Silverstone SG09 klämmer in Micro ATX i ultrakompakt chassi

Permalänk

Intressant chassi, dock fult, är sugen på att uppgradera till ett m-itx/mATX system, men har svårt att hitta ett chassi som passar mitt GTX 680 DirectCU II TOP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Du menar ful på utsidan och fin på insidan? Ledsen att förstöra din världsbild men det där imponerar aldrig i verkliga livet.

Hur är egentligen AP fläkten? Någon med erfarenhet? Känns som att en sådan där liten låda kommer stå på skrivbordet och kanske blir det en del oväsen...

jag har en Air penetrator fläkt, och de funkar as bra! jag tycker de puttar ut betydliget mer luft än vad den mest högljudda fläkten gör, den får verkligen till en virvel som pushar luften rakt fram och inte ut åt alla håll som de vanligaste fläktarna gör.

ska du inköpa nya fläktar så skulle jag definitivt rekommendera en AP fläkt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

SLI Micro ATX bygge med 2 vatten kylda GPU om man nu får plats med de

Kul om man kommer med en rig som ser ut att vara skit och kanske är dubbelt så snabb som andras datorer som kanske har chassi som är väldigt stora

+1 Chassit har grym potential!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Med tanke på att de flesta nätaggregat har en fläkt i sig som pressar ut luften i en bestämd riktning så kvittar det egentligen. Det är inte precis så att 10 grader varmare luft stiger lodrätt 5cm ifrån en fläkt. Dessutom så skulle kabeldragningen från nätaggregatet förmodligen bli längre om det hade sitt utblås uppåt, om det nu spelar något roll i ett så pass litet chassi.

Tja, fast ändå skulle det nog vara skönare med ett utblås uppåt än ett åt sidan för ljudnivån mm, plus att det knappast gör tempsen sämre
Å andra sidan blir det kanske lite trickigare med kabeldragningen av strömkabeln. Man vill ju inte ha den på utsidan längs taket på lådan! ... så agget kan sannolikt inte vara riktigt ända uppe i toppen.

Men hela grejen med att ha nätaggsinsuget "mitt i nyllet" skrämmer mig fortfarande lite på den här lådan. Lockar inte!

Skrivet av Ninjaflipp:

Är det en direkt uppföljare till SG08? Tycker SG08 verkar vara mycket bättre än så länge...

Nix, detta är ingen direkt uppföljare: SG08 är ju mini-ITX, men denna låda är MicroATX! Ger ju andra möjligheter för att stoppa in fler kort (SLI/CF som sagt) samt mer plats för cpu-kylare mm... Silverstones numrering är lite som den är
(jämför FT02 och FT03 tex...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, grymt kompakt koncept, men rätt trist front måste jag hålla med om. Jag gillar det här alternativa designförslaget som en kille på Hardforum slog ihop med SG09 som utgångspunkt:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Klart mer stilren

Det där är precis vad jag vill ha, stilrent och litet. De borde köpa det där och göra det till verklighet.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd

Ni är så kinkiga med designen hela tiden! när 90% av er har datorn står under skrivbordet där skiten inte ens syns.
Kanske vill vara en i mängden därför ni håller med om vad alla andra säger?

Jag tyckte detta chassi var det bästa på länge tycker inte det var direkt fult utan lite coolt, klart intressant för mini-itx systemet som ska byggas. bra kylning bra fläktmöjligheter och rymligt för sin storlek.

Stort minus slim-dvd-rw/blueray.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bicepscurl:

Ni är så kinkiga med designen hela tiden! när 90% av er har datorn står under skrivbordet där skiten inte ens syns.
Kanske vill vara en i mängden därför ni håller med om vad alla andra säger?

Jag tyckte detta chassi var det bästa på länge tycker inte det var direkt fult utan lite coolt, klart intressant för mini-itx systemet som ska byggas. bra kylning bra fläktmöjligheter och rymligt för sin storlek.

Stort minus slim-dvd-rw/blueray.

Jag håller delvis med dig men samtidigt har man ändå gärna mindre chassin på skrivbordet, vilket gör de mer synliga. I denna storlek går de dock ofta att gömma bakom en eller flera skärmar med och då kvittar faktiskt utseendet.

Helt klart något speciellt med detta chassi.

För att hålla storleken nere så är ju en slim-läsare dock att föredra. Nackdelen är väl ett något högre pris men så får man ju också betala ett premium för den mindre storleken också. Vill man inte använda optisk läsare så blir det mindre oanvänt utrymme med. Något att tänka på är att chassit verkar vara designad för att användas med slot-in läsare dessutom vilket dock är något av en nackdel sortimentmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Jag tyckte detta chassi var det bästa på länge tycker inte det var direkt fult utan lite coolt, klart intressant för mini-itx systemet som ska byggas. bra kylning bra fläktmöjligheter och rymligt för sin storlek.

OBS att detta chassi klarar microATX! (ursäkta om jag tjatar)

Skrivet av anders190:

Något att tänka på är att chassit verkar vara designad för att användas med slot-in läsare dessutom vilket dock är något av en nackdel sortimentmässigt.

Hmm, ja varför i hela friden har de begränsat sig så korkat? För tex FT03(mini) så förstår jag om de vill ha stilrenast möjliga front, men på det här plastchabraket hade de väl kunnat ha en liten löstagbar front vid slim-driven så den är kompatibel med både och? (vilket INTE verkar vara fallet!)
Riktigt irriterande designval faktiskt, och det borde framgå bättre i specarna de redovisar också kan jag tycka (och inte bara i manualen) då det är en ganska viktig begränsning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håhå. Silverstone fortsätter att ta fram intressanta lösningar. Den här är hittills närmast mina egna idéer för konstruktion av minsta möjliga chassi som ändå har dammfilter för alla luftintag och tar största möjliga grafikkort (och gärna mATX-moderkort).

Synd på den rent sjukligt fula fronten, och att vissa saker verkar lite tveksamma, annars kanske det vore dags att byta ut min TJ08B-E (som jag tycker har mycket onödig volym, men har hittills varit bättre än allt annat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant låda, kanske inte värdens vackraste med det går ju att göra något åt

Permalänk

Detta kommer bli min nästa låda!

Fast jag kommer bygga om fronten

Hel svart slät alu yta *mums*

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Man undrar hur de kom fram till att just en sådan plastfront skulle bli en kioskvältare.

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att få plats med full vattenkylning i den där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Man undrar hur de kom fram till att just en sådan plastfront skulle bli en kioskvältare.

Verkligen, grymt ful och plastig! Synd, annars hade jag nog varit intresserad.

Permalänk
Medlem

Något retro design på fronten..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Snälla Silverstone, byta fronten. Ser ju för j&#=+g ut. För utom detta problem verkar det vara ett underbart chassi! Vill ha micro atx och har länge varit bestämd över tj08-e men jag tackar inte nej för mindre storlek!

Skrivet av Roger W:

Jepp, grymt kompakt koncept, men rätt trist front måste jag hålla med om. Jag gillar det här alternativa designförslaget som en kille på Hardforum slog ihop med SG09 som utgångspunkt:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038813830&postcount=17
Klart mer stilren

Om fronten hade sett ut så hade jag verkligen köpt den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Om fronten hade sett ut så hade jag verkligen köpt den!

Jupp, fast OBS att den fronten förlänger lådan typ 3-4cm eller så, plus att kanske nätaggskylningen är lite trång för att funka i praktiken, samt att enbart två 92 mm fläktar i fronten kanske inte räcker för att få samma kylning som originalet... Dvs inte helt säkert att det funkar rakt av i praktiken!
Men den är verkligen brutalt mycket snyggare

Den kan inte säljas som en SG-brandad låda dock, för de får inte vara minsta gnutta större än 23 liters volym enligt Silverstone regler. Men vafan, bara att kalla den PS09 istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker själv fronten såg rätt nice ut om inte lite väl för plastig.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Känns innovativt, framförallt placeringen av PSU. I like. Bristen på bra, små och klena PSUer hindrar expansionen tyvärr (I alla fall bland oss energipuritaner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jupp, fast OBS att den fronten förlänger lådan typ 3-4cm eller så, plus att kanske nätaggskylningen är lite trång för att funka i praktiken, samt att enbart två 92 mm fläktar i fronten kanske inte räcker för att få samma kylning som originalet... Dvs inte helt säkert att det funkar rakt av i praktiken!
Men den är verkligen brutalt mycket snyggare

Den kan inte säljas som en SG-brandad låda dock, för de får inte vara minsta gnutta större än 23 liters volym enligt Silverstone regler. Men vafan, bara att kalla den PS09 istället

3-4 cm extra bryr jag mig inte så mycket om. Men praktiskt funkar det kanske inte som sagt. Haha aa det är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag som tyckte att mitt TJ08-E var litet!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av vilken låda som syns vid 0:15. Verkar vara samma storlek fast snyggare front.

http://www.youtube.com/watch?v=76SQntNJwP8

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Jag är mer intresserad av vilken låda som syns vid 0:15. Verkar vara samma storlek fast snyggare front.

http://www.youtube.com/watch?v=76SQntNJwP8

Gissar att det är en prototyp i mini-itx. Håller med om att den ser mycket snyggare ut!

Permalänk
Medlem

Anandtech har testat SG09 och det verkar låta en hel del eftersom det saknar fläktstyrning. Vore intressant att veta om det går att få hyfsat tyst eller om designen i sig gör det omöjligt.

http://www.anandtech.com/show/6390/silverstone-sugo-sg09-case...

Skrivet av Ctrl:

Jag är mer intresserad av vilken låda som syns vid 0:15. Verkar vara samma storlek fast snyggare front.

http://www.youtube.com/watch?v=76SQntNJwP8

Vilken tänker du på, är två mindre chassin och det tredje som är vitt är PS07.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Anandtech har testat SG09 och det verkar låta en hel del eftersom det saknar fläktstyrning.

Inte helt sant: 180mm fläkten har fläktstyrning med high/low setting, men inte de andra fläktarna.
Läs här: (stycket före första diagrammet)
http://www.anandtech.com/show/6390/silverstone-sugo-sg09-case...

Det är en kul låda, men kanske lite för udda.
Själv tycker jag nog PS07 är snyggare och verkar lite normalare att arbeta i... Den verkar ju dock ha sämre ventilation än TJ08 enligt SPCR:s recension tyvärr

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag gillar denna låda. Tittat på den länge. Kom in i lager hos inet så beställde en låda. Hoppas nu lagerstatusen stämde! Jag tycker fronten är helt ok. Att chassit klarar matx tycker jag är dealbreakern. Jag kommer köra ett äldre system i chassit . Ser fram emot att bygga här i veckan/helgen. Kanske så att man hinner ut före jonas

ps viktigast av allt är att den får plats i kamprads expedit ds

har nu fått chassit! återkommer med byggbilder!

Permalänk
Medlem

En intressant låda, helt klart, jag förväntar mig en recension av Jonas på detta! Något som vet om hur kylningen är vid Crossfire/SLI, och är det någon som har denna låda som kan säga något gott/ont om den? Funderar nämligen om man ska skaffa nytt system och köra detta chassi med Crossfire/SLI och ett ljudkort i mellan dem. Fronten är inte det snyggaste jag sett, men chassits funktion gillar jag!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz