Permalänk

Hur löser man denna situation då ?

Jag har överklockat min i5a till 4.4 GHz utan att ens röra Vcore.
Testade att höja till 4.5 GHz och det gick bra det med. Sedan höjde jag till 4.6 GHz och startade om datorn. Alledes vid Welcome innan man kommer in i själva Windows då fick jag bluescreen. Jaha tänkte jag och höjde Vcore med 0.010. Höjde mer och mer men fastnade alltid innan man kom in i Windows.
Då tänkte jag, hur kan det bli så när min processor har klockat ner sej och Vcore är inte alls högt innan jag startar tex Prime95, för det är då Vcore och GHzen höjs. Hur kan jag få error innan detta har höjts sej ?

Ursäkta min rubrik !!

Permalänk
Medlem

Till att börja med;
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Sen heter det "sig", sej är en fisk. Förövrigt en mycket god sådan. Mmhm.

Vidare, du löser detta genom att dra tillbaka klocken lite. Vad menar du med att din processor har klockat ner sig?
Hur överklockar du, någon form av program?

Jag skulle föreslå att du lär dig överklocka via BIOS istället, sålänge du är försiktig och kan följa instruktioner så ger detta generellt sett -mycket- stabilare överklockningar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Till att börja med;
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Sen heter det "sig", sej är en fisk. Förövrigt en mycket god sådan. Mmhm.

Vidare, du löser detta genom att dra tillbaka klocken lite. Vad menar du med att din processor har klockat ner sig?
Hur överklockar du, någon form av program?

Jag skulle föreslå att du lär dig överklocka via BIOS istället, sålänge du är försiktig och kan följa instruktioner så ger detta generellt sett -mycket- stabilare överklockningar.

Jag klockar via BIOS.
Det jag menar med klockar ner sej är att processorn inte maxar all sin kraft jag ber den om innan jag typ sätter på Prime95 då går den för fulla muggar.
Typ den går i 1600 GHz och Vcore på tex 0.890. Sen när jag stressar den då går den till 4.4 GHz osv. Men det jag undrade var hur kan jag få bluescreens innan jag ens har stressat den ?
Alltså när datorn startas upp. Borde ju inte bli så, den borde ju bluescreena när jag stressar den tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jag klockar via BIOS.
Det jag menar med klockar ner sej är att processorn inte maxar all sin kraft jag ber den om innan jag typ sätter på Prime95 då går den för fulla muggar.
Typ den går i 1600 GHz och Vcore på tex 0.890. Sen när jag stressar den då går den till 4.4 GHz osv. Men det jag undrade var hur kan jag få bluescreens innan jag ens har stressat den ?
Alltså när datorn startas upp. Borde ju inte bli så, den borde ju bluescreena när jag stressar den tycker man.

Alltså när OS börjar läsas in så går CPUn för fulla muggar.

Sen så kan en processor fastna vid en frekvens som gör att den vägrar gå högre än om man ökar vcore. Då _kan_ en bättre kylare hjälpa några MHz.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Tror ett väldigt vanligt fenomen är att vcore är högre vid idle än vid load. Att min dator dog vid prime95 start var antagligen för att vcore gick för LÅGT inte högt.

EDIT: Med mitt gigabyte mobo verkar det iaf följa regeln LLC 0 - 5 - 10 där 0 gör att Vcore går ner under load, 5 gör att vcore står stilla under load, 10 gör att vcore går upp under load.

Helt jävlar random vilken vcore du får när du ställer in, 1.31 betyder 1.34 just nu, regeln verkar vara sänk vcore när du ökar llc.

Permalänk
Medlem

Som sagt så maxar processorn under uppstart. Hur har du överklockat? Om du inte bara höjt multipeln så kan datorn vara instabil trots lägre frekvens.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Arion:

Som sagt så maxar processorn under uppstart. Hur har du överklockat? Om du inte bara höjt multipeln så kan datorn vara instabil trots lägre frekvens.

Har enbart klockat med multiplier.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Jag har överklockat min i5a till 4.4 GHz utan att ens röra Vcore.
Testade att höja till 4.5 GHz och det gick bra det med. Sedan höjde jag till 4.6 GHz och startade om datorn. Alledes vid Welcome innan man kommer in i själva Windows då fick jag bluescreen. Jaha tänkte jag och höjde Vcore med 0.010. Höjde mer och mer men fastnade alltid innan man kom in i Windows.
Då tänkte jag, hur kan det bli så när min processor har klockat ner sej och Vcore är inte alls högt innan jag startar tex Prime95, för det är då Vcore och GHzen höjs. Hur kan jag få error innan detta har höjts sej ?

Ursäkta min rubrik !!

att höja vcore me bara 0,010v är ju nästan ingenting, prova med en en betydligt större ökning.
ta å googla på din processor å överklockning så kommer du garanterat å hitta massor me info om hur långt du kan klocka utan å höja vcore å hur mycke du måste höja vcore för å komma till en viss hastighet.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Skrivet av timberjack:

att höja vcore me bara 0,010v är ju nästan ingenting, prova med en en betydligt större ökning.
ta å googla på din processor å överklockning så kommer du garanterat å hitta massor me info om hur långt du kan klocka utan å höja vcore å hur mycke du måste höja vcore för å komma till en viss hastighet.

swec har ju en artikel som tar upp lite OC på din CPU

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d