Permalänk
Medlem

i3 vilken+Streacom FC1 chassi Passivt??

Håller fortfarande på att spånar här på processorer och har en fråga om det som står i titel fältet. Kan en i3 3225 med intel HD4000 55W kylas passivt i ett FC1 chassi eller behövs ett FC8? Måste jag kanske till och med gå ner till i3 3220T intel HD2500 35W för att det ska fungera i något av Chassina?? Kommer enbart stoppa i en SSD disk som systemet körs på och kommer köra Streacoms externa 150W nätagg.

Alternativt, tror ni det kommer att funka med AMD:s nya Trinity som vad jag förstår kommer ligga på 65W, är det bättre prestanda på den CPU mässigt än i3:an? Om man jämför i3 med te.x nya A8:a? GPU vad jag förstår har AMD ett försprång på.

Kommer inte bli ngt spel på datorn utan film, musik och bildvisning.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

film, musik och bildvisning kräver i princip ingen prestanda, så kör så energisnålt du kan sådant klarar ju till och med raspberry pi, men då blir det ju lite segt i handhavandet jämfört med en pigg intel-cpu. har för mig att jag läst nånstans att man helst vill ner till 10w tdp för att kyla det passivt, men att jag samtidigt sett någon kyla en i3 sandy bridge passivt, så det ska nog inte vara några problem. googla om det finns någon som har kylt en i3a passivt, kanske till och med i ett streacom-chassi?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Allt är frågan om:

  • Omgivningstemperatur

  • Processorns effektutveckling

  • Processorns last

  • Kylarens effektivitet

Själv kan jag köra en 35W TDP processor passivt i fulllast vid rumstemperatur utan att övertempa med en låda byggd för passiv kylning.

Streacom FC1 är inte konstruerad för passiv kylning, jag hade istället valt en FC8 (eller annan heatpipekyld lösning).
Annat vore dumsnålt...