[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve_87_:

jag kan inte ens välja "ny enkel volym"... ngn som har en aning om hur detta kommer sig...?

Har du ett utrymme på hårddisken som är Inte allokerat?, om du inte har detta så måste man ta bort den gamla partitionen först för att sedan skapa en ny volym på det Inte allokerade utrymmet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Har du ett utrymme på hårddisken som är Inte allokerat?, om du inte har detta så måste man ta bort den gamla partitionen först för att sedan skapa en ny volym på det Inte allokerade utrymmet.

Det skapades en partition på typ 300mb när jag gjorde min partition jag tänkte lägga windows på. Då skapades även denna 750GB partitionen som inte går att komma åt... utöver detta har jag ingen... Men 750GB känns rätt mkt... Men kan ju inte röra den partitionen... ska jag göra en ny icke allokerad partition menar du? hur gör jag d då?

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker på hur du kör datorn, men om du redan har installerat Windows på 750GB partitionen och om du nu kör detta operativsystem så kan du högerklicka på partitionen och välja Krymp volym, den kommer antagligen att krympa den till cirka 370GB och då kan du skapa en ny volym på det tomma utrymmet.

Edit: Du skriver att det skapades en 300mb partition och på den men du kan inte installera Windows 7 på denna lilla partition, om du menar 300GB så går det bra.

När jag installerar Windows 7 så skapas en 100MB partition men denna partition är inget som man själv skall installera något på, den används av Windows 7 till några extra funktioner.

PC för Alla har en guide som beskriver hur man krymper en partition http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.267568/sa-krymper-du-en-hard...

Om man vill ha en egen partition för operativsystemet så bör man skapa denna partition redan vid installationen av Windows och då behöver man inte krångla med detta efter installationen.

Om du vill göra en ny installation och samtidigt skapa en egen partition för Windows 7 så skall du boota DVD skivan eller USB minnet med Windows 7 installations filerna, välj Anpassad (avancerat) när du blir tillfrågad hur du vill installera Windows 7 och sedan välja Enhetsalternativ (avancerat).

Markera sedan partitionerna och klicka på Ta bort, när du har tagit bort alla partitioner så väljer du att klicka på Ny, välj storlek på partitionen för Windows 7, jag har valt 50GB (51200MB) på min dator men den kan bli för liten så 100GB (102400MB) är kanske bättre för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Nu är jag inte säker på hur du kör datorn, men om du redan har installerat Windows på 750GB partitionen och om du nu kör detta operativsystem så kan du högerklicka på partitionen och välja Krymp volym, den kommer antagligen att krympa den till cirka 370GB och då kan du skapa en ny volym på det tomma utrymmet.

Edit: Du skriver att det skapades en 300mb partition och på den men du kan inte installera Windows 7 på denna lilla partition, om du menar 300GB så går det bra.

När jag installerar Windows 7 så skapas en 100MB partition men denna partition är inget som man själv skall installera något på, den används av Windows 7 till några extra funktioner.

PC för Alla har en guide som beskriver hur man krymper en partition http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.267568/sa-krymper-du-en-hard...

Om man vill ha en egen partition för operativsystemet så bör man skapa denna partition redan vid installationen av Windows och då behöver man inte krångla med detta efter installationen.

Om du vill göra en ny installation och samtidigt skapa en egen partition för Windows 7 så skall du boota DVD skivan eller USB minnet med Windows 7 installations filerna, välj Anpassad (avancerat) när du blir tillfrågad hur du vill installera Windows 7 och sedan välja Enhetsalternativ (avancerat).

Markera sedan partitionerna och klicka på Ta bort, när du har tagit bort alla partitioner så väljer du att klicka på Ny, välj storlek på partitionen för Windows 7, jag har valt 50GB (51200MB) på min dator men den kan bli för liten så 100GB (102400MB) är kanske bättre för dig.

Tack för svaren, tacksam för hjälpen

Grejen e den att jag köpte en ny hårddsik på 3TB. Jag hade windows installerat på en annan hårddisk innan men den koppla jag bara ur så d inte skulle interfera på nått sätt. Så startade jag installationen och gjorde en partition precis som du förklarade. Jag gjorde en partition på 200GB då jag tänkte ha windows och alla program och spel installerat på partitionen. När jag gjorde den partitionen sa datorn typ att den va tvungen att skapa extra plats för av ngn anledning... något i den stilen iaf... Jag tryckte ok och då skapades dessa 4 partitioner.. en 200GB, en 300MB den konstiga 750GB som jag inte kan göra något med och resterande plats som blev över (ca 2TB). Försökte ta bort alla partitioner och göra om allt men kan inte röra den jäkla 750GB... startade om installationen, funkade inte heller.... Jätte sumt... Det går verkigen inte göra något med just dessa 750GB... så jäkla konstigt....

EDIT; såg nu när jag gick in på datorhanteraren att den del som är reserverad av systemet låg på 100MB oxå... men d spelar väl iofs inte ngn roll.. Kan verkligen inte göra ngt med dom 750GB vilket e lite surt... ändå jäkligt mkt plats lixom....

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet som du har beror på att HDD är större än 2TB, du får nog googla på hur man skapar partitioner på HDD som är större än 2TB, det skall även gå att använda något som heter GPT men jag vet ej hur man gör.

Du kan läsa denna sida som förklarar skillnaden mellan MBR och GPT http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Och här kan du läsa hur man installerar Windows 7 med GPT http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1141959-guide-ins...

Jag tycker att 3TB HDD inte är så lämplig som systemenhet, den passar bättre som lagringsenhet och bästa alternativet för systemenhet är en SSD.

Och om du har fler frågor om 3TB HDD som systemenhet och GPT så bör du skapa en egen tråd eftersom detta är en tråd som beskriver har man använder Diskhanteraren och du får säkert bättre svar i en egen tråd om problemet som du har.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag tror problemet som du har beror på att HDD är större än 2TB, du får nog googla på hur man skapar partitioner på HDD som är större än 2TB, det skall även gå att använda något som heter GPT men jag vet ej hur man gör.

Du kan läsa denna sida som förklarar skillnaden mellan MBR och GPT http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Och här kan du läsa hur man installerar Windows 7 med GPT http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1141959-guide-ins...

Jag tycker att 3TB HDD inte är så lämplig som systemenhet, den passar bättre som lagringsenhet och bästa alternativet för systemenhet är en SSD.

Här kan du se hur en normal 1TB HDD med 2 st partitioner ser ut med den lilla reserverade 100MB partitionen längst till vänster och Windows 7 på C: och övrig data på J:
http://imageshack.us/a/img849/3968/diskhanteraren2.png

Och om du har fler frågor om 3TB HDD som systemenhet och GPT så bör du skapa en egen tråd eftersom detta är en tråd som beskriver har man använder Diskhanteraren och du får säkert bättre svar i en egen tråd om problemet som du har.

Ah okej, jag förstår! Tack så mkt för hjälpen, uppskattas verkligen! Hehe ja, jag vet att den inte e jätte lämpad som systemdisk... Men behövde mer plats så köpte den. Har för tillfället inte råd med något mer då man e en otroligt fattig student.. :S Men tanken var att köpa en sytemdisk i framtiden ngngång ist, typ en SSD. Då denna disk (3TB alltså) var snabbare än mina förgående så tänkte jag installera windows på den

Vette fan om jag orkar gör allt d där med GTP dock =P Men skulle jag kunna dela upp partitionen i två? Den stora alltså? Låt oss säga att jag tex då har windows på en 200GB del, en reserverad del på 100MB och sen två st delat med det som är kvar, dvs ca 1,4TB each. Men det kanske inte går heller? Det konstiga är ju dock att även om jag rensar disken på allt i windows installeraren, så kommer jag inte ens åt denna 750GB del.... Den e alltid orörbar no matter what...

EDIT: får nog vara som det är för tillfället... Har installerat windows o skit på den nu... Kommer inte använda mer än 2TB på en väldans lång tid ändå... By then har man förhoppningsvis ett jobb och kan köpa sig en SSD ist d som grämer mig e om disken skulle vara sönder... kan ju lixom inte komma om 2 år o be om en ny... men sönder lär den väl inte vara eller? känns ju konstigt att just 750GB skulle vara "sönder"... antingen funkar skiten eller inte, eller så har nån 1TB platta pajjat, e d inte så d funkar?

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen till att du inte kan göra något med 750GB är att MBR inte klarar större hårddiskar än 2,1 TB så din 3 TB HDD är nog inte sönder.

Tyvärr är jag ganska okunnig om hur det fungerar med HDD som är större än 2TB så vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig med den otillgängliga 750GB delen på din hårddisk.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag tror anledningen till att du inte kan göra något med 750GB är att MBR inte klarar större hårddiskar än 2,1 TB så din 3 TB HDD är nog inte sönder.

Tyvärr är jag ganska okunnig om hur det fungerar med HDD som är större än 2TB så vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig med den otillgängliga 750GB delen på din hårddisk.

Förhoppningsvis e d så Är sj helt okunnig om HDD överhuvudtaget... Men jag kör på så får jag ta d längre fram =P Kommer ju som sagtinte fylla 2TB på ett tag ändå får tacka så mkt för hjälpen

Permalänk
Medlem

TACK! Jag kom precis hem och installerade min nya hårddisk och den syntes inte i ''Den här datorn'' så jag blev rädd att den var trasig men efter ett sök på google hittade jag den här guiden och nu fungerar allt prima!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

TACK! Jag kom precis hem och installerade min nya hårddisk och den syntes inte i ''Den här datorn'' så jag blev rädd att den var trasig men efter ett sök på google hittade jag den här guiden och nu fungerar allt prima!

kul att det hjälpte

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kul att det hjälpte

Jag kan inte vara nog tacksam för att du lagt upp den här guiden, annars hade jag antagligen gått tillbaks till Inet och klagat på att hårddisken var trasig. Tack åter igen!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk

Jahapp. Slängde i en Seagate 3TB för extra lagring. Vid initiering gjorde jag nybörjarmissen och valde mbr istället för gpt. Hur i sjutton får jag tillbaka den till gpt? Som det är nu så får jag bara ut 2.2tb och vill självklart kunna utnyttja hela disken.
Jag har inte formaterat eller något sådant efter min lilla miss.
Hur går jag till väga?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kanske dags för mig att byta också såg inte så dumt ut det där heller, ska nog prova det

finns ett som heter slave mycket snyggare.

Tack för en bra tråd till alla som inte vet hur man gör.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Jahapp. Slängde i en Seagate 3TB för extra lagring. Vid initiering gjorde jag nybörjarmissen och valde mbr istället för gpt. Hur i sjutton får jag tillbaka den till gpt? Som det är nu så får jag bara ut 2.2tb och vill självklart kunna utnyttja hela disken.
Jag har inte formaterat eller något sådant efter min lilla miss.
Hur går jag till väga?

Jag hittar tyvärr ingen lösning för att konvertera MBR till GPT utan att radera all data på hårddisken, men om du bara använder hårddisken som lagring och inte har något operativsystem på den så kan man kopiera över allt som du vill spara på en annan hårddisk och sedan ta bort alla partitioner på 3TB HDD och därefter konvertera hela hårddisken från MBR till GPT.

Läs mer om detta i denna guide: How to Convert a MBR Disk to a GPT Disk http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-g...

Visa signatur

janee

Permalänk

Disken är splirrans. Så jag gick inte miste om nåt. Tack för tipset, var enklare än jag trodde.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag hittar tyvärr ingen lösning för att konvertera MBR till GPT utan att radera all data på hårddisken, men om du bara använder hårddisken som lagring och inte har något operativsystem på den så kan man kopiera över allt som du vill spara på en annan hårddisk och sedan ta bort alla partitioner på 3TB HDD och därefter konvertera hela hårddisken från MBR till GPT.

Läs mer om detta i denna guide: How to Convert a MBR Disk to a GPT Disk http://www.sevenforums.com/tutorials/26193-convert-mbr-disk-g...

lägger till detta i guiden!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

UPPDATERING: Om du vill skapa en partition som är större än 2TB så måste du välja GPT istället för MBR, detta borde komma upp första gången du använder disken. Har du valt fel så kan du följa denna guiden för att ändra till GPT.

Nackdelen med GPT är att man inte kan boota Windows-operativsystem äldre än Windows Vista. Man kan även inte använda GPT för flyttbara enheter såsom USB-minnen, externa hårddiskar etc.

Tack till janee för hjälpen!

Denna tråd är skapad eftersom det finns väldigt många trådar uppe på sweclockers som handlar om just detta ämne.
Har jag missat något/borde lägga till något/gjort något fel?
Skriv gärna i kommentarerna.

Dold text

Har du köpt en ny hårddisk, men du hittar den inte i ”Den här datorn”?
Har du partitionerat din hårddisk men inte fått ut allt utrymme?

