Permalänk
Medlem

Kylnings Projekt - Hjälp?

Tjena Alla Sweclockers medlemmar!

Jag har en liten fråga/diskussion jag skulle vilja få igång angående ett projektarbete vi har på högskolan just nu. Vi är 2 stycken som sall skriva ett lite mindre projektarbete om just dator-kylning.

Beskrivning:
Cooling - What different types of colling are there available today? What are their performance trade offs? What costs are involved?

Vi kommer att ta upp:
Inledning
Historia
Begränsningar
Luftkylning
Kostnader
Sammanfattning

Vi tänkte centrera själva presentationen av projektrapporten med att diskutera processorkylning(Känns mest relevant). Därför undrar jag lite vad ni tycker angående vatten/luftkylning, säkerhets aspekter i båda fall. Pris och installation? Lite även kanske vilken processorkylningstillverkare som är störst och ni anser bäst.

-Peace!

Visa signatur

Cpu: Intel Core i7 6700 CPU @ 3.4GHz + Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare || Vid: RTX 2070 Super 8GB || Mobo: Asus Z270H || Ram: Corsair Vengeance 32GB || Lagring: 1TB M2|| Chassi: Corsair ||

Permalänk

Även om ni i ert arbete avser att centrera runt processorkylning så kan ni nog inte komma undan den allmänna kylningen, d v s få bort varm luft ur chassit. Skulle nog titta lite på en del lösningar runt hur man ur i a f luftkylningsmässigt kan arrangera CPU fläkten/arna i kombination med chassifläktar för att få ut den varma luften ur chassit.

När det gäller kyllösningar är jag nog en liten fanboy av Arctic, då de hanterar alla delar av luftkylning (och även hybridlösningar numera) ur ett dator perspektiv till en rimlig kostnad. www.arctic.ac

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Google is your friend.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Glöm inte ta upp vikten av totalt luftflöde i lådan och inte bara processorfläkten, i allafall för luftkyla.
Pratar ni enbart processorkylning eller total kylning dvs en loop även för grafikkorten ? Nedan tänker jag total kylning.

Problemen med luft kommer med tre eller fler grafikkort av bättre modell, jag talar av erfarenhet.

För och nackdelar med kyla som jag ser det:

Vatten
Kräver inte så stort luftflöde i lådan
Dyrt
Komplicerat
Riskabelt
Kontinuerlig översyn
Bättre temperaturer
Högre överklockning
Större lådor

Luft
Relativt billigt
Enkelt
Låg risk
Mindre översyn
Lite sämre kylning/ högre temperaturer
Lägre överklockning
Något mindre lådor kan användas

Lycka till!!

Permalänk
Medlem

Red gärna ut frågan övertryck/undertryck etc vid luftkylning och dess inverkan på smuts / damm i lådan....

Permalänk

När jag läser ditt upplägg får jag direkt 2 frågor.
1. Varför har luftkylning ett eget avsnitt och inte exempelvis vatten och eller oljekylning.
2. Ha med ett tidigt avsnitt om avgränsningar, där du/ni skriver att diskussionen i arbetet endbart avhandlar processor kylning. Det går säkert att skriva något mer att principerna för kylning av andra delar i system är likvärdiga... så slipper ni den diskussionen senare när ni presenterar ert arbete

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Medlem

Kompressorkyla finns också har jag sett i någon datorlåda.

Permalänk

Radialfläktar är fina, skriv om såna!
Ta även med, som ovanstående sagt, oljekylning och Vattenkylning.
Ni bör skriva om Datorkylning, inte luftkylning!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Glöm inte att hitta ordentliga källor bara att backa upp er projektredovisning med. Vad folk i allmänhet tycker om saken i fråga på ett forum brukar inte imponera en högskoleprofessor. För övrigt så finns det massor med trådar angående kylning här på Sweclockers där alla aspekter ni frågar efter tas upp och diskuteras i stor omfattning. Gör lite research.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar så snabbt! Hjälper jätte mycket, bra att får höra lite åsikter och synpunkter på vad ni tycker jag skall ta upp och inte. Jag kanske skall tänka om lite när det gäller den centrerade biten av arbetet. Kanske ska diskutera lite mer generellt om kylning i dagens datorer. Jag skall jobba på detta så återkommer jag med ett första utkast kanske:)

-Tack så länge!

Visa signatur

Cpu: Intel Core i7 6700 CPU @ 3.4GHz + Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare || Vid: RTX 2070 Super 8GB || Mobo: Asus Z270H || Ram: Corsair Vengeance 32GB || Lagring: 1TB M2|| Chassi: Corsair ||