[Vattenkylning] Vad behövs för 2500K@4.5Ghz och 6870?

Permalänk
Medlem

[Vattenkylning] Vad behövs för 2500K@4.5Ghz och 6870?

Precis som titeln lyder, vad behövs för att kyla en 2500K@4.5Ghz samt ett 6870 med vatten? Har kollat runt en hel del, men det är en hel djungel av grejer!

Gärna så kompakt som möjligt, men jag antar att det går åt en 360 rad? Behöver man ha en.. behållare? Heter nog nåt annat, men just nu kan jag inte komma på vad.

Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

dubbla trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

dubbla trådar?

Ja, se! Så kan det gå. Någon aning om hur jag kan ta bort denna? Annat än att anmäla den?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Varför har du tänkt lägga pengar på att vattenkyla en i5 2500k när du har ett HD6870 till grafikkort? (folding?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inkui:

Ja, se! Så kan det gå. Någon aning om hur jag kan ta bort denna? Annat än att anmäla den?

Jag tog bort den andra tråden då folk skrivit i denna.
Råkar du göra dubbla trådar så är det bara att höra av sig till oss moderatorer på valfritt vis, så fixar vi.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Varför har du tänkt lägga pengar på att vattenkyla en i5 2500k när du har ett HD6870 till grafikkort? (folding?)

Han kanske vill testa?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Man kan inte riktigt garantera en särskild klockhastighet ovanför turbohastigheten. Varenda CPU är särskild i hur högt de kan gå.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Varför har du tänkt lägga pengar på att vattenkyla en i5 2500k när du har ett HD6870 till grafikkort? (folding?)

Skrivet av eparaggare:

Han kanske vill testa?

Precis! Vill testa. Verkar kul. Förhoppningsvis blir det tystare också. Dessutom är det snyggt. Mest för att det (verkar) kul dock
Hittils duger förövrigt 6870 väl.

Skrivet av Thompaam:

Man kan inte riktigt garantera en särskild klockhastighet ovanför turbohastigheten. Varenda CPU är särskild i hur högt de kan gå.

Min processor ligger "redan" på det, med luft. Har inte pressat mer än så dock.

-

Ingen som kan besvara min fråga?
Tack!

Skrivet av Phukkitt:

Jag tog bort den andra tråden då folk skrivit i denna.
Råkar du göra dubbla trådar så är det bara att höra av sig till oss moderatorer på valfritt vis, så fixar vi.

Alright. Har för mig att det gick att ta bort själv förut dock? Varför har ni tagit bort den funktionen? Ypperlig när misstag som detta händer!
Då vet jag, dock! Tack så mycket, Phukkitt.

Hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inkui:

Alright. Har för mig att det gick att ta bort själv förut dock? Varför har ni tagit bort den funktionen? Ypperlig när misstag som detta händer!

Man kan ta bort egna inlägg, men inte trådar. Detta för att inte medlemmar ska kunna ta bort trådar som de fått svar i, då vi hellre ser att trådar ligger kvar eftersom svaren i tråden kan vara av värde för någon annan vid senare tillfälle.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Man kan ta bort egna inlägg, men inte trådar. Detta för att inte medlemmar ska kunna ta bort trådar som de fått svar i, då vi hellre ser att trådar ligger kvar eftersom svaren i tråden kan vara av värde för någon annan vid senare tillfälle.

Aha! Jag förstår. Bra tänkt där!
Tack för svaret.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Skulle detta kunna räcka, eller behövs det mer krut? Räcker slangen? Hur många anslutningar behövs? Två per grej, eller?
Massa frågor!

Tack på förhand,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Saknas inte cpu och gpu block i din lista? eller va den bara en början? 3,3 meter ska räcka gott och väl. 2 kopplingar per sak är det som gäller, in och ut.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Saknas inte cpu och gpu block i din lista? eller va den bara en början? 3,3 meter ska räcka gott och väl. 2 kopplingar per sak är det som gäller, in och ut.

Uuh. Jo, det gör det ju! Trodde jag hade åtminstone CPU block. Ska fixas! Annars då, räcker det? Om jag tar vettiga block?
Slang räcker. Två kopplingar, a'right!

Tack!

Edit: Skulle detta funka?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Uuh. Jo, det gör det ju! Trodde jag hade åtminstone CPU block. Ska fixas! Annars då, räcker det? Om jag tar vettiga block?
Slang räcker. Två kopplingar, a'right!

Tack!

Tänkte du har lagt till en 360 radiator men hade du tänkt modda chassit du la till i din lista oxå? Vad jag ser så finns det inte plats för en 360 rad i det chassit, men jag kanske är blind såhär inpå 29e timmen jag är vaken 8) Annars är de ju kylmediet som du ska ha, runt 1 liter borde räcka för den loopen, men köp mer så du kan byta med sen oxå, beror kanske vad du kommer göra med.

Annars ser det bra ut tycker jag.

Edit: Såg att du lagt till block nu och dom borde funka, finns ju såklart bättre men det är inte värt priskillnaden för den lilla temp skillnaden. Kika på inets länk där på gpu blocket om just din modell på 6870 finns med så det passar ordentligt.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Tänkte du har lagt till en 360 radiator men hade du tänkt modda chassit du la till i din lista oxå? Vad jag ser så finns det inte plats för en 360 rad i det chassit, men jag kanske är blind såhär inpå 29e timmen jag är vaken 8) Annars är de ju kylmediet som du ska ha, runt 1 liter borde räcka för den loopen, men köp mer så du kan byta med sen oxå, beror kanske vad du kommer göra med.

Annars ser det bra ut tycker jag.

Edit: Såg att du lagt till block nu och dom borde funka, finns ju såklart bättre men det är inte värt priskillnaden för den lilla temp skillnaden. Kika på inets länk där på gpu blocket om just din modell på 6870 finns med så det passar ordentligt.

Yes, tänkte mig försöka mig på det. Tror du jag kan lyckas? Med en jävla massa vilja, utan erfarenhet? Kylmedie, ja! Icke att förglömmas!
Oj. Gå och lägg dig!!

Kanon!
Hmm.. Handlar tempskillnaden bara om några grader eller? För några hundra? Nja, är nog inte värt. Det ska jag göra, tack för tipset.

Om du skulle uppskatta, vad tror du jag hamnar på i temps? Nyfiken!

Hälsningar,

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Yes, tänkte mig försöka mig på det. Tror du jag kan lyckas? Med en jävla massa vilja, utan erfarenhet? Kylmedie, ja! Icke att förglömmas!
Oj. Gå och lägg dig!!

Kanon!
Hmm.. Handlar tempskillnaden bara om några grader eller? För några hundra? Nja, är nog inte värt. Det ska jag göra, tack för tipset.

Om du skulle uppskatta, vad tror du jag hamnar på i temps? Nyfiken!

Hälsningar,

Du kan ju börja med att inte förvänta dig att du ska få längre temps än din rumstemperatur, nej inte i idle heller! Din processor kommer alltid vara varm, även med vattenkylning. Grafikkort gillar vattenkylning! enorm skillnad i temps, gick från 80-85 grader till 40-45 i BF3.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Yes, tänkte mig försöka mig på det. Tror du jag kan lyckas? Med en jävla massa vilja, utan erfarenhet? Kylmedie, ja! Icke att förglömmas!
Oj. Gå och lägg dig!!

Kanon!
Hmm.. Handlar tempskillnaden bara om några grader eller? För några hundra? Nja, är nog inte värt. Det ska jag göra, tack för tipset.

Om du skulle uppskatta, vad tror du jag hamnar på i temps? Nyfiken!

Hälsningar,

Allt går bara man vill! Hoppas de går bra för dig iaf! Ja jag vet att jag borde göra det, men jag måste få pli på dygnsrytmen igen (jobbar natt så).

Ja de kanske handlar om 4-5 grader som max, om ens det, så enligt mig är hundralapparna inte värt det!

Oj svårt att säga, men när jag körde min 2500k på 4,8 så låg jag på 47 grader under 100% load. Har visserligen det "bästa" blocket om man kikar reviews till cpu men som sagt, skiljer nog inte så mkt. Sen beror det ju på hur bra vattnet kyls och rums temp och allt sånt. 6870 har jag däremot ingen aning om, vet inte vilken temp dom brukar hamna på om man klockar det lite, men jag vet att mitt förra gtx 470 som va maxklockat och övervoltat gick till strax över 50 grader som mest under maxload.

Men det är svårt att säga exakta siffror då det finns så mycket som kan spela in på temps. Men där har du något att gå efter iaf!

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk

Jag skulle rekomendera en 360 rad, tygon slang (bäst, används bl.a. i lab mm. och är väldigt hållbar), ek block till grafikkortet då dom är enklast att montera (iaf för några år sen), gentle typhoon fläktar i 1850rpm med fläktkontroller så får du dom relativt tysta och kan blåsa på vid behov :), något medium prissatt cpu block, t.ex. ek då det inte spelar så stor roll med blocken, endast några enstaka graders skillnad, pump vet jag inte så mycket om men 2 st Laing DDC/Swiftech MCP355 körde jag med och dom var nog tysta men vibrerade en hel del så någon bättre gummiupphängning rekomenderas starkt, vet inte hur ek's pumpar är men dom kan vara bra...

men det viktigaste du måste komma ihåg är att köra alla komponenter av samma material t.ex. koppar för att undvika korrision, samt köra med en vätska som inte är ledande, tar kål på bakterier/alger samt motverkar korrision och att byta vätskan med ett halvårs mellanrum, löns även att planera in någon lösning för tömning/fyllning av systemet för att underlätta vid service, jag körde med ett T-stycke med en kran på änden och en ca 30cm lång slangbit fast i kranen och ännu en propp i änden på slangen då det läckte lite grann under längre tidsperioder för att undvika att det rinner ut i datorn.

Temperaturmässigt så tror jag med en sån här setup skulle du få runt 30 grader på cpu i idle och runt 50 i load, gpu skulle ligga på 35-75 grader skulle jag gissa vid max stabila överklock...

rekomenderar denna sida: http://www.aquatuning.se då dom har allt och lite till för vattenkylning, men dom har lager i tyskland så det kan ta en stund för leveransen att nå fram.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du kan ju börja med att inte förvänta dig att du ska få längre temps än din rumstemperatur, nej inte i idle heller! Din processor kommer alltid vara varm, även med vattenkylning. Grafikkort gillar vattenkylning! enorm skillnad i temps, gick från 80-85 grader till 40-45 i BF3.

Det gör jag kanske inte heller, förstår inte riktigt vart du fått det ifrån då jag inte varit i närheten av att nämna det?
Logiken i det är väl ganska självklar..
Grafikkortsdelen låter nice!

Skrivet av evoxer:

Allt går bara man vill! Hoppas de går bra för dig iaf! Ja jag vet att jag borde göra det, men jag måste få pli på dygnsrytmen igen (jobbar natt så).

Ja de kanske handlar om 4-5 grader som max, om ens det, så enligt mig är hundralapparna inte värt det!

Oj svårt att säga, men när jag körde min 2500k på 4,8 så låg jag på 47 grader under 100% load. Har visserligen det "bästa" blocket om man kikar reviews till cpu men som sagt, skiljer nog inte så mkt. Sen beror det ju på hur bra vattnet kyls och rums temp och allt sånt. 6870 har jag däremot ingen aning om, vet inte vilken temp dom brukar hamna på om man klockar det lite, men jag vet att mitt förra gtx 470 som va maxklockat och övervoltat gick till strax över 50 grader som mest under maxload.

Men det är svårt att säga exakta siffror då det finns så mycket som kan spela in på temps. Men där har du något att gå efter iaf!

Aha, jag förstår!

Alright, nje, då är det inte värt.
Även här verkar det nice! Och då låter det inte som ett flygplan heller väl? Bara det är ju värt!

Tackar för det! Och all övrigt hjälp! Hoppas dygnsrytmen kommit tillbaka för dig!

Skrivet av 'para[Z:

ite;12702808']Jag skulle rekomendera en 360 rad, tygon slang (bäst, används bl.a. i lab mm. och är väldigt hållbar), ek block till grafikkortet då dom är enklast att montera (iaf för några år sen), gentle typhoon fläktar i 1850rpm med fläktkontroller så får du dom relativt tysta och kan blåsa på vid behov :), något medium prissatt cpu block, t.ex. ek då det inte spelar så stor roll med blocken, endast några enstaka graders skillnad, pump vet jag inte så mycket om men 2 st Laing DDC/Swiftech MCP355 körde jag med och dom var nog tysta men vibrerade en hel del så någon bättre gummiupphängning rekomenderas starkt, vet inte hur ek's pumpar är men dom kan vara bra...

men det viktigaste du måste komma ihåg är att köra alla komponenter av samma material t.ex. koppar för att undvika korrision, samt köra med en vätska som inte är ledande, tar kål på bakterier/alger samt motverkar korrision och att byta vätskan med ett halvårs mellanrum, löns även att planera in någon lösning för tömning/fyllning av systemet för att underlätta vid service, jag körde med ett T-stycke med en kran på änden och en ca 30cm lång slangbit fast i kranen och ännu en propp i änden på slangen då det läckte lite grann under längre tidsperioder för att undvika att det rinner ut i datorn.

Temperaturmässigt så tror jag med en sån här setup skulle du få runt 30 grader på cpu i idle och runt 50 i load, gpu skulle ligga på 35-75 grader skulle jag gissa vid max stabila överklock...

rekomenderar denna sida: http://www.aquatuning.se då dom har allt och lite till för vattenkylning, men dom har lager i tyskland så det kan ta en stund för leveransen att nå fram.

Oj. En hel del att fundera på här! Kanske bör fundera och planera väldigt mycket innan jag kör då? Känns lite illa dock då det är det som får mig att bli opepp, och denna gång ska jag fan köra ju!
Blir inte alls bra om man inte byter eller?

Tack för tipsen!!
Ber om ursäkt för sent svar, förresten!

Hälsningar,

Ursäkt om sent svar
Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Aha, jag förstår!

Alright, nje, då är det inte värt.
Även här verkar det nice! Och då låter det inte som ett flygplan heller väl? Bara det är ju värt!

Tackar för det! Och all övrigt hjälp! Hoppas dygnsrytmen kommit tillbaka för dig!

Som jag tyckte jag läste att någon annan har skrivit så köp ett par bra fläktar som kan flåsa på, köp även en fläktkontroller där du kan ställa ner allt så det inte låter som du bor på en flygplats. Se till att isolera pumpen väl då den kan låta en del och vibrera genom chassit, något jag störde mig på nått fruktansvärt efter ett tag ^^ I övrigt så tycker jag faktiskt en bra luft setup låter mindre än vattenkylning (beror på om grafikkortet har eftermarknadskylare eller orginal). Kan vara bra att köpa några vinklade nipplar, tänk ut hur du ska dra slangar och försök tänk vad du behöver för anslutningar

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Det gör jag kanske inte heller, förstår inte riktigt vart du fått det ifrån då jag inte varit i närheten av att nämna det?
Logiken i det är väl ganska självklar..
Grafikkortsdelen låter nice!

Inget personligt, det är en trend som finns på Sweclockers! Dem tror att vattenkylning är guds gåva till människan, finns en del som tror att fysikens lagar inte gäller dem. Lycka till!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64