Permalänk

Kylplata istället för kylpasta?

Hej, Jag sitter här och funderar i mina världar tänker på om de hade funkat/funnits en platta som kyler cpun istället för att man ska ha kylpasta? typ platta med typ Nät? som man lägger över cpun sedan kylarn på?

Borde inte något sånt funka :D?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Hej, Jag sitter här och funderar i mina världar tänker på om de hade funkat/funnits en platta som kyler cpun istället för att man ska ha kylpasta? typ platta med typ Nät? som man lägger över cpun sedan kylarn på?

Borde inte något sånt funka :D?

känns, lite hmm, kylpastan är ju till för varme avledningen och att ta bort luften mellan cpu och kylare.

Permalänk
Medlem

Kylpasta kyler inte CPUn, den hjälper bara till att leda värmen från CPUn till processorkylaren. Förövrigt fattade jag inte vad du menade, illustrera med en bild kanske.

Permalänk
Skrivet av annddyy:

känns, lite hmm, kylpastan är ju till för varme avledningen och att ta bort luften mellan cpu och kylare.

Jao men om det sitter en kylare som kyler ner cpun istället? (Inte för ja vet hur den ska funka men) den blir kall iaf på någe vis

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Funktionen med kylpasta är att täppa till alla små håligheter/sprickor/ojämnheter mellan cpu och kylare för att leda värmen bättre. Det bästa hade naturligtvis varit att löda fast kylare i cpu men då kan det ju av naturliga skäl bli svårt att få bort . Vad skulle ett nät ha för funktion menar du?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Kylpasta kyler inte CPUn, den hjälper bara till att leda värmen från CPUn till processorkylaren. Förövrigt fattade jag inte vad du menade, illustrera med en bild kanske.

Gjorde en bild hoppas du fattar http://tinypic.com/view.php?pic=2mgk36s&s=6

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Det hade fungerat fullständigt horribelt, men vill du köra på något sådant, kör på

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jao men om det sitter en kylare som kyler ner cpun istället? (Inte för ja vet hur den ska funka men) den blir kall iaf på någe vis

jo men förklara hur nätet skulle kyla?

Permalänk
Medlem

Pratar du om att sätta dit ngot som aktivt kyler snarare än leder bort värmen? För det finns detmassor av exepel av med peltierkylare, kompressorer och ln-kylning etc.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av annddyy:

jo men förklara hur nätet skulle kyla?

Just de jag inte riktigt vet men på något höger :)trådar kan bli varm om man sätter ström på dom men hur kan dom bli kall ;)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Jättekul att hr. racefactory har funderingar och idéer!
Däremot, och inte för att vara djävlig i enkom, bör hr. racefactory se över sin stavning och meningsuppbyggnad i framtiden så att gemene man förstår vad som skrivs.

On-topic tror jag som personerna före mig har kungjort att något slags rutnät, av valfritt material, vore minst sagt uselt som (hjälpmedel till) värmeavledning i praktiken.

yees Men nätet ska vara kallt på någe vis.

EDIT: Sedan om man har ett nät som är alltid kallt? och sedan en cpu kylare på så borde det ju bli bättre än kylpasta för då håller ju sig cpun alltid "kall"

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Det finns kanske inte så mycket sådana produkter idag. Men det var ju nyss snack om att man hade gjort detta med någon typ av kolfilm, tror det var någon kolmolekyl iaf. Nå säger jag så ljuger jag. Jag har för mig att det även nämndes här på SweClockers.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Skrivet av oskenb01:

Det finns kanske inte så mycket sådana produkter idag. Men det var ju nyss snack om att man hade gjort detta med någon typ av kolfilm, tror det var någon kolmolekyl iaf. Nå säger jag så ljuger jag. Jag har för mig att det även nämndes här på SweClockers.

Okey hur ser de ut då :)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

yees Men nätet ska vara kallt på någe vis.

EDIT: Sedan om man har ett nät som är alltid kallt? och sedan en cpu kylare på så borde det ju bli bättre än kylpasta för då håller ju sig cpun alltid "kall"

Och hur hade du tänkt få "nätet" kallt? Och varför ett nät istället för en solid platta?

Skrivet av oskenb01:

Det finns kanske inte så mycket sådana produkter idag. Men det var ju nyss snack om att man hade gjort detta med någon typ av kolfilm, tror det var någon kolmolekyl iaf. Nå säger jag så ljuger jag. Jag har för mig att det även nämndes här på SweClockers.

Nu är det dock en vanlig värmeledare, inte vad TS är ute efter som är något som kyler själv.

Permalänk
Medlem

Du menar något annat än just kylpasta?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15664-sony-ersatter-kylpasta...

Eller du kanske menar att man har en helt annan typ av kylning?

Läste om någon som hade gjort en egen konstruktion som går på ström som han satte på sin processor för att överklocka
Den var tydligen väldigt bra för "Ivy Bridge" just för att med den kylningen så var det så svalt så temperaturen inte skenade iväg på samma sätt vid en viss gräns.
Den drog dock extremt mycket ström

Ska försöka hitta sidan.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Och hur hade du tänkt få "nätet" kallt? Och varför ett nät istället för en solid platta?

Nu är det dock en vanlig värmeledare, inte vad TS är ute efter som är något som kyler själv.

Att få nätet kallt är problemet men som sagt de går få nät (Ståltrådar) varm så tycker de borde gå få dom kall på nå vis

Ja platta går ju också ifs. Men tänkte är det nät så blåser ju cpu kylarn också på cpun

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av qMetal:

nja inte riktigt så. utan att Den ska vara kall som mest hela tiden. Sedan så man kan kolla in de på moderkortet på nå vis.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Har du förstått syftet med kylpasta?

För vad jag kan förstå vill du ha ett nät och sedan kylaren på.

Om det är så du menar gör du tvärtemot vad en kylpasta gör. Det du gör är att skapa hål mellan kylaren och processorn medan en pasta täpper igen hål och ojämnheter.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Har du förstått syftet med kylpasta?

För vad jag kan förstå vill du ha ett nät och sedan kylaren på.

Om det är så du menar gör du tvärtemot vad en kylpasta gör. Det du gör är att skapa hål mellan kylaren och processorn medan en pasta täpper igen hål och ojämnheter.

ja det är så jag vill ha fast nätet ska vara nedkylt (always)

(Typ en som jag alltid klagat på i att de inte finns inbyggt i stolen på bilen. kylande sätten istället för värme sätten)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Entusiast

Det låter som om TS pratar om peltier-element: http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm

Och svaret på frågan "använda peltier istället för kylpasta..."
Nej! Man är fortfarande tvungen att använda kylpasta eller annat mjukt material om fyller upp dem mikroskopiska håligheterna, fastän peltierelementet sitter där.

Användning av peltier har sina risker, och dessutom är dem effektivare varianterna rätt dyra prylar.
För dyrt och för mycket strul och bök för att vara värt det enligt min mening. Jag har provat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Att få nätet kallt är problemet men som sagt de går få nät (Ståltrådar) varm så tycker de borde gå få dom kall på nå vis

Ja platta går ju också ifs. Men tänkte är det nät så blåser ju cpu kylarn också på cpun

Jag vill inte på något sätt vara nedvärderande eller så, kul att du har idéer Men hur gammal är du och vad har du för utbildning?

Tanken med en kylfläns som man vanligtvis använder är att man ökar ytan som har kontakt mot kylmediet, dvs luften. För att öka mängden kall (eller kallare iaf) luft som passerar denna yta använder man vid behov en fläkt.

Kylpastan används för att jämna ut små ojämnheter som annars hade varit fyllda med luft. Pastan leder värme bättre än luft, dock inte lika bra som metall och har ingen kylande effekt som sådan.

Ett nät "består" till stor del av luft, så även om du har ett nät gjort av något mirakelmaterial så vore det effektivare att göra en hel platta, då hålen i nätet bara är luft.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Racefactory, CPU kylaren kyler inte CPU'n utan den leder bort värme. Den gör inte CPU'n kallare utan den gör så att CPU'n blir mindre varm. Anledningen till att det inte är vanligt med en sådan produkt du pratar om är för att det är mycket smidigare att ta bort värme än att leda dit kyla.

En sak som jag har tänkt på däremot är om man skulle ställa in datorn i ett kylskåp eller en frys, det känns som ett mycket enklare sätt att tillföra kyla. Eller så kanske man skulle kunna koppla t.ex. en air condition in i datorchassit.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Avstängd

Blir inte kylaren lite överflödig då om detta nät kyler processorn?

Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det låter som om TS pratar om peltier-element: http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm

Jaa precis skulle fan varit något men fall den är heltäckande borde inte cpu kylare behövas va :)?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av racefactory:

Jaa precis skulle fan varit något men fall den är heltäckande borde inte cpu kylare behövas va :)?

Det stämmer. Peltier är bara en värmepump. Den varma sidan på peltier-elementet måste kylas för att den inte skall överhettas och gå sönder. (Vilket den gör inom loppet av några sekunder utan en effektiv kylare.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jaa precis skulle fan varit något men fall den är heltäckande borde inte cpu kylare behövas va :)?

Jo, med ett peltierelement behöver du kyla den varma sidan på elementer, vart tror du annars värmen tar vägen? Du måste dessutom kyla bort mer värme då. Det dåliga med peltierelement är att du måste isolera moderkortet och sockeln etc. för annars kan kondens skada datorn om det blir för kallt, och så drar peltierelement väldigt mycket ström.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

yees Men nätet ska vara kallt på någe vis.

EDIT: Sedan om man har ett nät som är alltid kallt? och sedan en cpu kylare på så borde det ju bli bättre än kylpasta för då håller ju sig cpun alltid "kall"

nej, vad ska kyla rutorna i nätet?

Permalänk
Skrivet av racefactory:

yees Men nätet ska vara kallt på någe vis.

EDIT: Sedan om man har ett nät som är alltid kallt? och sedan en cpu kylare på så borde det ju bli bättre än kylpasta för då håller ju sig cpun alltid "kall"

Vad ska man med cpu-kylare till om nätet är kallt och redan kyler cpun?.

Permalänk
Medlem

Nätet kommer att bilda luft spalt den kommer att isolera värmen dvs den blir kvar i cpuén.
Prova med Thermoelectric cooling en länk med info: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_cooling
och hehe: http://www.sweclockers.com/galleri/7737-ful-kylning-med-pelti...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop