Permalänk
Medlem

Som utlovat, några till:

Tagna i Varanasi och Bodh Gaya i vårvintras. Jag borde fota mer färgfilm

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Schysst. jag borde försöka scanna in lite prints jag gjort, får försöka få med dem på måndag.
Färgfilm är trevligt. dock mycket jobbigt i mörkrummet

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Woho, jag är lycklig nu.. Hade några rullar Tri-X som jag slarvat med fixet på så de var väldigt dimmiga, men det verkar som att det funkar utmärkt att rädda dom genom att köra en gång till.

Någon här som kört Tri-X i Rodinal förresten? Jag har problem med överframkallning runt perforeringshålen, ibland så illa att man får ljusa streck tvärs över bilden. Tror det beror på agiteringstekniken, men jag tycker att jag är försiktig. Och APX 100 fungerar hur bra som helst... Hade till och med lite tendenser när jag körde semi-stand, 30 sekunders agitering och sedan en enda efter halva tiden. Känslig organism det där... Eller så är det bara Kodaks sätt att säga till mig att jag borde ha D76.

Permalänk

Går det att fråga om analogt på denna tråd?

Fick en fin Pentax MX av en snäll herr och skulle vilja prova lite analogt fotande. Sökaren är helt galen (megastor) på den! Jag som trodde min K-5a hade någorlunda stor sökare.

Har ni några filmrekommendationer? Det ska inte vara de bästa (har inte råd ) men bra pris/prestanda. Tänkte leta i eBay.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Svartvitt eller färg? Lättast att börja fota med färgfilm(eller svartvit film för färgprocess) t.ex. Kodak Portra 400 som mina bilder ovan är tagna med är jättebra. $40-50 för 5 rullar inkl frakt på eBay. Kodak Ektar är mer fingrynig med 100 ISO så mer för utomhusbruk dagtid. Fujis motsvarigheter, Reala pch Pro 400H är förståss likvärdiga. Billigare filmer är grynigare och har sämre färgåtergivning men funkar såklart att öva med, jag har fotat en del med Fuji C200 som kostar 3€ rullen i hörnbutiken, resultat:

Tagna med en Pentax K1000.

Det är mao inte så stor skillnad i pris på filmrullarna at tdet skulle vara någon vits att köpa billigare film utöver testrullar.

MX är en riktigt, riktigt bra kamera! Väntar på bilder!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Svartvitt eller färg? Lättast att börja fota med färgfilm(eller svartvit film för färgprocess) t.ex. Kodak Portra 400 som mina bilder ovan är tagna med är jättebra. $40-50 för 5 rullar inkl frakt på eBay. Kodak Ektar är mer fingrynig med 100 ISO så mer för utomhusbruk dagtid. Fujis motsvarigheter, Reala pch Pro 400H är förståss likvärdiga. Billigare filmer är grynigare och har sämre färgåtergivning men funkar såklart att öva med, jag har fotat en del med Fuji C200 som kostar 3€ rullen i hörnbutiken, resultat:

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-tp25r2H/0/X2/i-tp25r2H-...

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-tFjBV8N/0/X2/i-tFjBV8N-...

Tagna med en Pentax K1000.

Det är mao inte så stor skillnad i pris på filmrullarna at tdet skulle vara någon vits att köpa billigare film utöver testrullar.

MX är en riktigt, riktigt bra kamera! Väntar på bilder!

Tack för tipsen! Ska se om jag kommer påbörja projektet. Även om jag börjar kommer det att ta lite tid innan ja postar de här. Varje bild kostar ju så måste planera alla bilder.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Tri-X kicks ass! Det tycker jag i alla fall när jag får sånna här bilder, det är ju inte varje gång direkt...

Exponerad som ISO 500, lade till en minut extra på framkallningen i Rodinal 1+25. Noll korrigering från scanningen. Taget med min Agfa Optima 1035 med gulfilter, det är en riktigt trevlig liten kamera.

Permalänk

Såkallat "spökhus" där jag bor.

Öland,
Borgholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

http://i47.tinypic.com/wba1k2.jpg

Såkallat "spökhus" där jag bor.

Öland,
Borgholm

Ok. Ska jag vara ärlig så lutar horisonten tillräckligt mycket för att man ska störas av det, utan att det tillför något. Du skulle kanske kunna prova att räta upp det i efterhand (och kanske även tänka på det när bilden tas).

Kan man få lite tekniska data, typ vilken kamera, vilken film, osv?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

En sån där modern digital fotograf

Hasselblad 500C/M - 120 Fuji Superia 400 @ 80mm F4

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Fått tag i en P-screen till min F4 äntligen.

Samma som standard K-screen i F3, fast med mikroprismat i 45 graders vinkel,
jättebra IMO för snabb MF. Farsan hade en nästan likadan i sin Pentax MX när jag var liten.

Permalänk
Medlem

Sneddat är mysigt, min Praktica MTL-50 har det och även om sökaren är lite mörk är det mycket trevligt. Lite avis på dig som har en F4, skulle gärna vilja klämma på en. I Nikonväg har jag en FM2 med MD12 som iofs är en grymt trevlig kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Lite avis på dig som har en F4, skulle gärna vilja klämma på en.

Köp en för ~1500:- & kläm away, tycker jag. Galet billiga hus idag.
Allt t.o.m. F3 är "vanlig evolution" IMO, F4 är ju "revolution" snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Köp en för ~1500:- & kläm away, tycker jag. Galet billiga hus idag.
Allt t.o.m. F3 är "vanlig evolution" IMO, F4 är ju "revolution" snarare.

Jo, jag borde det(tm). Jag tvivlar på att jag skulle bli missnöjd, men värdet skulle ju bestå i så fall. Klurar även på en F-801 som en budgetbörjan, men får jag finanserna blir det nog en F4.. Har du testat fler film-Nikons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jo, jag borde det(tm). Jag tvivlar på att jag skulle bli missnöjd, men värdet skulle ju bestå i så fall. Klurar även på en F-801 som en budgetbörjan, men får jag finanserna blir det nog en F4.. Har du testat fler film-Nikons?

Jepps.
Hade en F-401, en ärvd bajonett-Yashica, en SLR med gänga & en gammal Canon rangefinder när det begav sig.

Vill man ha lite AF, 1/8000 & 1/250 blixtsynk finns i min värld bara F-801 eller F4 från ratt-tiden.
F-401 hellre om man, som jag, helst vill slippa displayer på sitt analoga kamerahus. Bara 1/2000 & mkt plastigare dock.
Har för mig att det var något strul med TC-16a, dåtidens "enda" Nikon-TC på någon av dessa också?
(Lite som en D3200 (F-401), [nutids-brett sortiment], D7000 (F-801), och D4/F4 - jämförelse.)

Både F2 & F3 är också väldigt svåra att gå förbi. Ingen AF där som alla vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Från 1922. Jävla svårt att hitta film till den dock :/

Hur ser utbudet ut på ebay? Skulle vara riktigt kul att se bilder tagna med den om du lyckats få tag i några negativ.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Från 1922. Jävla svårt att hitta film till den dock :/

Tar den 8x10 eller nåt annat format? Synd du inte bor här borta eftersom det finns film att få tag i rätt lätt och hyffsat billigt, åtminstone om den använder lite mindre 4x5

från förr i världen (2006), tyvärr blev scanningen inte så bra men men.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Lekte rätt mycket med olika film kemikalier jag fått tag på, har dock blivit mer digitalt senaste tiden.

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Tar den 8x10 eller nåt annat format? Synd du inte bor här borta eftersom det finns film att få tag i rätt lätt och hyffsat billigt, åtminstone om den använder lite mindre 4x5

Den tar 9x12-film, egentligen tänkt för glasplåtar, men har några filmadaptrar. Finns at få tag på, men kostar tyvärr en hel del jämfört med 5x4".

Skrivet av netza:

Hur ser utbudet ut på ebay? Skulle vara riktigt kul att se bilder tagna med den om du lyckats få tag i några negativ.

eBay är det lite sisådär med oftast, har letat lite av och till, men går mest i funderingar på att skaffa en riktigt 5x4-kamera.

Har däremot lyckats klippa till fotopapper som jag har tagit några bilder med, har tyvärr ingen scanner, så kan bli svårt att ladda upp på nätet :/

Permalänk
Medlem

Impulsköp på tradera, 11 spänn... Jag har tänkt dyka ned i FD-systemet lite mer, och det är alltid bra att ha flera hus. Jag har en AE-1 program som spelar i en annan liga, men det kan ju vara kul att leka lite med en riktig 80-talskamera..

Permalänk
Medlem

Om man får vara lite nördig, vilken film använder ni helst för olika krav? Jag experimenterar mycket men har börjat märka vad jag gillar:

Negativ färg:
Finkornigt - Kodak Ektar 100 ISO
Medel - Fuji Superia 400 ISO (ibland den billiga Fujicolor C200 om ljuset är ok)
Hög - Står och väger här, Superia 1600 ISO blev ok men vissa säger att man får bättre med 800-varianten pressad 1 steg

Negativ SV/V:
Finkornigt - Oklart, hittills har jag bara kört Agfa APX100 men jag ska kika på Ilford PAN-F+ och FP-4+. Kodak Plus-X har jag lite av, men den ska ju sluta produceras. Rodinal
Medel - Tri-X, Tri-X och åter Tri-X i Rodinal. Jag testade en Ilford HP5+ i Rodinal och grynet blev väldigt påtagligt. Kanske i annan soppa.
Hög - Tri-X pressad till 1600 eller 3200, sedan semi-stand i väldigt utspädd Rodinal. Ska testa med annan framkallare också.

Dia har jag inte någon framkallad rulle av än, så jag går på vad jag bestämt mig för att testa
Finkornigt - Velvia 50, satte just i en i AE-1:an nu när höstlöven kommer
Medel - Agfa CT Precisa är billig, vi får se om jag gillar den.
Hög - Jag har hört mycket bra om Provia 400X, kan pressas sinnessjukt mycket (sett användbara saker från 3200). Min första rulle körs som 800 ISO.

Om jag kan motivera kostnaden för dia kommer jag att köra det som hög ISO-alternativet för färg, samt Velvia för natur. Ektar för finkornig övrig färg och Superia 400 för leksakskameror som bara har en slutartid.

Dagens bild blir en demonstration av Tri-X pressad till 1600 i Rodinal 1+100

Permalänk
Medlem

Jag har Superia 200 i F4:an atm, men använder även Kodak Ultramax 400 en del.
Tycker att det går bra att pressa båda dessa iaf ett stop.

För SV/V använder jag uteslutande TRI-X 400.
http://shop.kodak.eu/store/ekconseu/en_IE/pd/TRI-X_400_Film__...

Permalänk
Medlem

Har inte lattjat med Ultramax alls, men generellt så tycker jag att Kodak har lite svalare och naturligare färger än Superia. Även lite mindre brus?

Mörkrumskursen jag skulle påbörjat imorgon blev inställd igår, mycket trist.. Men bonusen är ju 2100 kr på kontot, jag tror jag ska köpa något foto-skoj för de. Nu blev ju plötsligt en F4 nåbar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Har inte lattjat med Ultramax alls, men generellt så tycker jag att Kodak har lite svalare och naturligare färger än Superia. Även lite mindre brus?

Osäker faktiskt, Ultramax har IMO mer klipp i färgerna numera än förr,
har för mig att de har ändrat lite på den för inte så jättelänge sedan.
Grainet har jag inte peepat, stör mig aldrig på grain, faktiskt.

Köper man film avsedd för tryck blir det oftast väldigt fint.

Skrivet av cl3mens:

Nu blev ju plötsligt en F4 nåbar...

Ajajaj ...

Permalänk
Medlem

Fortfarande i valet och kvalet om vad mina lekpengar ska gå till, jag kollar på väldigt olika kameror just nu... Men listan inkluderar Nikon F4 (kapabel, autofokus, men tung), Rolleiflex (mellanformat, smidig, men oflexibel), Kiev 88 (flexibel mellanformatare till ok pris, men klumpig) och Canon T90 (kapabel, billigare än F4, jag har FD-linser, men strulig). Plus en drös annat i lägre prisklasser. Aaah, vilket lyxproblem. Som man kan se så har jag inte bestämt mig för vilken sorts kamera jag vill ha, och innan jag gör det är jag nog rätt fast.

Men jag ville främst dela med mig av en sida jag hittade idag: http://www.rogerandfrances.com/subscription/photo%20school%20...
Extremt mycket bra information, jag har inte hunit långt men det är vettigt och kunnigt skrivet. Rekommenderas, framför allt till er som kör egen sv/v.

Permalänk
Medlem

Fotar allt mer med F4 & lämnar ofta D300 hemma nu.
Känns alltmer som att D-foto inte är på riktigt, riktigt.

Måste nog köpa en FX-kamera för att emulera film bättre ..

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan man fick in några bilder, men här kommer några scanningar. tyvärr har man inte så smidig åtkomst till vettigare scanner.
det här är bilder jag framkallat helt ifrån negativ till papper.
färgbilderna är tagna med någon rebrandad uddafilm som nog i grunden var från agfa och sen framkallat på fujipapper.
den svartvita är ifrån en provia rulle som sedan är gjort till ett negativ på bladfilm och därefter lithframkallad på ett papper jag inte minns namnet på.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stiligt perkka, kör du C41 hemma? Jag är lite sugen på tetenals kit, det kostar runt 250 kr och ska räcka till 12-16 filmer...

Hammar är ond som vanligt och väcker den (lätt) slumrande Nikon-törsten.

Jag har köpt två relativt billiga kameror för lekpengarna hittills. En skaplig slant kvar dock...

Canon Demi EE17. Sjukt snygg liten kamera om man frågar mig... Halvformat med vad som sägs vara bra optik. Lite synd att det inte är en mätsökare, men jag har vant mig från Optiman. Enda grubblet blir väl batteriet, den använder ett sånt satans 625 med kvicksilver som ger 1,3 Volt konstant. Enda ersättaren verkar vara zink-luft som finns till hörapparater, men de håller inte lika länge (några månader dock).

En billig Yashica Electro 35 GS. 45/1.7-glugg, mätsökare, den modernare ljusmätaren som åtminstonde orkar upp till ISO 1000. 145 spänn fick det vara värt för att prova på mätsökare.

Som grädde på moset ska jag hämta lite film imorgon. En utgången Superia och en cross-processad Agfa CT100...

Permalänk
Medlem

Fuji Superia 1600
Fotad med Lomo LC-A+

Hoppas bilden funkar, den är stor.
Tycker den filmen är riktigt häftig.

Visa signatur