Behöver hjälp med moderkortuppdatering!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med moderkortuppdatering!

Tjena ja o en kompis tänkte uppdatera vårat modekort och har laddat ner drivrutin osv tänkte nu formatera ett usb till FAT32 men har bara en fråga innan uppdateringen görs.
Behöver jag installera om Windows efter uppdateringen?? eller startar den som vanligt?

Permalänk

När man uppdaterar BIOS är Windows kvar som vanligt och kommer att starta som vanligt.

Tänk på att när man uppdaterar BIOS får det inte bli strömavbrott eller något för då eller om något går fel under uppdateringen, kommer moderkortet att låsa sig med ett halvt BIOS. Då är det oftast bara att slänga.

Jag antog att du menar BIOS, man också uppdatera styrkretsen.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

När man uppdaterar BIOS är Windows kvar som vanligt och kommer att starta som vanligt.

Tänk på att när man uppdaterar BIOS får det inte bli strömavbrott eller något för då eller om något går fel under uppdateringen, kommer moderkortet att låsa sig med ett halvt BIOS. Då är det oftast bara att slänga.

Jag antog att du menar BIOS, man också uppdatera styrkretsen.

Okej jag tror det är bios men vad är styrkretsen??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobbE^:

Tjena ja o en kompis tänkte uppdatera vårat modekort och har laddat ner drivrutin osv tänkte nu formatera ett usb till FAT32 men har bara en fråga innan uppdateringen görs.
Behöver jag installera om Windows efter uppdateringen?? eller startar den som vanligt?

Om du uppdaterar bios/UEFI/CMOS så nollställer du bara detta, vilket kan innebära att du ev får gå in i bios efter flashning och ställa in vissa startparametrar, tex vilken SSD/HDD som startas först. Men annars ska det funka som vanligt och förhoppningsvis lösa ev problem som du upplevde innan flashningen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du uppdaterar bios/UEFI/CMOS så nollställer du bara detta, vilket kan innebära att du ev får gå in i bios efter flashning och ställa in vissa startparametrar, tex vilken SSD/HDD som startas först. Men annars ska det funka som vanligt och förhoppningsvis lösa ev problem som du upplevde innan flashningen.

Okej. Kollade på en film som hade samma modekort som jag och såg då att jag hade en äldre version och såg att den också är slöare så tänkte att ja skulle uppdatera men det kan väl inte skada eller vad tycker ni jag ska göra??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobbE^:

Okej. Kollade på en film som hade samma modekort som jag och såg då att jag hade en äldre version och såg att den också är slöare så tänkte att ja skulle uppdatera men det kan väl inte skada eller vad tycker ni jag ska göra??

Om det funkar ska/bör man inte göra det enligt mig iaf. Det finns alltid en risk med flashning och har du inga problem ser jag det som onödigt med flashning.

Mina 50öre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av TobbE^:

Okej jag tror det är bios men vad är styrkretsen??

Även kallat brygga och på engelska chipset. Det är kretsen som sitter på moderkortet som allting är ihopkopplat med. Det är AMD, Intel och VIA som tillverkar de.
Här finns mer information för den intresserade: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/moderko...

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -