Corsair Vengeance K90 och K60

Permalänk
Medlem

har du knappat på razer blackwidow? anledningen till att jag frågar är för att jämföra med det enda mekaniska tangentbord jag har knappat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av hacedon:

har du knappat på razer blackwidow? anledningen till att jag frågar är för att jämföra med det enda mekaniska tangentbord jag har knappat på

Frågar du mig?
Jag ägde en Blackwidow Ultimate med blå switchar ett litet tag. Riktigt skön, men min sambo blev galen på mig( Edit: pga ljudet så klart), samt att det inte kändes helt optimalt för spel. Grymt att skriva på dock.
Lämnade tillbaka den då jag blev besviken på att vissa av tangenterna fastnade i varandra då de låg så tätt ihop. Hade det varit en isolerad händelse så hade jag säkert bett om en ny (trots sambons klagomål). Men tack vare att diverse forum och Youtube visade flera fall på samma problem där knappar fastnar i varandra så blev det en ren retur.

Permalänk
Medlem

Jag som själv äger ett K90 tycke faktiskt att inte använda sig utav mekaniska brytare på extraknapparna är väldigt bra.

Jag som spelar mycket mmo-spel och har makron som är upp emot 10-20 knapptryckningar på en enda snabbknapp skulle nog tycka att det vore irriterande att komma åt dem när man inte vill det, tack vare det mycket känsliga röda brytarna.

Kan även tillägga att jag prövade både qpad mk85 samt k90 innan jag valde k90.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inix:

Jag som själv äger ett K90 tycke faktiskt att inte använda sig utav mekaniska brytare på extraknapparna är väldigt bra.

Jag som spelar mycket mmo-spel och har makron som är upp emot 10-20 knapptryckningar på en enda snabbknapp skulle nog tycka att det vore irriterande att komma åt dem när man inte vill det, tack vare det mycket känsliga röda brytarna.

Kan även tillägga att jag prövade både qpad mk85 samt k90 innan jag valde k90.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har vi någon som kommer med en väldigt bra kommentar som är baserad på verkligheten.

Ska man sedan gå steget längre så kan vi även tillägga att i och med att G-knappsatsen är lägre än resten av tangentbordet så finns det inte chans att man skulle trycka fel.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Gaming tangentbord som inte är onödigt stort, vilket gör det mer bekvämt då det är mindra avstånd mellan vänster arm som är på WASD och höger hand som är vid musen. Det som tagits bort är macron som brukar finnas och numpaden som en gamer knappast använder. Det är något som man kan klara sig utan, även om det är nice att logga in på internetbanken med den. (finns ju siffror ändå..)

Men tangentbordet har ändå standard media tangenterna för ljud osv inbäddat i F knapparna, detta tangentbord är något jag gärna skulle vilja plocka, men känns ju onödigt då jag redan har en fin Sidewinder X4.. Men den är så satans stor!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745097&cks=ASS&assoc=B99...

Usch och fy med liten enterknapp och ingen Windowsknapp

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Hej

Lirar mycket sc2 (är i masters btw), så som någon sa tidigare, f-knapparna används mycket. Detta gör att Corsairs tangentbord verkar mindre intressanta även om man ser till de kommentarer som argumenterar varför det skulle vara bra att inte ha röda switchar där. En fråga jag har dock är om det är någon som kan argumentera för/emot (förutom priset) varför en 6gv2 röd skulle vara sämre/bättre än mk-50 resp. K60? Dessutom undrar jag om bakgrundsbelysning är viktigt vid spel på hög nivå och i så fall varför? Själv kollar jag nämligen aldrig på tangentbordet när jag spelar sc2 och är orolig för att jag skulle tycka det vore irriterande istället för en hjälp.

För övrigt kan jag säga att jag har en 7g nu som jag är otroligt nöjd med förutom just att de svarta switcharna tröttar ut en om man spelar en längre period, därav mitt stora intresse för dessa nya tangentbord med röda switchar.

Med vänlig hälsning,
AAndreaSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Usch och fy med liten enterknapp och ingen Windowsknapp

Ska inte svära på det, men rätt sannolikt att även dessa tangentbord har stor entertangent på den europeiska versionen. (brukar vara så)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ska inte svära på det, men rätt sannolikt att även dessa tangentbord har stor entertangent på den europeiska versionen. (brukar vara så)

Jaha Dåså Då blev det genast mycket intressantare. Dock tycker jag det är förbannat dumt att plocka bort Windowsknappen, Jag brukar aldrig komma emot den när jag spelar, och dessutom brukar jag använda windowstangenten

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAndreaSS:

...Dessutom undrar jag om bakgrundsbelysning är viktigt vid spel på hög nivå och i så fall varför? Själv kollar jag nämligen aldrig på tangentbordet när jag spelar sc2 och är orolig för att jag skulle tycka det vore irriterande istället för en hjälp...

Tjena Andreas. Jag kan svara på varför i alla fall jag kör med belysta tangenter :), och det är något jag gjort sedan min G15 för ca 10 år sedan.
Jag tittar inte heller ner så mycket när jag kite:ar och strafe:ar ifrån min motståndare i RIFT...men jag sitter heller inte alltid och spelar när jag väl sätter mig vid datorn, dock är rummet nästan alltid väldigt sparsamt belyst.

Sen tycker geeken inom mig att det ser coolt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Gaming tangentbord som inte är onödigt stort, vilket gör det mer bekvämt då det är mindra avstånd mellan vänster arm som är på WASD och höger hand som är vid musen. Det som tagits bort är macron som brukar finnas och numpaden som en gamer knappast använder. Det är något som man kan klara sig utan, även om det är nice att logga in på internetbanken med den. (finns ju siffror ändå..)

Men tangentbordet har ändå standard media tangenterna för ljud osv inbäddat i F knapparna, detta tangentbord är något jag gärna skulle vilja plocka, men känns ju onödigt då jag redan har en fin Sidewinder X4.. Men den är så satans stor!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745097&cks=ASS&assoc=B99...

Det där är i princip samma tangentbord som jag har.
http://www.elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,tenkey...

Skrivet av simonwellander:

Usch och fy med liten enterknapp och ingen Windowsknapp

Man vänjer sig snabbt. Sen tycker man bara det är konstigt att sitta vid ett svenskt tangentbord.
Det har sina fördelar med att köra amerikanskt. Tecken som [ ] ; : " { } < > ligger på samma plats. Med shift + alt så växlar jag enkelt mellan engelska och svenska. å, ä och ö ligger på samma plats även på ett amerikanskt tangentbord.

Permalänk

Känns som mitt MK 50 kickar K60 ordentligt.

Permalänk

Valde just mellan K90 och MK modellerna, beställde tillslut ett K90, jag gillar stilen på den, och mediaknapparna, saknar riktig volym kontroll på MK 50 och 85 som i övrigt verkade lovande.

Permalänk
Medlem

Returnerade mitt K90 för ett par dagar sedan. Denna typ av markandsföring är oacceptabel för en produkt i denna prisklass. Det kan Corsair behålla.

Köper ett Qpad istället.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

jag vann mitt tangentbord på Dustin nu i jul (K90), och jag är sjukt nöjd!
Att det finns rubberdome tangenter är faktiskt ingenting jag har lidigt över. Otroligt nöjd!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Fick hem K90 igår. Riktigt fint tangentbord när det gäller kvalite på chassis men så känns det för mig Cherry MX Brown som sitter på mitt import tangentbord lite bättre än Cherry MX Red. Jag kan bara inte vänja mig vid tangenter som inte ger av någo som helst feedback vid tryckning. Det känns helt konstigt för mig. Nåja, det blir retur på detta.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Avstängd

Vilka ohyggligt fula tangentbord.

Vet inte om det är positivt eller negativt att all skit under tangenterna syns och lätt trillar ut.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mintz:

Fick hem K90 igår. Riktigt fint tangentbord när det gäller kvalite på chassis men så känns det för mig Cherry MX Brown som sitter på mitt import tangentbord lite bättre än Cherry MX Red. Jag kan bara inte vänja mig vid tangenter som inte ger av någo som helst feedback vid tryckning. Det känns helt konstigt för mig. Nåja, det blir retur på detta.

Så muppigt med den där nya ångerrätten och sådana som dig. Jag hoppas de inte erbjuder gratis retur iaf? Isf får de väl skylla sig själva iofs. Det är ju en sak om det vore något fel på varan. Att beställa en massa skit bara "för att prova" och sedan skicka tillbaka något (många som sedan whinear över att förpackningen har varit bruten eller att någon har provat ..) känns ju inte riktigt ok om någon annan stackare skall stå för frakten (och kanske inte ens då.), i de fall de erbjuder fraktfritt kanske de skulle ha en klausul om att man får betala frakten till kunden med om man returnerar varan? =P

Annars kan ju alla helt enkelt betala kostnaden för sin egen frakt ..

Finns ju ett antal muppar som whinear på komplett och vill att de skall sänka fraktkostnaden. Men varför skall andra betalas för deras fjuttordrar och massa hattande fram och tillbaka?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att tangentborden suger för dom e grymt fula båda två

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Nice! Knapparnas bokstäver slits ut på en vecka! Snyggt jobbat corsair!

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_vengeance60/9...

Permalänk
Medlem

jag tycker den är helt underbar, köpte för några dagar sen och det är sååååå sköööööönt att skriva på, ser dessutom riktigt snygg ut

Permalänk

tack sweclockers,jag var SÅ nära att åka upp och köpa den,men jag hejdade mig efter den här recensionen..
finns det något annat helt mekaniskt(red) med multimediatangenter?
mina fingrar går snart i kras på mitt tangentbord och vill köpa nåt med mjuka tangenter men som ändå har multimediatangenter på ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, den suddade ut det sista tvivlet. Förutom att de är groteskt fula så är de alltså även fuskbyggen. Piss i ögat på Corsair, skäms!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sämsta tangentbordet alla kategorier, sitter själv med ett K60 och kommer aldrig köpa något från Corsair igen, det räcker med först trasiga minnesmoduler och sen detta med bortsuddade tangenter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en rejäl överdrift att såga tangentborden.

Jag stod länge i en av inets butiker och försökte välja något vettigt.
Razer föll bort direkt och Qpad ser ju helt sinnessjuka ut, man ser Qpad-loggan på fyra-fem olika ställen?!
Ville ha ett tangentbord inte en reklamposter.

För er som tvekar kan åtminstone jag rekommendera K60 (likaså kassakillen på Inet, ringön).
Brytarna är sköna, likaså handledsstöder, gillar att tangenterna är upphöjda och självklart aluminium-höljet, känns gediget.
Då stod jag ändå på plats och testade olika, det här kändes minst lika bra som de dyrare slagen (som Razer för 1200kr, tänkte välja den först)

Vem bryr sig om att övre raden inte har mekaniska brytare, man använder ju knappt de tangenterna ändå.
Jag är iaf helnöjd, framförallt är jag glad över att man inte måste köpa apple-produkter för att få hem något snyggt.
Förstår inte varför tillverkarna inte kan göra mer "mogna" produkter, snacka om att man blir trött på all alien-design och lysande ormar och skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

För er som tvekar kan åtminstone jag rekommendera K60 (likaså kassakillen på Inet, ringön).
Brytarna är sköna, likaså handledsstöder, gillar att tangenterna är upphöjda och självklart aluminium-höljet, känns gediget.

Jo, jag har förlikat mig ganska bra med mitt K60. Vissa tangenter fläckades extremt snabbt (inom några veckor) men sen dess har det egentligen inte blivit så mycket värre... Så sett över längre tid är inte problemet hela världen för mig: skicket för den livslängd det har nu är inom rimlighetens gräns.

Och jag gillar som MrMult looken, brytarna och aluminiumet!
Fast handledsstödet tycker jag är helt bortkastat.. Använder folk faktiskt det? Hur svårt är det att plocka bort och sätta dit? För inte vill man väl ha det där när man bara skriver?

De icke-mekaniska knapparna är inget direkt problem för min del heller. Det är i praktiken OK för mig att de har en annan lite sämre känsla, även om jag förstås hellre hade haft cherrys där också... (fast kanske blåa eller bruna?) Men till och från har ju K60:t varit så billigt att man kunde leva med denna insnålning IMHO!

Däremot har jag haft sporadiska problem med att vissa tangenter tillfälligt "hänger" sig i nedtryckt läge och enda sättet att stoppa hängningen är att trycka på samma tangent en gång till.
Det har hänt mig på både mellanslag, piltangenterna och backspace vid sporadiska tillfällen. (nån gång i veckan kanske?)
Jag tror dock inte problemet är att switchen rent fysiskt låser sig i bottenläget, utan det känns mer som ett elektriskt problem i tangentbordet eller USB-gränsnittet eller liknande..
Nån som råkat ut för samma sak?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

har ganska nyligt införskaffat mig en del nya prylar från corsair, ett 1500 headset, en M60 mus och ett K90 tangentbord.

med lite fokus på just k90 så måste jag säga att jag faktiskt tycker om det riktigt mycket, lite synd (snålt) är det väl att alla tangenter inte är mekaniska men dom e ganska sköna ändå, tycker inte dom känns så svampiga.
gillar också konstruktionen i aluminium och belysningen. så enligt mig är det värt 1075:- som jag betalade för det.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa i den här "officiella" tråden att det nu finns en firmwarefix för K60 och K90 som tar hand om problemet med repeterande tangenter
Man hittar dessa om du går in på Corsairs hemsida på produkten, längst ner på fliken FAQ:s & Support ..
(eller om man rotar dig in i rätt tråd på supportforumet)

Jag hade lite problem att installera firmwaren först, men efter att en biosuppdatering så vaknade allt till liv!

Ska väl erkänna att jag börjar bli lite sugen på att prova på en bräda med bruna switchar istället, men ska försöka hålla mig till mitt K60 nu när tangenthängproblemet är fixat!

Skrivet av Roger W:

Däremot har jag haft sporadiska problem med att vissa tangenter tillfälligt "hänger" sig i nedtryckt läge och enda sättet att stoppa hängningen är att trycka på samma tangent en gång till.
Det har hänt mig på både mellanslag, piltangenterna och backspace vid sporadiska tillfällen. (nån gång i veckan kanske?)
Jag tror dock inte problemet är att switchen rent fysiskt låser sig i bottenläget, utan det känns mer som ett elektriskt problem i tangentbordet eller USB-gränsnittet eller liknande..
Nån som råkat ut för samma sak?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sorgligt. Tänkte precis sätta ut mitt MK-85 i bytesavdelningen då K90 såg riktigt grymt ut, och skulle passa bra i mitt kommande svart/silver-tema för tangentbord/mus/skärm/högtalare. Men att byta ner sig såpass mycket för designen... njet.

Corsair verkar definitivt ha blivit ett varumärke på glid. Mitt H100i köptes i tilltro till märket. Det levde i en månad.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år