Detta gäller även för SSD-enheter

Gör så här:

Högerklicka på Dator (förslagsvis i startmenyn) och välj hantera.
http://i.imgur.com/pyN5E.png

Du ska nu vara inne i Datorhantering.
Klicka på Diskhantering i vänsterspalten.
http://i.imgur.com/Hv1FD.png

Nu borde du se en ”svart” hårddisk/partition någonstans (se bilden nedan för att förstå bättre).
Den svarta disken är en oallokerad disk, den måste du partitionera innan du kan se den i ”Den här datorn”.
Det gör du genom att högerklicka på den ”svarta” disken och välj ”Ny enkel volym”.
Var noga med att du väljer rätt disk, annars kan det hända tråkiga saker, tex som att du tar bort allting på en annan disk, och det vore ju inte så kul?
Välj rätt disk genom att kolla på om det är rätt storlek, och se om det står ”Inte allokerat” på den.
OBS! Även om din disk är tex 500GB så står det bara 465GB, precis som 1TB = 931GB, och 2TB = 1,81TB. Detta beror på att Windows visar olika prefixer än vad hårddisk-tillverkarna gör.
http://i.imgur.com/QvqQG.png

Nu öppnas ”Guiden Ny enkel volym”.
Tryck nästa.
http://i.imgur.com/V9gpK.png

Välj storlek.
Ifrån början står redan den största möjliga storleken i MB, så ska du inte ha flera partitioner så klickar du bara på nästa.
http://i.imgur.com/eNjgG.png

Nu får du välja om du vill ha en enhetsbeteckning eller om du vill montera den i en NTFS-mapp.
Du ska välja alternativet ”Tilldela följande enhetsbeteckning”.
Vilken bokstav du vill ha får du välja själv, det spelar ingen roll. (Detta blir sökvägen til din hårddisk, det går att ändra senare om sökvägen inte är upptagen).
Tryck nästa.
http://i.imgur.com/V5oOD.png

Nu ska du välja vilket filsystem du ska ha.
NTFS är starkt rekommenderat om inget annat är sagt, men det är överkurs.
Storleken på allokeringsenheten kan vara på Standard.
Volymetikett får du välja själv, det spelar ingen roll. (Detta är namnet på din hårddisk, och går att ändra senare).
Bocka i rutan Snabbformatera.
Tryck nästa.
http://i.imgur.com/mNxmt.png

Kontrollera så att allting är rätt.
Tryck på Slutför.
http://i.imgur.com/LxL5v.png

Nu borde din nya disk vara blå i Diskhanteraren, och finnas i ”Den här datorn”.
http://i.imgur.com/fQ3jn.png

http://i.imgur.com/kgsK5h.png

du har räddat mitt liv .. jag är en kille som är 13 nästan 14 bast och hade inte en aning hur man gjorde tack för att du räddat mig så att min ssd disk inte blir full

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

du har räddat mitt liv .. jag är en kille som är 13 nästan 14 bast och hade inte en aning hur man gjorde tack för att du räddat mig så att min ssd disk inte blir full

kul o höra

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tråden är nu uppdaterad med en bild som visar hur man gör med diskar större än 2TB.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

tack så mycket, hade hållit på i några timmar och inte lyckats och när jag såg denna så testade jag, det tog det 3 min att fixa min hårddisk. tack igen

Visa signatur

coming from you, "fair and square" sounds like a bastardization of our fair language.

Permalänk
Medlem

Tackar hittade den nu!

Permalänk
Avstängd

Hjälpte mig oerhört alldeles nyss, tack!

Permalänk
Medlem

Där var nänst sista problemet med min nya dator avklarat Stort tack!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv

Själv brukar man alltid ha problemet att inte hitta alla diskar, Riktigt störande

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra om min hårddisk inte ens visas? Alla kablar är korrekt installerade

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Vad ska jag göra om min hårddisk inte ens visas? Alla kablar är korrekt installerade

syns den i bios?
om du lägger handen på den, känner du att den är igång då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack xD

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

syns den i bios?
om du lägger handen på den, känner du att den är igång då?

jag har samma problem, ja den är igång... kan jag fått en trasig hårddisk? hittar den i bios osv.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för tutorialen - bra text och bilder! Skönt att ha en SSD

Permalänk
Medlem

TACK SOM IN I HELVETTTEETEEE

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad