Permalänk

Alltid tråkigt när företag går i konkurs. Detta drabbar dock inte mig handlar från andra företag istället som har bättre priser och även bättre kundservice.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Rätt bra för marknaden ändå. Det finns för många aktörer som har svårt att överleva. Nu kan de andra få större del av kakan och på så vis gå runt Tror inte att priserna kommer påverkas nämnbart

Sämre konkurrens är bra för företagen, inte för konsumenterna. Mediamarkt hade när de gick in i Sverige en långsiktig strategi att sänka lönsamheten på marknaden för att tvinga sina konkurrenter på obestånd. Denna olönsamhet måste naturligtvis åtgärdas förr eller senare så att tro att priserna inte kommer stiga är osedvanligt naivt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Föga förvånande med tanke på deras priser. Iofs har dem bra koll på kameror i Linköping, har dock för mig att det är en gammal uppköpt kamerabutik med samma personal då som nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hoppas på en fet utförsäljning

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem

Expert har nog den mest inkompetenta personalen jämte mot butiksnamn. Säljare utan kunskap, som alla kedjor.
Och klart att dem inte vill att det ska vara offentligt, anställda kommer börja roffa saker etc. Sådan panik kommer uppstå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cindori:

Det är rätt idiotiskt att vara nöjd över detta. Lär de inte ut grundläggande ekonomi i grundskolan längre? Förutsatt att medlemmarna på sweclockers gått ut grundskolan, vilket oftast nog inte stämmer...

När det bara finns Mediamarkt kvar, vad tror ni händer med priserna egentligen? Jo, de kan prissätta hur de vill. Mediamarkt går inte minus flera miljoner varje år utan att ha ett mål med det, och deras mål är långsiktigt monopol.

Fast titta lite på deras priser först. De var ändå inte ute efter att konkurrera med Mediamarkt eller Elgiganten. De körde mer med små butiker med höga priser och det fanns väl någon sorts tanke om att de skulle ha bra service men det såg i alla fall jag aldrig röken av de gånger jag satt min fot där inne. Så på vilket sätt gynnas konsumenten av att en kedja med höga priser och dålig service går i graven på grund av en ohållbart affärsmodell?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Saken är att nu för tiden är alla priser så pressade att ALLA varuhus (Elgiganten, Siba, Media Markt) går med STORA förluster när de säljer "huvudvaror". De enda de går plus på är tillbehör, såsom patroner till skrivare, laddare till mobiltelefoner, sladdar till TV's, batteri till kameror m.m.

Till slut klarar de mindre som inte är jättar inte av att hålla priserna nere = färre kunder = färre inkomst = till slut konkar de.

Vad vinner de jättar som förtsätter såhär då? Jo, marknadsandelar som tydligen är mer värt än pengar.

Hur kommer det sluta? Vetefan!

Permalänk
Medlem

Expert måste ha kommit på att prisjakt finns på nätet inte så konstigt att kunden springer till konkurenten som är billigare.

Permalänk
Medlem

Dåligt omen att ta över OnOff's lokaler, skämt åsido

Det sista vi vill är att det blir monopol och färre butiker, dock om Expert försvinner har vi ju fortfarande större butiker som Elgiganten, Siba och Mediamarkt kvar. De mindre butikerna får det ju hårdare. Tur att vi har många webbbutiker kvar iaf

Permalänk
Medlem

Verkligen synd om alla som mister jobb men bortsett från det har man nästan bara väntat på detta, expert har aldrig känts sådär slagkraftig i min mening när man är ute efter något :/
Köpte försig min kamera väska där men endast pga kunnig och trevlig personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det är rätt idiotiskt att vara nöjd över detta. Lär de inte ut grundläggande ekonomi i grundskolan längre? Förutsatt att medlemmarna på sweclockers gått ut grundskolan, vilket oftast nog inte stämmer...

När det bara finns Mediamarkt kvar, vad tror ni händer med priserna egentligen? Jo, de kan prissätta hur de vill. Mediamarkt går inte minus flera miljoner varje år utan att ha ett mål med det, och deras mål är långsiktigt monopol.

Vad får dig att tro att Siba, Elgiganten, Komplett, Inet, Webbhallen, CDON, Netonnet mm går i konkurs?
Knappast. Om det är någon som går i konkurs är det nog MM pga deras sjuka priser och jobbiga säljare.
Hoppas ja på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Både elgiganten och mediamarkt går ju back för att de säljer under inköpspriser. Någon är det iaf som pumpar in pengar till dom för de skulle inte klara det på egen hand.

Elgiganten AB. Årets resultat: - 223 550 000 kr (allabolag)

Mediamarkts ägare kommer pumpa in pengar tills konkurrenterna är borta

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt, är man skitdyr och erbjuder dålig service och outbildad personal så konkar man tillslut. Skönt att slippa dem.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Det är den ända lokala lite större datorbutiken innom flera mils radie här, speciellt efter att OnOff rök. Vad blir det nu av allt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vad får dig att tro att Siba, Elgiganten, Komplett, Inet, Webbhallen, CDON, Netonnet mm går i konkurs?
Knappast. Om det är någon som går i konkurs är det nog MM pga deras sjuka priser och jobbiga säljare.
Hoppas ja på iaf.

Problemet är att Mediamarkt har en extremt stor kedja bakom sig och kan gå med stor förlust i Sverige en längre tid och det är även deras plan.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat Expert. Iofs. gillar jag ingen elektronikkedja, men Expert har verkligen inget att konkurrera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSovietGuy:

Man kan se det från den ljusa sidan också, de lär bli konkursrea = Fyyyyynda grejer

Som vi sedan får betala tillbaka i och med högre priser i framtiden när det ej finns någon konkurrens, står nog över konkursrea en gång istället för långvariga låga priser.

Permalänk
Medlem

Synd, jag gillar Expert. Har bara positiva erfarenheter från dom.
Var in till Marieberg i Örebro för några veckor sedan, Expert-butiken där skulle lägga ner. Men jag fick en liten tanke att Expert blir väl den nästa butikskedjan som går i konkurs.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Saken är att nu för tiden är alla priser så pressade att ALLA varuhus (Elgiganten, Siba, Media Markt) går med STORA förluster när de säljer "huvudvaror". De enda de går plus på är tillbehör, såsom patroner till skrivare, laddare till mobiltelefoner, sladdar till TV's, batteri till kameror m.m.

Till slut klarar de mindre som inte är jättar inte av att hålla priserna nere = färre kunder = färre inkomst = till slut konkar de.

Vad vinner de jättar som förtsätter såhär då? Jo, marknadsandelar som tydligen är mer värt än pengar.

Hur kommer det sluta? Vetefan!

Fast de är delvis tvingade till den strategin eftersom alla internetbutiker kan hålla så låga priser då de inte behöver ha alls lika mycket personal eller dyra lokaler. Så det är inte bara de stora elaka tyskarna och britternas fel utan även tekniken som ställt till det. Affärsmodeller måste ändras och det går att göra pengar på fysiska butiker.

Det jag tror kommer hända är att de stora giganterna till slut ger upp när internet tar över helt. Ska man sälja elektronik får man antingen ha låga priser eller bra service och kunnig personal och de stora jättarna kan inte riktigt bistå med något av det. Folk är bevisligen fortfarande sugna på att köpa i fysisk butik, även om priset är högre om de kan få svar på sina dumma frågor direkt. Det kommer nog alltså bli fler specialliserade butiker så att istället för att köpa tvättmaskin, stereo, kameraobjektiv och grafikkort i samma butik så blir det en för vitvaror där de har stenkoll på sånt, en för kameror och så vidare. Mycket elektronik är ju dessutom sån som passar utmärkt att säljas över internet. Vem behöver egentligen titta på hur ett grafikkort ser ut och känns innan man köper? Värre med kläder och liknande som behöver provas. Böcker är ett annat exempel på en vara som lämpar sig väldigt väl att säljas över internet vilket syns på marknaden för bokaffärer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter har jag nog aldrig handlat något på Expert. Men det finns väldigt många elektronikkedjor om nu inte detta stämmer med deras konkurs så är det nog inte långt tid tills något annat företag får gå.

Konkurrens är bra men det fungerar nog inte på ett så ultimat sätt med så pass många företag det finns i denna bransch. Dom mindre företagen kan inte hålla samma marginal och blir i regel rätt mycket dyrare. Så det är nog bara dom största som klarar sig ur detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

- Oh shit hur ska vi rädda företaget?
- Jag vet, vi köper upp delar av Onoff som var tvungen att försätta sig i konkurs pga att det gick så dåligt.
- Skit bra!

Som man bäddar får man ligga, eller hur var det nu?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är någon större katastrof direkt, det blir monopol då kan det bli problem men jag handlar ändå 95% online så tycker det är bra då man lär fynda en massa saker

Permalänk

Jag har alltid tyckt expert varit dyra, men sett positivt på att de har funnits inne i stan. Jag har också lite svårt att se vad deras inriktning är, jämfört emot de andra större kejdorna så har de kanske mer kameror?

Mitt råd till småbutiker idag är att sparka alla anställda och ta in fas3-deltagare istället så får ni bättre ekonomi.
En butiksanställd med arbetsgivaravgift kostar ca 25 000:- i månaden.
En fas3 där försäkring och allt ingång ger en inkomst från staten på 5 000:- månaden.

Skämt åsido, men många sekundhandbutiker i stan har personal som kostar enligt ovan... Nu har de i.o.f.s. ändå svårt att gå runt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det var ju på tiden. Höga priser och dålig service är ingen vidare strategi.

Expert har ju prisgaranti...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det är rätt idiotiskt att vara nöjd över detta. Lär de inte ut grundläggande ekonomi i grundskolan längre? Förutsatt att medlemmarna på sweclockers gått ut grundskolan, vilket oftast nog inte stämmer...

När det bara finns Mediamarkt kvar, vad tror ni händer med priserna egentligen? Jo, de kan prissätta hur de vill. Mediamarkt går inte minus flera miljoner varje år utan att ha ett mål med det, och deras mål är långsiktigt monopol.

Ursäkta hur kan du kritisera folks kunskap när du själv inte vet vad du talar om? Tror du att monopol skapas av ett en butik går i konkurs? Nej du, butiker går nämligen i konkurs på grund av konkurrens från bättre butiker, alltså är konkurs bara något naturligt som måste hända. Du kan inte säga att Mediamarkt kommer ha monopol för att expert går i konkurs när de går i konkurs på grund av raka motsatsen till monopol (konkurrens!).

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt för Experts personal om detta stämmer, men jag har fått intrycket att de går väldigt bra i Norge och iaf hyggligt här. Usch, krympande marginaler är aldrig bra, det innebär att butikerna får spara in på annat. Ser hellre att teven är en femhundring dyrare och att det finns vettiga säljare att fråga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av Hastigt:

Som vi sedan får betala tillbaka i och med högre priser i framtiden när det ej finns någon konkurrens, står nog över konkursrea en gång istället för långvariga låga priser.

De bidrog knappast till sänkta priser de brukar vara svindyra, var ex tvungen att köpa ett tangentbord i förra veckan. Fick bli i lokala expertbutiken där hade de endast ett inne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=627986 för 399kr. Tycker det är synd att de försvinner men de bidrar knappast till sänkta priser med de priserna

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hastigt:

Som vi sedan får betala tillbaka i och med högre priser i framtiden när det ej finns någon konkurrens, står nog över konkursrea en gång istället för långvariga låga priser.

Och vad händer när det bara finns Mediamarkt och de börjar höja priserna? Jo, nya företag ser en chans att starta egna butiker med lägre priser och så är vi tillbaks på ruta ett igen.

Sen förstår jag inte riktigt din logik här. Du vill att jättarna ska fortsätta gå med förlust så att du kan köpa saker billigt länge? Men då kommer ju alla gå i konkurs. Vad tjänar vi på det?

Vi ser för övrigt effekterna av det här konceptet på hårddiskmarknaden där flera aktörer sålde diskar till låga priser för att försöka svälta ut konkurrenterna. Det var därför Samsung sålde, för att det inte fanns någon lönsamhet med de extremt pressade priserna. Vi ser liknande koncept på bensinmarknaden i Sverige också. Och nu gnäller alla på kartellbildning när priserna hamnar på något som faktiskt är marknadspriser igen. Syftar då på hårddiskarna. Finns indikationer på att samma sak kommer hända med RAM. Eller ska alla stora företag gå utan vinst och drivas ideellt så vi kan köpa elektronik billigare?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.allabolag.se/5560966813/Expert_Sverige_AB

Ser inte ut som det går/gick så bra för expert heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Mitt råd till småbutiker idag är att sparka alla anställda

Sparka? Ja just det, det är ju lätt i sverige.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N