att den sitter helt rätt.
Många monterar dit intels kylare fel.

Om du har hål på baksidan av moderkortet(eller snarare moderkorts plåten) öppna då den sidan av chassit och kolla så alla 4 piggar är igenom.

Permalänk

Originalkylaren är rätt så dålig, den blir varm helt enkelt pga dess storlek och låga kapacitet. Vill du ha ned temperaturen redigt får du skaffa dig en bättre kylare, t.o.m en billig towerkylare får ned temperaturerna en hel del. CPU:n har inga problem med temperaturen, men eventuellt kan du slita ut onödigt mkt på moderkortets kringliggande komponenter.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chaos_maniac:

Originalkylaren är rätt så dålig, den blir varm helt enkelt pga dess storlek och låga kapacitet. Vill du ha ned temperaturen redigt får du skaffa dig en bättre kylare, t.o.m en billig towerkylare får ned temperaturerna en hel del. CPU:n har inga problem med temperaturen, men eventuellt kan du slita ut onödigt mkt på moderkortets kringliggande komponenter.

Originalkylaren är det INGET fel på.
Den klarar spel och annat utan problem på 3.8ghz turbo med en max temp på ca 65-70c beroende på rums temperatur.
...om man monterar dit den rätt.

Vissa monterar fel och klagar sedan för att de har 80+ på CPU..och därmed är kylaren skit

Permalänk
Medlem

Är den överklockad?
Kom upp i 80c med stock och 4.4Ghz, 1.260Vcore.

Är den inte överklockad borde du hitta någon som vet hur en kylare ska monteras och be denna person ta en koll

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är den klockad? Att komma upp i hög temperatur med en klockad CPU om man använder stock-kylaren är inte ovanligt.
78c är högt, men inte så pass att det skadar en I5a.

Nej den är inte klockad har tänkt att göra det om något år.

Skrivet av Stårk:

Även om den "sitter åt" så betyder det inte att den sitter helt rätt.
Många monterar dit intels kylare fel.

Om du har hål på baksidan av moderkortet(eller snarare moderkorts plåten) öppna då den sidan av chassit och kolla så alla 4 piggar är igenom.

Jag hörde 4 "klick" ljud när jag satt dit den.

Skrivet av chaos_maniac:

Originalkylaren är rätt så dålig, den blir varm helt enkelt pga dess storlek och låga kapacitet. Vill du ha ned temperaturen redigt får du skaffa dig en bättre kylare, t.o.m en billig towerkylare får ned temperaturerna en hel del. CPU:n har inga problem med temperaturen, men eventuellt kan du slita ut onödigt mkt på moderkortets kringliggande komponenter.

Vad för kylare skulle du ha köpt om du hade en i5 och tänkte överklocka den?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wulf92:

Jag hörde 4 "klick" ljud när jag satt dit den.

Tog du bort plasten som satt på kontakt ytan? då?

Köp en Noctua, Corsair H60 eller... H212+

Permalänk
Medlem

Har haft processorn några månader.
jag tog dock bort kylaren för att peta bort några större damm tussar som satt på kylaren, sen satt jag tebax den.

Edit: dock så har fläkten "skrapar" fläkten i kylaren på högre varv. så den "vibrerar"

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wulf92:

Har haft processorn några månader.
jag tog dock bort kylaren för att peta bort några större damm tussar som satt på kylaren, sen satt jag tebax den.

Utan att byta pasta? Där är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Utan att byta pasta? Där är problemet.

men den ligger på samma idle temp som den gjorde förut?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wulf92:

men den ligger på samma idle temp som den gjorde förut?

Ja men idle är väl inget man ska bry sig om, utan load?

Permalänk

Om det som sades att stockkylaren är god för max 70 grader så kör på med den om du inte ska klocka. Kylpasta måste bytas ut när man tagit av kylaren. Ta en trasa eller hållbart hushållspapper och någon form av ren sprit (t.ex. T-röd), svep bort pastan som sitter på med papper och gnugga bort resterna med trasa (eller papper, men kan smula om pappret är dåligt). Rengör både CPU och kylare. Applicera sedan en liten klick ny kylpasta, en tunn sträng brukar vara ok.

För framtida fläktrengöring, ta av fläkten från kylaren med en platt skruvmejsel (bänd bort ena sidan och plocka loss). Rengör kylflänsen och fläktblad.

EDIT: Kylpasta fungerar som en värmeledande isolator (om det nu är rätt ord), är den dåligt applicerad ger den sämre värmeöverföring - är den återanvänd jättedålig värmeöverföring. Detta märks mer ju högre temperaturerna blir.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Ja men idle är väl inget man ska bry sig om, utan load?

Om jag har uppfattat detta fel så säg till då.
Kylaren kommer alltid ha samma idle temp även om du inte har kylpasta. men temp kommer skjuta i höjden på load?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Om det som sades att stockkylaren är god för max 70 grader så kör på med den om du inte ska klocka. Kylpasta måste bytas ut när man tagit av kylaren. Ta en trasa eller hållbart hushållspapper och någon form av ren sprit (t.ex. T-röd), svep bort pastan som sitter på med papper och gnugga bort resterna med trasa (eller papper, men kan smula om pappret är dåligt). Rengör både CPU och kylare. Applicera sedan en liten klick ny kylpasta, en tunn sträng brukar vara ok.

okej får göra det då.
Något viktigt som man behöver veta när man gör detta?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

78 grader är inga problem. Upp till 80 grader med original kylaren är inom säkra gränser.
BF3 har tendens att värma upp CPUn rätt så rejält.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Laddade ner Speedfan.
Speedfan säger att cpun ligger på 31
Asrock eXtreme tuner säger 38

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

78 grader är inga problem. Upp till 80 grader med original kylaren är inom säkra gränser.
BF3 har tendens att värma upp CPUn rätt så rejält.

Skitsnack

Skrivet av Wulf92:

Om jag har uppfattat detta fel så säg till då.
Kylaren kommer alltid ha samma idle temp även om du inte har kylpasta. men temp kommer skjuta i höjden på load?

Va?

Wulf... allt under 50c i idle är OK.
All under 75c i load är OK. Men kunde vara bättre. Mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Wulf92:

okej får göra det då.
Något viktigt som man behöver veta när man gör detta?

Det viktigaste: få båda ytorna rena. När du sätter fast kylaren igen så var bestämd, undvik att ta av och på kylaren under processen. Försök montera den med att trycka i "plopparna" diagonalt samtidigt. Exempelbild på hur det ser ut med den lilla strängen kylpasta. http://i55.tinypic.com/9rr6g2.jpg

Nu ska jag sova! Lycka till!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wulf92:

Har haft processorn några månader.
jag tog dock bort kylaren för att peta bort några större damm tussar som satt på kylaren, sen satt jag tebax den.

Edit: dock så har fläkten "skrapar" fläkten i kylaren på högre varv. så den "vibrerar"

Och där är problemet.

Skrivet av Wulf92:

Om jag har uppfattat detta fel så säg till då.
Kylaren kommer alltid ha samma idle temp även om du inte har kylpasta. men temp kommer skjuta i höjden på load?

Nja, kylpastan fyller ut alla ojämnheter mellan kylaren och processorn så att värmen leds bättre.
Luft leder inte värme så bra. (Därför man inte ska lätta på trycket när pastan har smetats ut)

Skrivet av Wulf92:

okej får göra det då.
Något viktigt som man behöver veta när man gör detta?

Tveka inte när du monterar den igen, skulle något bli fel och du låter luft komma in i pastan igen är det bara börja om.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Skitsnack

Va?

Wulf... allt under 50c i idle är OK.
All under 75c i load är OK. Men kunde vara bättre. Mycket bättre.

Ok tack för att du står ut med mig.
Villken temp "Bör" jag ligga på när jag sitter i load?
har funderat på att köpa en ny fläkt pga att denna låter.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Det viktigaste: få båda ytorna rena. När du sätter fast kylaren igen så var bestämd, undvik att ta av och på kylaren under processen. Försök montera den med att trycka i "plopparna" diagonalt samtidigt. Exempelbild på hur det ser ut med den lilla strängen kylpasta. http://i55.tinypic.com/9rr6g2.jpg

Nu ska jag sova! Lycka till!

Ok tack, Sov gott

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och där är problemet.

Nja, kylpastan fyller ut alla ojämnheter mellan kylaren och processorn så att värmen leds bättre.
Luft leder inte värme så bra. (Därför man inte ska lätta på trycket när pastan har smetats ut)

Tveka inte när du monterar den igen, skulle något bli fel och du låter luft komma in i pastan igen är det bara börja om.

ok tack för infon.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Skitsnack

Länka gärna var du får din bullshit fakta från, Intel processorena klarar en hel del värme, och BF3 kan hetta upp CPUn i samma nivåer som en Prime 95 runda.

Så klart så kan hans temps gärna vara lite bättre, men det är inget som kommer direkt förstöra processorn.

Själva limiten på hur högt SB kan går är upp till 90 grader. Dock så bör man hålla den en bra bit under det.

Till TS: Använd Coretemp för att mäta temperaturen. SpeedFan är kraftigt ut-daterat och visar sällan rätt temps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har 3:rd gen i5 och nu i skrivande stund så är min processor 48 grader med WoW och maxxade inställningar. Jag kör med stockfläkten. Så nåt fel är det!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Länka gärna var du får din bullshit fakta från, Intel processorena klarar en hel del värme, och BF3 kan hetta upp CPUn i samma nivåer som en Prime 95 runda.

Så klart så kan hans temps gärna vara lite bättre, men det är inget som kommer direkt förstöra processorn.

Själva limiten på hur högt SB kan går är upp till 90 grader. Dock så bör man hålla den en bra bit under det.

Till TS: Använd Coretemp för att mäta temperaturen. SpeedFan är kraftigt ut-daterat och visar sällan rätt temps.

Nod32 popar upp när jag föröker ladda ner coretemp.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)