Hemmabygge - behöver lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Hemmabygge - behöver lite hjälp!

Tjena!

Nu är det såhär att jag har lite gamla datordelar hemma som bara ligger och skräpar.
Vi tänkte bygga en variant av en NAS.

Dessa delarna har vi:

- Asus M4A785T-M
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TM/
Har även integrerat ATI Radeon HD4200

- AMD Phenom II x4 925 @ 2,8GHz
http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Phenom%20II%20X4%20925%...

- Noctua NH-C14
Lite overpower men man kan ju t.ex. koppla av en av fläktarna.

Är detta något som skulle fungera?
Vi ska streama mestadels film till datorerna i nätverket.

Vi saknar fortfarande ett nätagg och RAM-minnen om jag har tänkt rätt?

Ge gärna feedback!
/Fredde

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Tjena!

Nu är det såhär att jag har lite gamla datordelar hemma som bara ligger och skräpar.
Vi tänkte bygga en variant av en NAS.

Dessa delarna har vi:

- Asus M4A785T-M
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TM/
Har även integrerat ATI Radeon HD4200

- AMD Phenom II x4 925 @ 2,8GHz
http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Phenom%20II%20X4%20925%...

- Noctua NH-C14
Lite overpower men man kan ju t.ex. koppla av en av fläktarna.

Är detta något som skulle fungera?
Vi ska streama mestadels film till datorerna i nätverket.

Vi saknar fortfarande ett nätagg och RAM-minnen om jag har tänkt rätt?

Ge gärna feedback!
/Fredde

Glöm inte lagringen! Det kommer att fungera med det kommer knappast vara strömsnålt.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Glöm inte lagringen! Det kommer att fungera med det kommer knappast vara strömsnålt.

Självklart glömmer jag inte lagringen
Går det inte att klocka ner processorn en hel del och ha den i sleep-mode osv. om den inte används?

Då kommer jag till min huvudfråga:

Kan du rekommendera nätagg och vilken effekt?
Hur mycket RAM behöver jag och vilka rekommenderas?

+ Någon som kan rekommendera ett passande chassi kanske?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Självklart glömmer jag inte lagringen
Går det inte att klocka ner processorn en hel del och ha den i sleep-mode osv. om den inte används?

Då kommer jag till min huvudfråga:

Kan du rekommendera nätagg och vilken effekt?
Hur mycket RAM behöver jag och vilka rekommenderas?

+ Någon som kan rekommendera ett passande chassi kanske?

Processor kommer inte dra alls så mycket ström eftersom den kommer belastas väldigt lite. Min gammla q66:a som agerar server nu klockar till och med ner sigsjälv under låg belastning.

Nätagget behöver du inte ha särskillt hög effekt på, men jag rekomenderar ett av hög kvalite eftersom den kommer stå på 24/7.
kanske detta? http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b...
Det är en aning overkill (beroende på hår många hårddiskar du kommer ha) men känner inte till något med ännu lägre effekt med samma kvalite, någon annan får gärna fylla i här om de vet något

Angående RAM så beror det på vilket OS du tänker köra, men 2GB duger aldeles utmärkt för min server som kör Windows Server 2008 R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Processor kommer inte dra alls så mycket ström eftersom den kommer belastas väldigt lite. Min gammla q66:a som agerar server nu klockar till och med ner sigsjälv under låg belastning.

Nätagget behöver du inte ha särskillt hög effekt på, men jag rekomenderar ett av hög kvalite eftersom den kommer stå på 24/7.
kanske detta? http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b...
Det är en aning overkill (beroende på hår många hårddiskar du kommer ha) men känner inte till något med ännu lägre effekt med samma kvalite, någon annan får gärna fylla i här om de vet något

Angående RAM så beror det på vilket OS du tänker köra, men 2GB duger aldeles utmärkt för min server som kör Windows Server 2008 R2.

Tjena, tackar för svar!

Vi kommer antagligen bara att köra med en disk i början och senare lägga på fler.
Vi kommer antagligen köra Linux på den, kanske det är lika bara att ändå skaffa 4GB, det kostar ju nästan ingenting.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Tjena, tackar för svar!

Vi kommer antagligen bara att köra med en disk i början och senare lägga på fler.
Vi kommer antagligen köra Linux på den, kanske det är lika bara att ändå skaffa 4GB, det kostar ju nästan ingenting.

EDIT: förresten finns det möjlighet att modda något så man kan se energiförbrukningen på den?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

EDIT: förresten finns det möjlighet att modda något så man kan se energiförbrukningen på den?

Köp en elmätare från jula, biltema, haraldnyborg, rusta, kjell & Co o.s.v. istället.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Precis som DevilDads processor kommer också din att klocka ner sig automatiskt om du aktiverar funktionen Cool&Quiet i bios-inställningarna. Det går också att göra så att hårddiskar varvar ner sig till viloläge automatiskt när de inte används (någon hdparm instruktion som man kan lägga i ett startscript). Men där får man försöka hitta en bra kompromiss, det sliter nog mycket på hårddiskarna att varva upp och ner ofta men har man många diskar kan man spara en hel del ström.

Mycket RAM kan vara bra för då cachas filer i RAM och det går snabbare samt att diskar inte behöver accessas lika mycket när det väl lagt sig ett "working set" av filer i RAM-minnet. Håller själv på att bygga om min NAS (har börjat köpa grejer till det) och jag beställde 16 GB RAM för att få en någorlunda stor filcache. Man kanske kan ladda in hela operativsystemet i en RAM-disk och varva ner systemdisken när man väl bootat (ungefär som man gör när man använder en live-CD). Man kan boota från USB-minne som alternativ till hårddisk.

På min gamla filserver lyckades jag spara 1 W genom att klocka ner den inbyggda grafikkretsen på moderkortet och ytterligare 0,5 W genom att stänga av alla funktioner på moderkortet jag inte använde. Så en sådan där enegrimätare är bra när man vill kolla optimala strömsnåla inställningar och om det är värt besväret. Det var med en sådan jag konstaterade att det inte är lönt att undervolta och klocka ner processorn manuellt, det är bättre att låta det ske automatiskt och då får man också full prestanda när den behövs.

Man kan i och för sig också köra ner hela datorn i vänteläge och väcka den med "Wake on LAN" vid behov. Men vitsen med en server är ju också att den ska vara lätt tillgänglig. En grej som jag själv testat litegrann är att ha en "arbetsdisk" som man jobbar mer kontinuerligt mot (kan kanske vara en partition på systemdisken) och så låter man stora lagringsarrayen sova med nervarvade diskar så länge som möjligt och vid vissa bestämda tider dumpar man över filerna från arbetsdisken till lagringsdiskarna så att de får vakna och jobba en kortare stund mera intensivt och sedan somna om igen.

Min nya filserver kommer att få totalt 14 hårddiskar så det gäller att komma på något smart som funkar, annars blir det nog ett bra tillskott till att värma upp huset med i vinter (jag kör ändå elvärme så det kanske kvittar)...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Precis som DevilDads processor kommer också din att klocka ner sig automatiskt om du aktiverar funktionen Cool&Quiet i bios-inställningarna. Det går också att göra så att hårddiskar varvar ner sig till viloläge automatiskt när de inte används (någon hdparm instruktion som man kan lägga i ett startscript). Men där får man försöka hitta en bra kompromiss, det sliter nog mycket på hårddiskarna att varva upp och ner ofta men har man många diskar kan man spara en hel del ström.

Mycket RAM kan vara bra för då cachas filer i RAM och det går snabbare samt att diskar inte behöver accessas lika mycket när det väl lagt sig ett "working set" av filer i RAM-minnet. Håller själv på att bygga om min NAS (har börjat köpa grejer till det) och jag beställde 16 GB RAM för att få en någorlunda stor filcache. Man kanske kan ladda in hela operativsystemet i en RAM-disk och varva ner systemdisken när man väl bootat (ungefär som man gör när man använder en live-CD). Man kan boota från USB-minne som alternativ till hårddisk.

På min gamla filserver lyckades jag spara 1 W genom att klocka ner den inbyggda grafikkretsen på moderkortet och ytterligare 0,5 W genom att stänga av alla funktioner på moderkortet jag inte använde. Så en sådan där enegrimätare är bra när man vill kolla optimala strömsnåla inställningar och om det är värt besväret. Det var med en sådan jag konstaterade att det inte är lönt att undervolta och klocka ner processorn manuellt, det är bättre att låta det ske automatiskt och då får man också full prestanda när den behövs.

Man kan i och för sig också köra ner hela datorn i vänteläge och väcka den med "Wake on LAN" vid behov. Men vitsen med en server är ju också att den ska vara lätt tillgänglig. En grej som jag själv testat litegrann är att ha en "arbetsdisk" som man jobbar mer kontinuerligt mot (kan kanske vara en partition på systemdisken) och så låter man stora lagringsarrayen sova med nervarvade diskar så länge som möjligt och vid vissa bestämda tider dumpar man över filerna från arbetsdisken till lagringsdiskarna så att de får vakna och jobba en kortare stund mera intensivt och sedan somna om igen.

Min nya filserver kommer att få totalt 14 hårddiskar så det gäller att komma på något smart som funkar, annars blir det nog ett bra tillskott till att värma upp huset med i vinter (jag kör ändå elvärme så det kanske kvittar)...

Som jag förstått det så finns det inget som sliter så mycket som start/stopp på våra konsumentdiskar. Nästan allt jag sett inom ämnet tycker tvärtom, att man ska låta diskarna snurra dygnet runt istället.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Som jag förstått det så finns det inget som sliter så mycket som start/stopp på våra konsumentdiskar. Nästan allt jag sett inom ämnet tycker tvärtom, att man ska låta diskarna snurra dygnet runt istället.

Jag skrev:

Citat:

det sliter nog mycket på hårddiskarna att varva upp och ner ofta men har man många diskar kan man spara en hel del ström

Å andra sidan är väl konsumentdiskar gjorda för att starta stoppa ofta? Vanliga konsumentdatorer startas och stängs av flera gånger dagligen, särskilt om man kör Windows med standardinställningar på sina lagringsdiskar (stänger ner sig efter en halvtimmes inaktivitet har jag för mig). Om man vet med sig att diskarna inte kommer att användas på flera timmar så borde man väl kunna varva ner dem? Men som sagt var detta är ju en kompromiss. Någonstans går väl gränsen när det sliter mindre, en hårddisk som startas en gång om året och går i en timme slits det nog mindre på än hårddisken som står och går hela året för att undvika denna start och stopp?

Jag tänker mig scenariot där man har den stora lagringsarrayen för backuper och endast behöver starta upp den en gång om dagen. Är det ändå bättre att låta diskarna dra ström uppvarvade hela dagen än att varva ner/upp en gång per dygn? Eller om det blir 5 gånger per dygn? Men det är klart om det blir 100 gånger om dagen då är det inte lika kul. Jag har en liten miniserver (Linksys NSLU2) med en extern hårddisk som automatiskt varvar ner sig (funktionen gick inte att stänga av hur jag än försökte). Men den verkar fungera bra ändå och kan tänka mig den spinner upp några gånger om dagen (när backup skickas till den och när backup skickas vidare från den).

Jag menar inte att du har fel, jag undrar bara hur mycket mer det sliter att spinna upp/ner jämfört med att köra alltid på. Typ att en spinup motsvarar samma slitage som 10 timmars kontinuerlig drift eller något sådant? Jag vet inte... Jag startar och stänger av min dator dagligen (ibland flera gånger om dagen) men har inte haft stora problem med hårddiskar som slutar fungera.

Kan tänka mig strömförbrukningen går ner 50 W om jag varvar ner diskarna. Å andra sidan kan det kosta mera pengar att behöva byta diskar ofta. Så jag är nyfiken på vad som är optimalt? Diskarna jag köpte 2009 har jag ännu inte behövt byta ut, men jag gör det ändå för att få mer utrymme.

Permalänk

Det är en knepig fråga och jag var inte ute efter att basha det du skrev.
Jag tror att motorn i diskarna får arbeta i princip minimalt när dom väl är igång och snurrar, i och med lufttrycket som bildas inuti disken. Att starta ifrån stillastående och varva upp till 5-7200 RPM är nog rätt segt. Man kan nog hitta mycket matnyttigt om man letar lite på Hard forum.

Visa signatur

Argaste