Permalänk
Medlem

Cpu kylning och chassifläktar

Hej Sweclockers!
Jag är ganska okunnig när det kommer till datorbygge, och framförallt kylning. Jag tycker min cpu och min overall temperatur i chassit ligger lite högt (Tror min cpu ligger på c.a 60 grader i idle).

Jag hade tänkt köpa mig 1st Cpu kylare och c.a 2st chassifläktar för att få ner temperaturen lite. Nu till min fråga, vilka grejer skall, läs bör, jag köpa?
Inget i min dator är överklockat, så behöver inte ha några värsting grejer (och vill såklart ha det så billigt som möjligt).

För referens så är mitt chassi ett "Cooler Master CM 690 II Advanced Svart" och min cpu har socket 1155.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad har du för hårdvara i datorn i övrigt?
tänker på vad du har för grafikkort reference modell eller eftermarknads kylare (tex msi's twin frozer II eller asus DCII)
samt cpu och om du har överklockat eller planer på det

men i vilket fall som helst så skulle jag gå på en Cooler Master Hyper 212 EVO

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 som redan nämnts är en väldigt bra CPU-Kylare för pengarna. Angående chassifläktar så behöver du inte fler än de 3 som följde med chassit.

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du behöver rengöra den kylaren du har, efter ett tag kan det bli skit i flänsarna så den inte kyler ordentligt.

Annars kan jag rekommendera Arctic Coolings kylare också, funkar bra för en billig slant.
http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning/21/arctic-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaeX:

CM Hyper 212 som redan nämnts är en väldigt bra CPU-Kylare för pengarna. Angående chassifläktar så behöver du inte fler än de 3 som följde med chassit.

Tack för tipsen, blir nog att bara köpa en Cpu kylare då. Finns det dock någon annan i samma prisklass som ni kan rekommendera?
Då denna inte finns på lager och skulle vilja ha grejerna till på tisdag.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofa:

Tack för tipsen, blir nog att bara köpa en Cpu kylare då. Finns det dock någon annan i samma prisklass som ni kan rekommendera?
Då denna inte finns på lager och skulle vilja ha grejerna till på tisdag.

Tack så mycket!

http://www.inet.se/produkt/5322050/arctic-cooling-freezer-i30 Denna kanske? Kostar dock lite mer.

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

Många verkar nöjda med denna http://www.inet.se/produkt/6308769/thermalright-hr-02-macho-s...

Själv har jag en CM 212 Hyper EVO som jag skall byta fläktar på. Hade jag köpt en CPU-kylare idag hade jag nog köpt en som ovanstående.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

be quiet har bra cpu kylare:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaeX:

Det vart att beställa en sådan. Tack för tipsen!