Permalänk

Corsair Dominator Platinum

Tjenare!

Håller på med en liten uppdatering av burken, där bland annat minnena ska bytas ut!
Har nu kört med Corsair Vengeance CL9 1600mhz DDR3 4x4Gb!
Funderar nu på att köpa Corsair Dominator Platinum 2x4GB i 1600 eller 1866mhz!
Ska sitta i burken i sign.
Vad tror ni? Är de att rekommendera? Eller ska jag satsa på andra typer av minnen?
CL version, mhz, mängd och fördelning?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför du gör den "uppdateringen", då du knappast får något av det

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Ska du byta ut dina vengeance?
I så fall är det ju en nedgradering!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du ska ju byta grafikkort istället som nästa uppgradering...

Snackade med en kompis förra veckan som hade köpt en ny dator för att hans dator var lite seg... lol han hade i stort sätt samma specs förutom ett lite nyare grafikkort och ssd disk.. han hade lagt ut typ 12000Kr istället för kanske 4000 som en uppgradering hade gett..

Han var skitnöjd och jag sa inget för att inte förstöra för han.. men SSD och grafikkort räcker tillockmed för ett 3 år gammalt system, säkert massor med folk som köper helt nya datorer utan att veta bättre.. köper du en dator för 10k på elgiganten så kan du köpa samma dator 2 år senare för samma pris och med liknande prestanda... typ

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Som herrarna innan nämnt är det inget som kommer öka din prestanda för fem öre.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rydisen:

Ska du byta ut dina vengeance?
I så fall är det ju en nedgradering!

Ja, TS, du kommer förlora på att byta ut 16 GB mot 8 GB, trots att det sitter lysdioder på dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jo naturligtvis är det som ni säger!
Sa en uppdatering, inte uppgradering
Frågan var mer åt diskussionshållet, vilka minnen man skall ha för att förbättra sin dator?
Att 16gb vengeance är bättre än 8gb dominator är förståligt, men roligt att byta ut delar, så länge man inte köper ner sig!

Permalänk
Medlem

Varför byta minnena? Det är ju ganska onödigt... jag menar du kommer inte märka bt någon som hellst skillnad

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Nej, ber om ursäkt om det blev en felformulerad tråd!
Men vill bara diskutera om Dominator Platinum minnena är nåt att ha, väldigt få som har dem!
De flesta kör med vengeance precis som jag, något jag är väldigt nöjd med!
Dock är det alltid kul att prova nya saker!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Conceptor:

Jo naturligtvis är det som ni säger!
Sa en uppdatering, inte uppgradering
Frågan var mer åt diskussionshållet, vilka minnen man skall ha för att förbättra sin dator?
Att 16gb vengeance är bättre än 8gb dominator är förståligt, men roligt att byta ut delar, så länge man inte köper ner sig!

Du köper ju ner dig.

Skrivet av Conceptor:

Nej, ber om ursäkt om det blev en felformulerad tråd!
Men vill bara diskutera om Dominator Platinum minnena är nåt att ha, väldigt få som har dem!
De flesta kör med vengeance precis som jag, något jag är väldigt nöjd med!
Dock är det alltid kul att prova nya saker!

De är verkligen något att ha, då de säkert, precis som Vengeance-minnena, håller mycket hög kvalité och är väldigt snygga. Men att lägga pengar på att få Dominator Platinum istället för Vengeance är inte så smart. Du betalar i princip bara för utseendet, men det kan man ju såklart betala för om man vill – jag vill bara säga att du inte får någon bättre prestanda. Ska du köpa Platinum kanske dessa kan vara ett bra val. Köp iallafall inte moduler som är mindre än 8 GB styck om du vill kunna utöka senare!

Om du inte vill ha Platinum för deras utseende tycker jag du ska köpa en SSD för pengarna istället, så kan du ha program, spel eller vad som helst på den!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ja, har funderat på detta jag med!
Tack för länken, bra pris på DustinHome föresten!

Nej vet att Vengeance minnena är bra, men det är också kul att förnya sig och prova andra typer!
Intressant att diskutera ämnet hur som helst, värt eller inte!