Multi-NIC Windows Home Server 2011?

Permalänk
Medlem

Multi-NIC Windows Home Server 2011?

Idag kör jag en WHS2011 på Bredbandsbolaget 100/10mbit via en Asus Rt-N66U Router kopplad till en av BBB:s bryggor. Lan:et har 8-10 klienter av blandad härkomst och OS, trådlöst och trådat till ASUS routern.WHS:en används främst för fildelning på LAN, backup och torrentlåda. Nu skulle jag vilja slå upp en FTP-server på Whs:eb MEN jag vill inte att uppladdningen för torrents och annan åtkomst påverkas (utifrån nätet). Finns det möjlighet att stoppa in ett till nätverkskort i WHS:en och köra det inkopplat till BBB:s brygga och köra det interfacet exklusivt för FTP-servern, så att den får 10mbit för sig själv att leka med. Och hur konfigurerar man det i sådana fall?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Stoppar du i ett NIC till och kopplar på en skarp port och får en skarp IP så använder du bara den skarpa IPn att komma åt FTPn....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Men finns det nått sätt att specifiera vilket interface som ska användas eller nått liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

I routern styr du via NAT trafiken på port 21 till specifikt IP, det av det nya NIC:et på servern?

Permalänk
Medlem

Nej. Inte riktigt så jag menar. Nya NIC ska inte anslutas till ASUS Routern utan sitta direkt på BBB:s brygga. Detta för att separera upload bandbredden, då jag förstått att BBB allokerar 10mbit upstream för varje IP genom bryggan. Det är detta jag vill åt för att maximera bandbredd ut och behålla kapaciteten för de som sitter på ASUS:n. Hänger ni med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Det går inte att byta plats på router och server, så gör du en lastbalanserare på servern istället ? Behövs väl 3 n-kort för att det skall bli som jag tänker, men då har du 100/20 så kan du bara, via mjukvara begränsa FTP osv ?

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Ok. Vi tar det här igen. Server sitter på router idag och har endast ett privat IP (192.168.X.X) Stoppar in ännu ett nätverkskort som kommer att ha extern kommunikation direkt via BBB:s brygga och därför bara har ett externt IP (Det externa som tilldelas via BBB till nätverkskortet). Finns det något sätt att specifiera vilket IP FTP-servern svarar på, dvs. jag vill sätta den på det externa IP:et?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Om du sätter dig direkt mot BBB's nät med det ena kortet så kommer du ju få en eget IP för den anslutningen.
Antar att du kopplar såhär: Jack -> Switch -> 1 till router, 1 till det andra NIC't i din server.
Detta gör ju att du kommer få en 192 adress på det ena kortet och en dynamisk adress från BBB till det andra.
Användarna kan ju då ansluta till det dynamiska IP't. Du behöver inte pilla i någon FW då detta ligger skarpt ut mot internet.
Dock, detta öppnar ju upp för attacker utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ok. Vi tar det här igen. Server sitter på router idag och har endast ett privat IP (192.168.X.X) Stoppar in ännu ett nätverkskort som kommer att ha extern kommunikation direkt via BBB:s brygga och därför bara har ett externt IP (Det externa som tilldelas via BBB till nätverkskortet). Finns det något sätt att specifiera vilket IP FTP-servern svarar på, dvs. jag vill sätta den på det externa IP:et?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har mer än ett externt IP kommer det fungera. Bara koppla en kabel innan routern och en efter. Eftersom det nic:et som är kopplat innan routern får en extern IP-adress, vilket man ansluter till utifrån. Då kommer all ftp-kommunikation ske över den länken och inte gå genom din router.

Permalänk
Medlem

I de flesta servermjukvaror går det att ställa in vilken ip som servern ska lyssna på.

Så kolla runt i FTP mjukvaran, och välj då 8x.x.x.x adressen över 192.x.x.x adresen.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

ett program till ftp som är lätt att använda och fyller ditt krav är cerberus ftp. där kan man också lätt välja vilken kryptering man vill ha på anslutningarna osv!

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Bullefproof FTP eller G6 FTP som det kanske heter numera t.ex har jag kört och där kunde jag välja (för jag hade som du en intern och en extern IP under WHS 2011) vilket IP som skulle användas och på vilken port osv. Väldigt smärtfritt.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.