Intel Thunderbolt för PC/Windows

Permalänk
Melding Plague

Intel Thunderbolt för PC/Windows

Intels höghastighetsgränssnitt Thunderbolt hittar sakta men säkert ut även utanför Apple-världen. SweClockers undersöker hur det hela fungerar med Microsoft Windows 7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra Recension som vanligt!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan se på någon video?

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att använda thunderbolt för mig vore att driva externa grafikort. Men det verkar som om bandbredden inte är stor nog för det... sa jag ser thunderbolt som tämligen poänglöst. Lägg till att det är en intel standard och aldrig kommer att bli plattformsoberoende...

USB3.0 high power verkar betydligt bättre (100W via en kabel, mums!)

Permalänk
Medlem

Väldigt svart Film...

Permalänk
Medlem

Vad var det för film som spelades i bakgrunden i videon?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Har inte kunnat se någon video under de senaste veckorna... inte nu heller

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Skrivet av eken97:

Är det bara jag som inte kan se på någon video?

Samma här...fungera verken på google chrome eller waterfox (Firefox mod..ish)
EDIT : Här har du - http://www.youtube.com/watch?v=Hp_Ju077hjM&feature=plcp

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
SpelClockers

Funkar i från Safari på min ipod men inte från Google Crome

Tunderbolt kan jag tänka mig som arbets disk när man redigerar Film klipp

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

vad e det för film på skärmen?

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Legendarisk

Ni som har problem att spela upp videon, kan ni se den direkt på youtube?

http://www.youtube.com/watch?v=Hp_Ju077hjM

Det verkar ha uppståt något kompabilitetsproblem med Flash och vi har inte lyckats upprepa det på konsekvent sätt här. Det tycks även påverka de annonser som fortfarande är i det formatet, så det är inte isolerat till just videospelaren. Vi skulle uppskatta om ni som har problem att spela filmerna ville rapportera era versioner av flash, browser och operativsystem i den här tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1146232-uppspeln...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Dannnw:

vad e det för film på skärmen?

Elephants Dream heter den. Det är en datoranimerad kortfilm gjort helt med fri mjukvara.
http://www.elephantsdream.org/

Permalänk
Medlem

Filmen på skärmen är denna: http://www.elephantsdream.org/

edit:

Skrivet av unpronounceable:

Elephants Dream heter den. Det är en datoranimerad kortfilm gjort helt med fri mjukvara.
http://www.elephantsdream.org/

darn you

Permalänk
Medlem

Ungefär som när Bill Gates demonstrerade USB på Win98

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av eken97:

Har inte kunnat se någon video under de senaste veckorna... inte nu heller

Samma problem här (W8 x64, Chrome)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Okej... Om vi ska tillbaka till topic så har jag hört om folk som har samma problem med hot plug även i OS X... Men jag har inte hört något om att det skulle krascha OSet...

Annars verkar det ju trevligt, men ett ordentligare test krävs för att det ska gå att säga mer än så. Men tekniken måste ju helt klart mogna lite först innan det blir intressant på riktigt. Det skulle vara kul med en jämförelse mot just USB 3.0 också.

Bra recension som vanligt annars

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det största problemet med externa enclosures är ju ovissheten över vad kontrollerkretsen i densamme presterar. Har (till min besvikelse) ägt bland annat Seagate med E-SATA som varit i par med hastigheten i USB 2.0.

Ett intressant testscenario (för mig) vore en enhet med både TB, USB 3.0 och eventuellt senaste upplagan av E-SATA, där man kan jämföra dem mot den interna SATA-bussen. Tyvärr är det ju snålt med TB-enheter i dagsläget.

Permalänk

Sitter med 3st pegasus r6 på jobbet "daisy chained" har använt dem det senaste halvåret. Problemen som jag upplevt är diskar som dör, men inget som relaterar till thunderbolt.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Det största problemet med externa enclosures är ju ovissheten över vad kontrollerkretsen i densamme presterar. Har (till min besvikelse) ägt bland annat Seagate med E-SATA som varit i par med hastigheten i USB 2.0.

Ett intressant testscenario (för mig) vore en enhet med både TB, USB 3.0 och eventuellt senaste upplagan av E-SATA, där man kan jämföra dem mot den interna SATA-bussen. Tyvärr är det ju snålt med TB-enheter i dagsläget.

Absolut. Jag tycker också att en jämförelse med USB 3.0 vore på sin plats.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Enda anledningen till att använda thunderbolt för mig vore att driva externa grafikort. Men det verkar som om bandbredden inte är stor nog för det... sa jag ser thunderbolt som tämligen poänglöst. Lägg till att det är en intel standard och aldrig kommer att bli plattformsoberoende...

USB3.0 high power verkar betydligt bättre (100W via en kabel, mums!)

USB3 överför inte video/ljus, och Thunderbolt kommer i framtiden att överföras via fiber, vilket inte kommer ske med USB3.

Thunderbolt är bättre än USB3 på alla fronter, nu såg jag videon och det verkar som att det är en hel del problem med drivrutinerna..

Men på Mac verkar det fungera riktigt bra (inte många som har problem jämfört med 100% felträffsäkerhet SweC verkar ha på PC plattformen), inte många Macs som klagar att dom får blåskärm så att säga heller

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av exodeus:

Enda anledningen till att använda thunderbolt för mig vore att driva externa grafikort. Men det verkar som om bandbredden inte är stor nog för det... sa jag ser thunderbolt som tämligen poänglöst. Lägg till att det är en intel standard och aldrig kommer att bli plattformsoberoende...

USB3.0 high power verkar betydligt bättre (100W via en kabel, mums!)

Du menar att Thunderbolt aldrig kommer slå därför att Intel står bakom? Jo, finns ju gott om exempel på saker Intel skapat som ingen använder, t.ex. AHCI (öppen standard för SATA controllers), PCI och USB... Intel var i.o.f.s. inte den ENDA som jobbar med USB, men det var och är en av de mest drivande företagen bakom den standarden, PCI är helt skapad av Intel.

Thunderbolt i sig har ingen övre gräns för bandbred, det är bara ett sätt att transportera PCIe traffik i en kabel/fiber där även ljud och bild kan transporteras. Precis som PCIe kan man skala bandbredden uppåt/nedåt genom antalet kanaler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=Lu6D4FffdR0

Aktivera "interaktivt manusskript" för mer humor.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Det finns ingen möjlighet att skriva direkt mot RAM? 10gbit/s är ju ~1.25GB/s, vore intressant att se om det kan nå upp till det.

Permalänk

videon funkar utmärkt på Explorer 9 .. som alltid !

Permalänk
Medlem

Har jag förstått saken rätt att man kan använda en Display-port som en thunderbolt port? Mitt moderkort har DP, kan jag t ex ha bildskärm till ett grafikkort och köra thunderbolt enhet till den inbyggda Display-porten?

Vilka hastigheter kan man komma upp på en sån? är det 10 Mbit/s?

Vet att DP klarar grymma överföringshastigheter men trodde det enbart var för bildskärmar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

skulle vara riktigt najs med daisychain till eyefinity-riggen ännu bättre skulle det vara om de går ström i den också

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

videon funkar utmärkt på Explorer 9 .. som alltid !

Det mesta fungerar med Explorer. Är oftas de andra kopiorna som strular.
Därför jag oxå använder Explorer. Fast det är lite som att säga att man gillar Apples produkter. Nästan så folk här spottar på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Thunderbolt är bättre än USB3 på alla fronter

Thunderbolt kan inte förse enheten med ström. d.v.s. att alla thunderbolt enheter kräver en extra strömkabel. USB3.0 high power betyder t.ex. att du kan ta din externa HDD och ansluta med en enda kabel till datorn.

Och visst, thunderbolt är kanske snabbare men spelar snabbheten nagon som helst roll för ett tangentbord t.ex?

Vill du ansluta en stömkontakt och en signalkontakt till ditt tangentbord?

Skrivet av Yoshman:

Du menar att Thunderbolt aldrig kommer slå därför att Intel står bakom? Jo, finns ju gott om exempel på saker Intel skapat som ingen använder, t.ex. AHCI (öppen standard för SATA controllers), PCI och USB... Intel var i.o.f.s. inte den ENDA som jobbar med USB, men det var och är en av de mest drivande företagen bakom den standarden, PCI är helt skapad av Intel.

Jag sa inte att Thunderbolt aldrig kommer slå, men jag är skeptisk till det. Jag kan tänka mig att intel inte vill ge ARM tillgang till Thunderbolt. Eller bara ge tillgang mot dyra avgifter och andra straff.

Skrivet av Yoshman:

Thunderbolt i sig har ingen övre gräns för bandbred, det är bara ett sätt att transportera PCIe traffik i en kabel/fiber där även ljud och bild kan transporteras. Precis som PCIe kan man skala bandbredden uppåt/nedåt genom antalet kanaler.

Sant, antar jag... men dagens Thunderbolt klarar bara PciE 8x har jag för mig. inte nog för ett modernt grafikkort. Det kanske ändrar sig med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det största problemet med externa enclosures är ju ovissheten över vad kontrollerkretsen i densamme presterar. Har (till min besvikelse) ägt bland annat Seagate med E-SATA som varit i par med hastigheten i USB 2.0.

Ett intressant testscenario (för mig) vore en enhet med både TB, USB 3.0 och eventuellt senaste upplagan av E-SATA, där man kan jämföra dem mot den interna SATA-bussen. Tyvärr är det ju snålt med TB-enheter i dagsläget.

När det kommer till e-sata så behövs ingen kontrollerkrets i kabinettet. Bara en förlängning av kontakten in i ändan på hårddisken. Du får nog söka felkällan på annat håll än Seagate i ditt fall.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av exodeus:

Thunderbolt kan inte förse enheten med ström. d.v.s. att alla thunderbolt enheter kräver en extra strömkabel. USB3.0 high power betyder t.ex. att du kan ta din externa HDD och ansluta med en enda kabel till datorn.

Och visst, thunderbolt är kanske snabbare men spelar snabbheten nagon som helst roll för ett tangentbord t.ex?

Vill du ansluta en stömkontakt och en signalkontakt till ditt tangentbord?

Nej, och det vore helt meningslöst att ansluta saker som tangentbord eller möss till en buss som är designad för väldigt hög hastighet, framförallt när ett kontrollerchip för Thunderbolt är långt dyrare än det USB 1.x chip (11Mbit/s) som utan problem räcker för denna typ av enheter.

Skrivet av exodeus:

Jag sa inte att Thunderbolt aldrig kommer slå, men jag är skeptisk till det. Jag kan tänka mig att intel inte vill ge ARM tillgang till Thunderbolt. Eller bara ge tillgang mot dyra avgifter och andra straff.

Intel tar inga avgifter alls för en Thunderbolt-licens, men det är inte en öppen standard så de kan naturligtvis vägra ge någon en licens. Men för ARM-enheter är det nog ett icke-problem då dessa normalt sett inte ens har stöd för PCI då en så pass snabb och bred buss drar alldeles för mycket ström för den typen av enheter man typiskt använder ARM i. Just detta är något många missar där de hävdar att ARM är mycket strömsnålare än t.ex. Atom, man jämför ett ARM SoC med en desktop/netbook Atom som då innehåller saker som PCI. PCI-bussen är en sådan sak som även Atom baserade SoC:er som Medfield saknar.

Skrivet av exodeus:

Sant, antar jag... men dagens Thunderbolt klarar bara PciE 8x har jag för mig. inte nog för ett modernt grafikkort. Det kanske ändrar sig med tiden.

Kanske jämfört med de värsta grafikkorten du kan ha i en desktop, men Thunderbolt är ju definitivt mest interessant för bärbara enheter som laptops. Och även med PCIe x8 så får man en grafikprestanda som vida överstiger något man på ett vettigt sätt kan stoppa in direkt i en laptop. Jag skulle inte ha något emot en Thunderbolt-kontakt till en monitor som har plats för ett extrent PCIe grafikkort så man har rejält med 3D-kraft så fort man koppla in sin externa skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer