Exchange server problem. Belöning!

Permalänk

Exchange server problem. Belöning!

Hej!

Har stött på ett problem och hade varit evigt tacksam om någon kunnig här kunnat hjälpa mig. Jag kan inte mycket om servrar.
Kan även tillägga att ingen pillat på den utan den la bara av under helgen. Har även testat starta om servern.
Är det någon vänlig själ som löser det snabbt - belönas hjälparen av en liten peng

Följande problem har uppstått.
När jag (och även andra på företaget) försöker skicka och ta emot mail kommer följande två fel:

"Uppgiften Microsoft Exchange Server rapporterade felet (0x8004011D): servern är inte tillgänglig.

Uppgiften Microsoft Exchange Server skickar rapporterade felet (0x80040115):
Anslutningen till Microsoft Exchange Server är inte tillgänglig. Outlook måste vara online eller anslutet för att den här åtgärden ska kunna slutföras."

I Windows SBS Console finns en rad med fel (31 st) som uppstått just över helgen. Här kommer de också, vet inte om det är av intresse:

MSExchange System Attendant Mailbox 4001 9/16/2012 3:32:32 AM 67 Event Details: A transient failure has occurred. The problem may resolve itself in awhile. The service will retry in 56 seconds. Diagnostic information: Cannot open mailbox /o=First Organization/ou=Exchange Administrative Group (FYDIBOHF23SPDLT)/cn=Configuration/cn=Servers/cn=CAR-SBS/cn=Microsoft System Attendant. Microsoft.Exchange.Data.Storage.ConnectionFailedTransientException: Cannot open mailbox /o=First Organization/ou=Exchange Administrative Group (FYDIBOHF23SPDLT)/cn=Configuration/cn=Servers/cn=CAR-SBS/cn=Microsoft System Attendant. ---> Microsoft.Mapi.MapiExceptionLogonFailed: MapiExceptionLogonFailed: Unable to open message store. (hr=0x80040111, ec=-2147221231) Diagnostic context: Lid: 18969 EcDoRpcExt2 called [length="254"] Lid: 27161 EcDoRpcExt2 returned [ec="0x0"][length="116"][latency="0"] Lid: 23226 --- ROP Parse Start --- Lid: 27962 ROP: ropLogon [254] Lid: 17082 ROP Error: 0x80040111 Lid: 26937 Lid: 21921 StoreEc: 0x80040111 Lid: 27962 ROP: ropExtendedError [250] Lid: 1494 ---- Remote Context Beg ---- Lid: 26426 ROP: ropLogon [254] Lid: 59409 Lid: 45073 Lid: 11173 StoreEc: 0x80040111 Lid: 22970 Lid: 8620 StoreEc: 0x80040111 Lid: 1750 ---- Remote Context End ---- Lid: 26849 Lid: 21817 ROP Failure: 0x80040111 Lid: 26297 Lid: 16585 StoreEc: 0x80040111 Lid: 32441 Lid: 1706 StoreEc: 0x80040111 Lid: 24761 Lid: 20665 StoreEc: 0x80040111 Lid: 25785 Lid: 29881 StoreEc: 0x80040111 at Microsoft.Mapi.MapiExceptionHelper.ThrowIfError(String message, Int32 hresult, Int32 ec, DiagnosticContext diagCtx) at Microsoft.Mapi.ExRpcConnection.OpenMsgStore(OpenStoreFlag storeFlags, String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, MapiStore msgStorePrivate, String& correctServerDn, ClientIdentityInfo clientIdentityAs, String userDnAs, String applicationId, CultureInfo cultureInfo) at Microsoft.Mapi.ConnectionCache.OpenMapiStore(String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, ClientIdentityInfo clientIdentity, String userDnAs, OpenStoreFlag openStoreFlags, CultureInfo cultureInfo, String applicationId) at Microsoft.Mapi.ConnectionCache.OpenMailbox(String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, WindowsIdentity windowsIdentityAs, String userDnAs, OpenStoreFlag openStoreFlags, CultureInfo cultureInfo, String applicationId) at Microsoft.Exchange.Data.Storage.ConnectionCachePool.OpenMailbox(String serverDn, String userDn, String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, Object identity, ConnectFlag connectFlag, OpenStoreFlag openStoreFlag, CultureInfo cultureInfo, String clientInfoString, Boolean secondTry) --- End of inner exception stack trace --- at Microsoft.Exchange.Data.Storage.ConnectionCachePool.OpenMailbox(String serverDn, String userDn, String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, Object identity, ConnectFlag connectFlag, OpenStoreFlag openStoreFlag, CultureInfo cultureInfo, String clientInfoString, Boolean secondTry) at Microsoft.Exchange.Data.Storage.ConnectionCachePool.OpenMailbox(String serverDn, String userDn, String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, Object identity, ConnectFlag connectFlag, OpenStoreFlag openStoreFlag, CultureInfo cultureInfo, String clientInfoString, Boolean secondTry) at Microsoft.Exchange.Data.Storage.ConnectionCachePool.OpenMailbox(String serverDn, String userDn, String mailboxDn, Guid mailboxGuid, Guid mdbGuid, Object identity, ConnectFlag connectFlag, OpenStoreFlag openStoreFlag, CultureInfo cultureInfo, String clientInfoString) at Microsoft.Exchange.Data.Storage.MailboxSession.Initialize(LogonType logonType, ExchangePrincipal owner, DelegateLogonUser delegateUser, Object identity, OpenMailboxSessionFlags flags) at Microsoft.Exchange.Data.Storage.MailboxSession.CreateMailboxSession(LogonType logonType, ExchangePrincipal owner, DelegateLogonUser delegateUser, Object identity, OpenMailboxSessionFlags flags, Cultur DCOM 10009 9/16/2012 3:30:49 AM 48 Event Details: DCOM was unable to communicate with the computer car-nas-01.csdab.local using any of the configured protocols. WindowsUpdateClient 25 9/16/2012 3:21:24 AM 23 Event Details: Windows Update failed to check for updates with error 0x8024400e. MSExchangeTransport 12016 9/16/2012 3:17:05 AM 54 Event Details: There is no valid SMTP Transport Layer Security (TLS) certificate for the FQDN of mail.carisma.se. The existing certificate for that FQDN has expired. The continued use of that FQDN will cause mail flow problems. A new certificate that contains the FQDN of mail.carisma.se should be installed on this server as soon as possible. You can create a new certificate by using the New-ExchangeCertificate task. MSExchange ActiveSync 1016 9/16/2012 3:09:13 AM 23 Event Details: Exchange ActiveSync has encountered repeated failures when it tries to access data on Mailbox server [CAR-SBS.csdab.local]. Exchange ActiveSync will temporarily stop making Exchange ActiveSync requests to the Mailbox server. The process will be postponed for [60] seconds. This may be caused if the Mailbox server is overloaded. If this event is frequently logged, review the Application log for other events that could indicate the root cause of performance problems on the Mailbox server specified in the event description. MSExchangeFBPublish 8213 9/16/2012 2:54:48 AM 2 Event Details: The Microsoft Exchange System Attendant service failed to create session for virtual machine CAR-SBS. The error number is 0x80040111. Windows Small Business Server 2008 130 9/16/2012 2:15:00 AM 1 Event Details: The certificate that is helping to secure your Web site traffic will expire in less than two weeks. Before then, run the Fix My Network Wizard from the Connectivity subtab on the Network page of the Windows SBS Console. ESE 482 9/16/2012 2:00:00 AM 3 Event Details: MSExchangeIS (2472) Second Storage Group: An attempt to write to the file "E:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\Mailbox\Second Storage Group\E01tmp.log" at offset 0 (0x0000000000000000) for 1048576 (0x00100000) bytes failed after 0 seconds with system error 21 (0x00000015): "The device is not ready. ". The write operation will fail with error -1022 (0xfffffc02). If this error persists then the file may be damaged and may need to be restored from a previous backup. For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp. ESE 492 9/16/2012 2:00:00 AM 2 Event Details: MSExchangeIS (2472) Second Storage Group: The logfile sequence in "E:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\Mailbox\Second Storage Group\" has been halted due to a fatal error. No further updates are possible for the databases that use this logfile sequence. Please correct the problem and restart or restore from backup. For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp. ESE 471 9/16/2012 2:00:00 AM 2 Event Details: MSExchangeIS (2472) Second Storage Group: Unable to rollback operation #358427 on database E:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\Mailbox\Second Storage Group\Public Folder Database.edb. Error: -510. All future database updates will be rejected. For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp. ESE 104 9/16/2012 2:00:00 AM 2 Event Details: MSExchangeIS (2472) Second Storage Group: The database engine stopped the instance (1) with error (-1090). For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp. MSExchangeIS 9558 9/16/2012 2:00:00 AM 2 Event Details: An error occurred while writing to the database log file of storage group "Second Storage Group". Attempting to unmount all databases in this storage group. MSExchangeIS Public Store 3043 9/16/2012 2:00:00 AM 2 Event Details: Error Fail when writing to log file occurred while performing a site folder check for Public Folder Store "Second Storage Group\Public Folder Database". ESE 417 9/16/2012 2:00:00 AM 1 Event Details: MSExchangeIS (2472) Second Storage Group: Unable to write to section 3 while flushing logfile E:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\Mailbox\Second Storage Group\E01.log. Error -1022 (0xfffffc02). For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp. MSExchangeIS Public Store 7200 9/16/2012 2:00:00 AM 1 Event Details: Background thread FDoMaintenance halted on database "Second Storage Group\Public Folder Database" due to error code 0xfffffbb0. MSExchangeIS Public Store 9792 9/16/2012 2:00:00 AM 1 Event Details: Cleanup of the DeliveredTo table for database ''Second Storage Group\Public Folder Database'' failed with error -1104. 0 entries were purged (out of 0 entries visited) before the failure was encountered. Windows Server Update Services 11002 9/16/2012 1:23:06 AM 4 Event Details: WSUS is unable to connect to the database. See SoftwareDistribution.log for more information. MSExchangeFBPublish 8197 9/16/2012 1:20:44 AM 22 Event Details: Error initializing session for virtual machine CAR-SBS. The error number is 0x80040111. Make sure Microsoft Exchange Store is running. Also, make sure that there is a valid public folder database on the Exchange server. MSExchangeFBPublish 8206 9/15/2012 7:44:47 AM 1 Event Details: Unable to prepare message table for polling thread processing on virtual machine CAR-SBS. The error number is 0x80040115. Make sure that the Microsoft Exchange Information Store service is running.

MVH

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Är alla tjänsterna igång?
Finns det en aktuell backup på exchange-databasen?
Är databasen moutad i EMC?

EDIT: Aha, såg att det var en SBS. Men där bör stå om den är mountad där också.

Permalänk

Som sagt, är inte direkt kunnig gällande detta så du får gärna vägleda mig till hur jag kollar detta?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Låter som att Store tjänsten inte startat upp.. vilket inte är helt ovanligt

Kolla i services för att se om "Microsoft Exchange Information Store" tjänsten står som startad...

Permalänk
Medlem

Aha.
På servern då, start --> kör --> services.msc
Om du sorterar på alla som ska starta automatiskt, är alla igång då?

Var håller ni hus? Kanske en lokal IT-snubbe skulle kollat på det?

Permalänk
Skrivet av Grapple:

Låter som att Store tjänsten inte startat upp.. vilket inte är helt ovanligt

Kolla i services för att se om "Microsoft Exchange Information Store" tjänsten står som startad...

Den står med och den är startad och dess "startup type" är Automatic.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Aha.
På servern då, start --> kör --> services.msc
Om du sorterar på alla som ska starta automatiskt, är alla igång då?

Var håller ni hus? Kanske en lokal IT-snubbe skulle kollat på det?

Det finns några som har "startup type" automatic men inte är igång. Detta är följande:

- backup exec agent browser
- backup exec job engine
- TPM Base Services (Delayed start)
- Update Services (Delayed start)

Det är just därför jag skriver här, för att undvika kontakta "IT-snubben" för att först se om det går att lösa på detta vis

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av --(O.o)->:

Följande problem har uppstått.
När jag (och även andra på företaget) försöker skicka och ta emot mail kommer följande två fel:

"Uppgiften Microsoft Exchange Server rapporterade felet (0x8004011D): servern är inte tillgänglig....

