Permalänk

Trasigt Grafikkort?

SÅ har haft detta problemet ganska länge (typ 2 månader) datorn är 4 månader gammal kan jag tillägga...

Exempel 1: Detta är när jag lirar Tibia... (jaja flame on för att det är ett skitspel) men iallfall

Sen exempelvis när jag lirar LoL (League of Legends) när det blir mycket "action" i spelet så fryser hela skärmen från 1 -10 sek och även när jag lirar Guildwars 2 så slocknar hela skärmen och startar igen, samt freezar där med.

Datorn som jag har är http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_v.2_-_intel_i5-3570...
Grafikkortet är då NVIDIA GeForce GTX 560Ti

får även denna text "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" cirka 2 -5 ggr /dag, skärmen slocknar och sedan startar igen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Grafikkortet trasigt?

Permalänk
Medlem

Njae men det kan väl bero på drivrutinerna i bästa fall?
Har du senaste? Om ja, har du kört med senaste alltid? Testa en äldre version.
Kanske läge att uppdatera BIOS på grafikkortet?
Finnes: http://www.techpowerup.com/vgabios/

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Njae men det kan väl bero på drivrutinerna i bästa fall?
Har du senaste? Om ja, har du kört med senaste alltid? Testa en äldre version.
Kanske läge att uppdatera BIOS på grafikkortet?
Finnes: http://www.techpowerup.com/vgabios/

Laddde ner dom nya drivisarna igen och det vart dessvärre ingen större skillnad.
Har aldrig upddatera BIOS i hela mitt liv på en dator (kinda datornoob tyvärr), kan tyvärr säga att jag itne har en aning om hur man göra detta... läste något om flash där (?) Misstänker att det är "NVFlash 5.118 for Windows" som jag ska köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

Laddde ner dom nya drivisarna igen och det vart dessvärre ingen större skillnad.
Har aldrig upddatera BIOS i hela mitt liv på en dator (kinda datornoob tyvärr) men kan man titta in på l´änken och återkomma.

Det är inte BIOS på moderkortet detta, utan på grafikkortet.
Finns ett verktyg där du använder. Säg till om du inte hänger med

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Det är inte BIOS på moderkortet detta, utan på grafikkortet.
Finns ett verktyg där du använder. Säg till om du inte hänger med

läste något om flash där (?) Misstänker att det är "NVFlash 5.118 for Windows" som jag ska köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

SÅ har haft detta problemet ganska länge (typ 2 månader) datorn är 4 månader gammal kan jag tillägga...

Exempel 1: Detta är när jag lirar Tibia... (jaja flame on för att det är ett skitspel) men iallfall

http://imageshack.us/a/img593/4175/hmmdz.png

Sen exempelvis när jag lirar LoL (League of Legends) när det blir mycket "action" i spelet så fryser hela skärmen från 1 -10 sek och även när jag lirar Guildwars 2 så slocknar hela skärmen och startar igen, samt freezar där med.

Datorn som jag har är http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_v.2_-_intel_i5-3570...
Grafikkortet är då NVIDIA GeForce GTX 560Ti

får även denna text "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" cirka 2 -5 ggr /dag, skärmen slocknar och sedan startar igen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Grafikkortet trasigt?

formatera om datorn, om det inte hjälper så är grafikkortet defekt, har du garanti?

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturerna ut? Kan vara damm som spökar.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

läste något om flash där (?) Misstänker att det är "NVFlash 5.118 for Windows" som jag ska köra?

Låter rätt. Jag körde min till mitt ATI som hette motsvarande.

Permalänk

@ LillisJ
HÄr är en bild på temp i datorn... vet inte riktigt vad som är bra/dåligt så låter er avgöra detta

@Uvania, har dessvärre inget att formatera om med... en sån skiva kostar typ 2000? Och nej, det har jag inte men om jag måste köpa nytt kort så är det inte ett större problem då jag jobbar men vill helst veta säkert att det är kortet som är defekt innan jag gör det

Permalänk
Medlem

kolla grafik inställningarna i bios.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Såg nu när jag tittade igenom om jag fick något med datorn... fick 2 skivor: Nvidia Driver & Utilities Installation DVD och Thor, Windows 7 Home premium SP1 (sistnämna är väl formateringskivan?)

Kör Nvidia skivan igen, Version 275.33

Permalänk

tror ni det kommer fungera med formatering i annat fall`?

Permalänk
Medlem

Se till att du avinstallerar gamla drivrutiner helt innan du installerar nya! Flera lager med olika drivrutiner samtidigt kan skapa ännu mer problem..

Sen så är den där versionen ganska gammal, 306.23 är den nyaste (iaf när man klickar in på 500-seriens kort). Här har du en länk till den versionen och återigen, avinstallera gammalt skit ordentligt först!

http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-306.23-...

EDIT: Länken hehe..

Permalänk
Skrivet av blekfet:

Se till att du avinstallerar gamla drivrutiner helt innan du installerar nya! Flera lager med olika drivrutiner samtidigt kan skapa ännu mer problem..

Sen så är den där versionen ganska gammal, 306.23 är den nyaste (iaf när man klickar in på 500-seriens kort). Här har du en länk till den versionen och återigen, avinstallera gammalt skit ordentligt först!

http://www.nvidia.com/object/win8-win7-winvista-64bit-306.23-...

EDIT: Länken hehe..

aha, hur avinstallerar jag gamla drivisar då? Sry, men sånt här kan jag inte ett smack om...

Permalänk
Medlem

Temperaturerna var det inga problem med iallafall.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

aha, hur avinstallerar jag gamla drivisar då? Sry, men sånt här kan jag inte ett smack om...

ladda ner "driver fusion" (efterträdare för driver sweeper) o kör programet när du e inne på felsäkert läge i windows

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av berggrenaren:

ladda ner "driver fusion" (efterträdare för driver sweeper) o kör programet när du e inne på felsäkert läge i windows

ush lät jobbigt

Permalänk
Skrivet av Glidarn1991:

ush lät jobbigt

Finna ju jättemånga olika nvidia som jag kan välja mellan att analysra lr ta bort.... Nvidia Chipset, Nvidia Physx, Nvidia Visar???

VIlken och sen analysera lr tag bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

Finna ju jättemånga olika nvidia som jag kan välja mellan att analysra lr ta bort.... Nvidia Chipset, Nvidia Physx, Nvidia Visar???

VIlken och sen analysera lr tag bort?

ta bort allt som har med nvidia o göra, för säkerhets skull så att där inte e nåt litet kvar som stör

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Ladda hem evga och scanner och leta efter artefakt fel. I såfall är det ett garanti utbyte

Permalänk
Medlem

Ser ut som artefakt fel, bara att hoppas på garantin.
Flasha inte kortet, det förstör garantin vad jag vet, och är kortet krasch så är det väl bättre att få ett nytt istället för att kosta på 1500+?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av nymank:

Ladda hem evga och scanner och leta efter artefakt fel. I såfall är det ett garanti utbyte

evga?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför någon säger åt dej att du ska flasha och sweepa drivers och backa drivers osv osv osv.

Gav du någon 10k för en fungerande dator ska du ha en fungerande dator. Maila CDON med ett screenshot och säg "Hej, fixa"

Kan med nästan 100% säkerhet säga att det där är artefakter. Vill du utesluta värme så har du det där HWmonitor programmet uppe ett tag medans du spelar, sen tar du screenshot igen och laddar upp så kan vi kika max-tempsen.

(Länken på din dator har en I7-3570k cpu, du har en i5-2400 enligt hwmonitor. Tänkte du kanske hade fått fel grejjer.)

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Jag fattar inte varför någon säger åt dej att du ska flasha och sweepa drivers och backa drivers osv osv osv.

Gav du någon 10k för en fungerande dator ska du ha en fungerande dator. Maila CDON med ett screenshot och säg "Hej, fixa"

Kan med nästan 100% säkerhet säga att det där är artefakter. Vill du utesluta värme så har du det där HWmonitor programmet uppe ett tag medans du spelar, sen tar du screenshot igen och laddar upp så kan vi kika max-tempsen.

(Länken på din dator har en I7-3570k cpu, du har en i5-2400 enligt hwmonitor. Tänkte du kanske hade fått fel grejjer.)

Jo, jag mailade dom men dom sade sint Thors egna kundtjänst vilket jag gjorde och han var ju efterbliven men han sade att dom skulle skicka en packlåda så jag kunde skicka hela datorn men detta var 3 veckor sen å inget har hänt.

Lite info om vad jag har gjort nu: Jag formaterade om datorn med den medföljande skivan som jag fick, den fungerar ju lite bättre men får fortfarande att skärmen restartar och "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts, verision 275.33" och skärmen slocknar ibland och precis när den startar så står det "input D-sub" typ.

Permalänk
Medlem

Du installerade alltså om datorn med den gamla drivrutinen igen? Här är kopierat ifrån nvidia.com, följ dom enkla stegen och använd sedan länken jag gav dig till nyaste drivrutinsversionen. Kanske hjälper det, kanske har du ett defekt kort..

How do I uninstall my NVIDIA display drivers?

Driver files should always be uninstalled before updating to newer drivers or when removing an older NVIDIA card and replacing it with a newer card. To uninstall your current NVIDIA Display Drivers from your system, follow these steps:

1) Go into your Control Panel
2) Double-click the Add/Remove Programs icon
3) Select the NVIDIA Windows Display Drivers from the list of programs.
4) Click Change/Remove or Add/Remove button.
5) Confirm with Windows that you wish to continue with the uninstall

Note: A prompt appears asking whether you want to delete all of the saved
nView profiles.
If you click Yes, all of the nView software and all of your saved
profiles will be deleted.
If you click No, the nView software is removed, but the profile files
are saved in the Windows\nView directory on your hard disk. If you take advantage of the nView profiles, you may wish to keep your custom nView profiles.

Once the driver files have uninstalled, Windows will request that you restart your computer to complete the uninstallation.

Permalänk
Medlem

lol, det är inte fel på drivrutinerna... kortet är sönder grabben

Permalänk
Medlem

det kan mycket väl vara drivrutinerna
fick själv artifakter och även en hel del konstiga problem med strulande drivrutiner

screen shoot från mitt problem med ett msi twin frozer 2 nvidia gtx 560ti

är ju lite annorlunda än ditt problem med visar vad drivrutins strul kan ställa till
i mitt fall var det nvidias 273 nånting drivrutinerna som ställde till det

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

det kan väll vara skärmen?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hade samma problem med mitt grafikkort första veckan jag hade det. sen löste sig. kan vara något med drivrutinerna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hej Andreas! xD

EDIT: kan det vara någon idé att lägga in kortet i ugnen en stund?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless