Datavirus i var femte nyköpt dator

Permalänk
Medlem

Datavirus i var femte nyköpt dator

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Hitman Pro och Malwarebyte's Anti-Malware. Båda gratis.

Men antagligen är oron överdriven.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet...

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Dödligt virus drabbar var femte svensk! Är du i riskzonen?

Yeah men ifall detta vore nåt som faktiskt var någonting att bry sig om så skulle varenda virusscanner värt sitt salt ta hand om det. Troligen handlar det bara om att dom exploitar nån vurnerability som patchats i uppdateringar men eftersom datorerna är sproilans nya och har varken antivirus eller uppdateringar så kan saker hända

tl;dr installera uppdateringar och antivirus, hakuna matata

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk

Man kan inte lita på aftonbladet, dom vill bara ha läsare.

Permalänk
Medlem

Sensationsjournalistik säljer tidningar, likväl som lättklädda yngre kvinnor får medelålders, välbärgade män att köpa en sportbil.

Nu besöker jag inte aftonbladets websida av principskäl, då alltför många timmar har gått åt att rensa bort skräp som samlats på datorer via deras annonser e.t.c, detta hos personer som inte vet hur man rensar webläsarhistorik eller cookies. (Detta var dock ett par år sedan senast.)

Sen om de beskriver ett "dunderprogram" som skall snabba upp din nya dator, så är det med högsta sannolikhet en onödig programvara, då man generellt sett kan säga att ju färre mjukvaror man installerat, desto snabbare är en dator. (I alla fall vad det gäller windows.)

Men visst, "gratisversioner" utav medföljande mjukvara kan i mångt och mycket liknas vid infektioner, det kan vara besvärligt att bli av med, men det är så tillverkare får med lite mer pengar vid varje såld dator, att symantec får betala en summa för var dator med förinstallerad 'trialversion' av deras antivirusprogram.

Så till slutsatsen, sitter du inte med foliehatt vid datorn, så kan du skanna datorn med valfritt antivirusprogram, samt Malwarebyte's Anti-Malware, det duger åt mig, samt många fler, annars, ryck genast ur nätverkskabeln alternativt bryt strömmen till ditt trådlösa nätverk.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

AVG är rätt så bra. Jag tror du kan känna dig ganska så lugn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Detta gick ju på nyheter i radio igår så det stämmar nog, kanske inte så mycket som var femte men iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

Var du över och köpte datorn i kina bör du kolla upp det. I annat fall kan du glömma att du läst 'nyheten'.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Varför inte bara vara på den säkra sidan och scanna?

Permalänk
Medlem

I längden tror jag det gagnar dig bättre att se över vilka medier du litar på än att scanna din dator några extra gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

Finns inga virusprogramm som hittar alla virus

jag har tex gjort en keylogger som inte hittas av avast/norton/norman(Fullt uppdaterade) men jag kan inte ens göra ett program som öppnar tex paint när man klickar på en knapp..

edit : c++

Permalänk
Medlem

VARNING!

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet... du kan vara drabbad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hej, såg denna artikel i Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15440521.ab

Och då jag precis köpt ny laptop blir man lite nojig, förmodligen har jag inte drabbats men man vet aldrig. Inte kul om nån random sitter och kollar på en i ens webkamera utan ens egen vetskap.

Jag har AVG internet security 2012 på min dator full version med brandvägg. Om jag scannar datorn och får "no threats found" kan jag vara lugn då ? eller måste jag söka med något annat program också för att vara helt säker på att jag är virusfri?

Såfall vilket program som är kostnadsfritt ska jag kolla med?

Mvh.

Du ska nog ta det med en nypa salt tror jag, i alla fall när artikeln är från Aftonblaskan.

Permalänk
Medlem

Säger Microsoft att dom har hittat virus i ett par datorer så överdriver aftonbladet det till var 5:e.
OT: scanna datorn och lita på din tillverkare att dom är seriösa. Om det inte går att lita på någon så lär vi hamna i anarki strax

Permalänk
Medlem

trodde det vart nästan alla nya datorer som säljs med virus förinstallerat, så en av fem låter ju rätt lovande ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aftonbladet:

Forskare på Microsoft har upptäckt virus i nyköpta datorer.
Upp till var femte ny dator kan vara infekterat enligt en undersökning BBC utfört, skriver TT.

Uhm? Forskare på Microsoft har hittat virus på nya datorer enligt BBC:s undersökning?

Vadfasen dillrar Aftonbladet om?

Permalänk
Medlem

Aftonbladet.. Får allting att se mycket värre ut än vad det egentligen är.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Bränn upp datorn. Man ska alltid lita på aftonbladet, det har jag lärt mig. Eller var det en i en Ding ding värld allting stämde? Nej vänta nu, det är samma tidning va? Hur som helst, bara att kasta bort/elda upp datoreländet.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Microsoft meddelade i går att företaget upptäckt flera datorer i Kina som levererats med skadeprogram installerade direkt från butik. Skadeprogrammen har använts för att avlyssna på användarna och utföra olika typer av attacker.

– Cyberbrottslingarna är ute efter dig, de gör allt som krävs även om det involverar att börja redan vid början av leveranskedjan, säger Microsofts chef för cyberbrott, Richard Domingues Boscovich.

Microsofts undersökning som gått under kodnamnet Operation b70 slutade med att man lyckades stänga ned ett kontrollcenter som använts för datorer som smittats med skadeprogrammet Nitol. Nitol är ett hackarverktyg som kan användas för att sprida skadlig kod mellan externa enheter.