Behöver mer uppgifter (och gärna åtkomst) för att kunna svara på exakt vad som är fel, bl.a. vilken version av SBS.
Men börja med att se att alla tjänster är igång; Microsoft Exchange System Attendant, Microsoft Exchange SMTP osv...
Kontrollera att Storage Group är monterat eller att disken inte är full. Fellogen säger att den inte kommer åt device! Har backup fungerat? Om inte så trunkeras inte loggarna och log-disken kan bli full.
Certifikatet har också upphört. Köp ett nytt och lägg in ifall Ni har krav på det för era Outlok-klienter och/eller eventuellt relay till extern spamfilter-partner.

Hade gärna hjälp till mer om det inte vore för att jag vadar i skit själv just nu Lycka till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Testa att starta om tjänsten "Microsoft Exchange System Attendant" (om den är startad) eller starta den om den inte är igång...

den brukar kunna ställa till det lite för Store tjänsten ibland....

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Behöver mer uppgifter (och gärna åtkomst) för att kunna svara på exakt vad som är fel, bl.a. vilken version av SBS.
Men börja med att se att alla tjänster är igång; Microsoft Exchange System Attendant, Microsoft Exchange SMTP osv...
Kontrollera att Storage Group är monterat eller att disken inte är full. Fellogen säger att den inte kommer åt device! Har backup fungerat? Om inte så trunkeras inte loggarna och log-disken kan bli full.
Certifikatet har också upphört. Köp ett nytt och lägg in ifall Ni har krav på det för era Outlok-klienter och/eller eventuellt relay till extern spamfilter-partner.

Hade gärna hjälp till mer om det inte vore för att jag vadar i skit själv just nu Lycka till.

Det är Windows SBS 2008.

Hur kontrollerar jag att Storage Group är monterat?

Fliken för backup är gulmarkerad i SBS med följande fel:

Last backup: Backup is not configured on this server.
Next backup: Backup is not configured on this server.

Går jag in på "den här datorn" så verkar det inte finnas någon anslutning till de två andra diskarna. "Disconnected network drive"

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Grapple:

Testa att starta om tjänsten "Microsoft Exchange System Attendant" (om den är startad) eller starta den om den inte är igång...

den brukar kunna ställa till det lite för Store tjänsten ibland....

Det verkade tyvärr inte fungera.. :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Är Hub transport startad? RPC-tjänsten startad?

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Är Hub transport startad? RPC-tjänsten startad?

Någon "Hub transport" hittade jag inte i listan överhuvudtaget däremot är RPC-tjänsten startad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hur kontrollerar jag att Storage Group är monterat? genom att starta EMC (Exchange Manager Console)

Bör finnas under Program/Exchange Server 2007 i startmenyn

sedan under Server Configuration / Mailbox bör du ha sökvägen till databasen samt "Status" som skall säga Mounted

Permalänk
Medlem

Om du går in i exchange management console eller motsvarande på servern. Leta upp Second Storage Group eller First Storage Group. Där bör du se om din mailbox databas är monterad eller inte. Eftersom att den misslyckades med en rollback så kan du behöva göra en disaster mount på den. Samt att ditt cert verkar ha gått ut så du kan behöva generera ett nytt. Eftersom du eventuellt kör ett själv signerat? Du behöver eventuellt använda Eseutil som är ett kommando baserat program för att köra en recovery på databasen som inte vill monteras. http://www.computerperformance.co.uk/exchange2010/exchange_20...

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Skrivet av Grapple:

Hur kontrollerar jag att Storage Group är monterat? genom att starta EMC (Exchange Manager Console)

Bör finnas under Program/Exchange Server 2007 i startmenyn

sedan under Server Configuration / Mailbox bör du ha sökvägen till databasen samt "Status" som skall säga Mounted

De verkar vara disabled. Jag försökte mounta och såhär gick det:

http://i49.tinypic.com/sewpyr.jpg

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Talarion:

Om du går in i exchange management console eller motsvarande på servern. Leta upp Second Storage Group eller First Storage Group. Där bör du se om din mailbox databas är monterad eller inte. Eftersom att den misslyckades med en rollback så kan du behöva göra en disaster mount på den. Samt att ditt cert verkar ha gått ut så du kan behöva generera ett nytt. Eftersom du eventuellt kör ett själv signerat? Du behöver eventuellt använda Eseutil som är ett kommando baserat program för att köra en recovery på databasen som inte vill monteras. http://www.computerperformance.co.uk/exchange2010/exchange_20...

Hej!

Ett certificat för vad? Ursäkta frågan..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Exchange använder cerifikat för att visa att det är en säker källa.
Du har felet "certificate for the FQDN of mail.carisma.se. The existing certificate for that FQDN has expired. The continued use of that FQDN will cause mail flow problems. A new certificate that contains the FQDN of mail.carisma.se should be installed on this server as soon as possible. You can create a new certificate by using the New-ExchangeCertificate task. "

Men information store bör ändå kunna monteras. Så det låter som om du ska göra en manuell backup på filerna till ex ett nas. Sedan så kör du eseutil /r E00 "c:\exempel\databasnamn" och se vad den rapporterar.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Testa Exchange Best Practices Analyzer för att se om den pekar på vilken grej som inte rullar som den ska.
I annat fall så rensa loggen helt, boota om, kolla ordningen på felen och kika på eventid.net.
Sista grejen är att kolla om servern har dragit in uppdateringar i helgen, Update Rollups måste installeras i rätt ordning för Exchange annars kan det bli problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av --(O.o)->:

De verkar vara disabled. Jag försökte mounta och såhär gick det:

http://i49.tinypic.com/sewpyr.jpg

Jävla dum fråga men ser du enheten "E:\" överhuvudtaget?
det känns spontant som om ditt filsystem har ballat ur lite...

// bC

Permalänk

Tack för svaren!

BC: japp, jag ser enheten E.

Detta verkar väldigt konstigt, det håller jag med om.
Tror helt enkelt jag får ta hit en person som fysiskt får brottas med servern. För mycket fel på denna burk. Verkar svårare än jag trodde.

Uppskattar ert engangemang!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

som en sista utväg så kör eseutil med växlarna "/mh" på databasen, (lägg gärna till en ">c:\loggfil.txt", för att spara ner resultatet i en filer).
det kan vara så att du har kommit i osynk med loggfilerna... har du det är det senaste backupen eller repair som gäller (brukar gå att mounta den om man tar och FLYTTAR, alla loggfilerna. Ta inte bort dom om du inte är 100% på vad du håller på med!)

Men enklast är nog att du tar dit någon, eller kör det över en teamviewer session...

// bC

Permalänk

En teamviewersession på en windowsserver med helt fullgod, inbyggd, RDP-server. Verkar klockrent.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Sååå, hur gick det?

Permalänk
Medlem

E: är inte full?
Att storagegroups kan dismountas ger precis det där felet, vi hade lite strul med det i början då vi gått över till exchange. Det visade sig att loggfilerna fyllde upp sin disk, och fick storage:s att unmountas, vi ändrade på hur länge loggar sparades, och sänkte loggnivån så löste det sig.
Hoppas det kan hjälpa lite.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har något antivirusprogram som är inne och bråkar med databasen eller transaktionsloggar. Jag har tidigare stött på det och databasen kunde då inte monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av --(O.o)->:

Det är just därför jag skriver här, för att undvika kontakta "IT-snubben" för att först se om det går att lösa på detta vis

Du menar alltså att eran epost tjänst inte är särskilt viktig för företaget så det gör inget om den är nere ett par dagar, eller att något går snett i hela community hjälp processen och ni förlorar alla era maillådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar alltså att eran epost tjänst inte är särskilt viktig för företaget så det gör inget om den är nere ett par dagar, eller att något går snett i hela community hjälp processen och ni förlorar alla era maillådor?

Väl talat! Ytterligare ett affärskritiskt system som hanteras som en lekstuga låter det som, hårresande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av --(O.o)->:

Tack för svaren!

BC: japp, jag ser enheten E.

Detta verkar väldigt konstigt, det håller jag med om.
Tror helt enkelt jag får ta hit en person som fysiskt får brottas med servern. För mycket fel på denna burk. Verkar svårare än jag trodde.

Uppskattar ert engangemang!

Hur har det gått? Berätta!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ang. Microsoft Outlook 2007:

Sedan ett tag tillbaka hamnar "Microsoft Exhange (typ: Exhange)" som e-postkonto automatiskt vid varje uppstart av programmet.

Programmet fungerar inte korrekt förrän jag tar bort detta konto.

Hur kommer jag runt detta problem?

Tack på förhand,
Kaljo

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz