Permalänk
Vägledare

Ny Cpu-fläns. Koppla fläktarna?

Hej

Köpte en ny fläns idag. Skillnaden på den nya och den gamla är att den nya har två fläktar och 3 pin kontakter. Frågan är då var jag ska koppla fläktarna?! Kan jag koppla dom var som helst där det står FAN på moderkortet. Ser att det finns en kontakt där det står CPU FAN men det är en 4 pin kontakt!
Ursäkta för den kanske lite flummiga frågan men vill vara säker så inget exploderar

Tack!

Permalänk

Koppla ena fläkten på cpu-fan, går bra att sätta en 3 pin i en 4 pin. Koppla andra fläkten var som helst.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Miikks:

Ursäkta för den kanske lite flummiga frågan men vill vara säker så inget exploderar

Tack!

Inget i en Icke-hollywooddator kan explodera om man kopplar fel
Bara kortslutning, men du kan inte sätta en 3-pins fläkt åt fel håll!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

3-pins går utmärkt att sätta i 4-pins. Så sätt i alla fall en fläkt i samma kontakt som den andra satt i. Den andra fläkten kan du sedan koppla in var som helst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Det underlättar att fä rätt svar om du kan uppge vad för moderkort du har, samt vilken CPU kylare du skaffat.
Det finns ex vis moderkort med 2 CPU fläkt utgångar för denna konfiguration, samt att det finns CPU-kylare där du kan parallellkoppla de två fläktarna.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Vägledare

Tack för alla svar.
Flänsen jag köpte var SKIT, skruvarna var för korta och gick inte att fästa skitet. Lämnade tillbaka det och köpta en Noctua fläns istället. Var hur lätt som helst att installera och allt fungerar prima Äntligen hör jag rösterna i mitt huvud igen