De smittade datorerna upptäcktes när Microsofts utredare köpt 20 olika datorer från olika it-köpcenter i Kina. Samtliga av datorerna hade olagliga kopior av Windows XP eller Windows 7 installerade. Tre av datorerna innehöll inaktiva skadeprogram medan en fjärde innehöll ett skadeprogram som aktiverades när datorn anslöts till internet. Microsoft misstänker att datorerna smittats efter att de lämnat fabriken och fått operativsystemen installerade hos de kinesiska datorhandlarna.

– Kunder i västerländska länder löper inte samma risk att köpa datorer som är smittade med virus eller andra skadeprogram, men om de laddar ned program olagligt på internet löper de en stor risk, säger Richard Domingues Boscovich.

Från: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.465858/microsoft-nytillverka...

Här står det lite mer: http://www.securitynewsdaily.com/2275-microsoft-finds-malware...

Så har du inte köpt den i Kina så ska det nog inte vara någon fara med andra ord.

Permalänk

Man får oftast vad man betalar för, men inte när man köper OS...
Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.

kommer till gnu/linux? så steam finns inte på gnu/linux än? då borde man ju inte använda det om man vill spela spel. sen har jag hört att spel går segare på WINE, för det är väl en emulator och emulatorer är alltid sega.

en annan anledning att stanna på windows är att windows finns förinstallerat på de flesta datorer, speciellt bärbara, så det finns ingen anledning att byta till något annat.

och om alla skulle börja använda gnu/linux så skulle den snart börja suga lika mycket som windows för att folk skulle försöka tjäna pengar på det, folk skulle börja skapa virus och malware som attackerar det osv.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Man får oftast vad man betalar för, men inte när man köper OS...
Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.

Hur du kan påstå att spel funkar felfritt i WINE är för mig en gåta.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Man får oftast vad man betalar för, men inte när man köper OS...
Fattar inte varför folk stannar på Windows, speciellt nu när Steam kommer till GNU+Linux, och alla andra spel funkar felfritt i WINE.

Alla program görs inte till alla plattformar.
Mainstream är Windows. Naturligt får du då störst utbud, störst kompatibilitet och minst problem.

Sen har jag heller ingen lust att lära mig något nytt när jag är nöjd med det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

kommer till gnu/linux? så steam finns inte på gnu/linux än? då borde man ju inte använda det om man vill spela spel. sen har jag hört att spel går segare på WINE, för det är väl en emulator och emulatorer är alltid sega.

en annan anledning att stanna på windows är att windows finns förinstallerat på de flesta datorer, speciellt bärbara, så det finns ingen anledning att byta till något annat.

och om alla skulle börja använda gnu/linux så skulle den snart börja suga lika mycket som windows för att folk skulle försöka tjäna pengar på det, folk skulle börja skapa virus och malware som attackerar det osv.

WINE står för "Wine Is Not an Emulator", så det är inte en emulator.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 960T @ 3.4Ghz | MB: ASUS M5A78L-M/USB3 | RAM: 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 @ 1333Mhz | GPU: ASUS Radeon HD 6870 DirectCU | PSU: Corsair CX500 | Lagring: Intel 330 180GB + WD Caviar Green 640GB

Citera osv osv.

Permalänk
Skrivet av nitroid:

kommer till gnu/linux? så steam finns inte på gnu/linux än? då borde man ju inte använda det om man vill spela spel. sen har jag hört att spel går segare på WINE, för det är väl en emulator och emulatorer är alltid sega.

Okej, fine, betan finns.

Skrivet av nitroid:

och om alla skulle börja använda gnu/linux så skulle den snart börja suga lika mycket som windows för att folk skulle försöka tjäna pengar på det, folk skulle börja skapa virus och malware som attackerar det osv.

...va? Folk försöker redan tjäna. Kolla bara på färdiga lösningar som säljs, till exempel servrar.

Skrivet av zerorepent:

Hur du kan påstå att spel funkar felfritt i WINE är för mig en gåta.

Fungerar alldeles utmärkt här?

Skrivet av StabTheDrama:

Alla program görs inte till alla plattformar.

Det är därför WINE och liknande finns.

Skrivet av StabTheDrama:

Mainstream är Windows. Naturligt får du då störst utbud, störst kompatibilitet och minst problem.

Självklart, förutom det där med "Minst problem". Vill man ha någonting som "bara fungerar" så ska man ha en Mac. Det är allmänt känt, det erkänner till och med jag som GNU+Linux-användare.

Skrivet av StabTheDrama:

Sen har jag heller ingen lust att lära mig något nytt när jag är nöjd med det jag har.

Tro mig, det är värt det.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Samma kille som trodde att hans headset gjorde en urgröpning i skallen. Bör jag tro på denna aftonblands tråd? Icke sa nicke

Permalänk

Wine funkar felfritt för mig med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Samma kille som trodde att hans headset gjorde en urgröpning i skallen. Bör jag tro på denna aftonblands tråd? Icke sa nicke

Försöker du vara lustig eller? För det första om du läser igenom den andra tråden om "urgröpningen" som du kallar det så säger ganska många att det kan ha orsakats av headsetet och andra säger att det behöver inte vara det, blev en rätt intressant diskussion faktiskt. Och med denna tråd ville jag mest ha svar på vilka gratisprogram man kan använda att scanna datorn med jag tror inte direkt på vad Aftonbladet skriver men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Du kanske ska kolla upp saker innan du trollstämplar mig när jag har varit seriös med båda mina trådar och skapat någorlunda intressanta diskussioner. Sen så kan du ju tala om varför du ska tro på tråden? inte jag som påstår att datorerna har virus direkt, skrev vad Aftonbladet påstod bara.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Försöker du vara lustig eller?

Skulle fråga samma sak, apropå mig besitter jag inte dina egenskaper när det kommer till den punkten Förresten, vem sa att det var dåligt? Det är faktiskt rätt kul med random trådar om urgröpande headset och virus i massor av nyköpta datorer. Inget negativt där!