Is it a plane? Is it a jet!? No wait it is! [GTX480 högljudd. Hur tysta ner? - mod]

Permalänk
Medlem

Is it a plane? Is it a jet!? No wait it is! [GTX480 högljudd. Hur tysta ner? - mod]

Gtx 480!!
Seriöst går det att få tyst på skrället utan att köpa något nytt kort? bättre kylning? någon som har klarat av detta problem?

Rubriken ska visa vad det handlar om
Permalänk

köp en aftermarket kylare så borde det lösa problemet??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av vibrax:

Gtx 480!!
Seriöst går det att få tyst på skrället utan att köpa något nytt kort? bättre kylning? någon som har klarat av detta problem?

Here you go mon!

https://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-x...

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Bättre att köpa ett begagnat 7870 för de pengarna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Gtx 480!!
Seriöst går det att få tyst på skrället utan att köpa något nytt kort? bättre kylning? någon som har klarat av detta problem?

Det går att köpa en ny kylare till grafikkort t.ex. denna som är riktigt bra.
Annars finns det billigare alternativ från t.ex. Zalman, hittar ingen kompatibel atm dock.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av vibrax:

Gtx 480!!
Seriöst går det att få tyst på skrället utan att köpa något nytt kort? bättre kylning? någon som har klarat av detta problem?

Som andra sagt, köp en eftermarknadskylare. Men jag tycker inte 821kr är värt det. Testa annars att blås rent kortet från damm? Sedan om du är lite händig så kan du modda dit någon fläkt eller liknande. Som tex den här bilden

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893674
http://cdon.se/hemelektronik/zalman_vf3000f_dual_fan_vga_cool...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426

Edit: rensade bort allt trams jag skrivit, här har du 2 riktigt bra kylare och 1 budget kylare som gör jobbet i sista länken om du inte orkar lägga mycket pengar på ditt grafikkort men jag rekommenderar zalman kylaren eftersom den landar mitt emellan

Permalänk
Medlem

Rekommenderar själv den Zalman kylare som jag tror Lundiin är inne på, Zalman VF3000F heter den, dessvärre har inte Inet GTX 480 versionen. Dock så finns den att köpa på t.ex. CDON och Komplett. Kör den själv (fast GTX 470 versionen då) och den kyler på mycket bra.
Troligtvis kyler Zalman kylaren inte lika bra som Accelero:n, däremot litar jag inte på Accelero:ns VRM/minneskylning för fem öre. Har hört att de små kylflänsarna lätt faller av, dessutom är de väldigt små.
Därav tycker jag att Zalman:en fungerar bättre då den har en heltäckande kylfläns man skruvar dit istället. Tyst blir det ifall oavsett vilken av dom två du väljer.

EDIT:
Blev väldigt rörigt med meningsuppbyggnad, syftningsfel m.m. då jag hade lite bråttom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchy Trojan:

Bättre att köpa ett begagnat 7870 för de pengarna

Pfft, ingen med vett i skallen säljer ett kort som presterar som ett GTX 580 för under tusenlappen.
Men jag tycker ändå att 800kr inte är värt det, samla ihop till ett nytt kort istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Pfft, ingen med vett i skallen säljer ett kort som presterar som ett GTX 580 för under tusenlappen.
Men jag tycker ändå att 800kr inte är värt det, samla ihop till ett nytt kort istället.

Men, men, men.. Han säljer sitt tidigare kort då da.. 1500 är ändå jäffla mycket för ett beggat kort i den klassen :/

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!
Kollade runt här och det varkar bli en hel del skruvande för att få in en extern kylning i burken. Och 800 för kylning känns lite väl mycket, så överväger nog att helt enkelt köpa ett nytt vettigt kort.. Blev lite väl mycket när man har svårt att höra vad folk säger för att datorn är påslagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Tack för alla svaren!
Kollade runt här och det varkar bli en hel del skruvande för att få in en extern kylning i burken. Och 800 för kylning känns lite väl mycket, så överväger nog att helt enkelt köpa ett nytt vettigt kort.. Blev lite väl mycket när man har svårt att höra vad folk säger för att datorn är påslagen!

vadå 800? du kan få skapliga kylare för 599kr, 479kr, 359kr osv..

sen är det inte svårare att montera kylare på grafikkortet än vad det är att montera en tower kylare på cpu'n, nästan samma princip

men köp nytt om du inte orkar göra detta