vad är skillnaden på 1X8 gb ram minne eller 2X4 ram minne

Permalänk

vad är skillnaden på 1X8 gb ram minne eller 2X4 ram minne

Hej , jag höll på att fundera på att köpa nya ram minnen till "gaming ram minnen" som jag sett på reklam på sweclockers. Och jag undrade vilket är bäst 2X8 eller 4X4 eller spelar det ingen roll. Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk

Jag skulle köpt 2x8 så finns det rum för ett 2x8kitt till. men om du vet att du inte kommer köpa mer så kvittar det nog.

Permalänk
Medlem

Färre dimms är att föredra, då kan du alltid lägga till fler. Det som gör att man vill ha 2x4 om satsar på 8GB RAM är att man får dual-channel-minne på moderkortet som man då inte får med 1x8.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av tobbelias1:

Jag skulle köpt 2x8 så finns det rum för ett 2x8kitt till. men om du vet att du inte kommer köpa mer så kvittar det nog.

Så det blir inge skillnad på prestationerna av ram minnet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

Så det blir inge skillnad på prestationerna av ram minnet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nepps Inte om timings och hastighet är samma.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du kör på X79 plattform, ska du köra 4x4 då det har quad-channel.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Kidnappar tråden... Jag kör just nu 2x2 GB men vill stoppa in 2x4 GB till. Funkar det? Har en AMD med 2 kanaler. Datoreländet vägrar starta när jag använder dom nya stickorna (1333).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Kidnappar tråden... Jag kör just nu 2x2 GB men vill stoppa in 2x4 GB till. Funkar det? Har en AMD med 2 kanaler. Datoreländet vägrar starta när jag använder dom nya stickorna (1333).

Är troligen för att det är olika stickor, pröva ta ut de gamla. 8gb räker gott och väl.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Är troligen för att det är olika stickor, pröva ta ut de gamla. 8gb räker gott och väl.

När jag kör med bara dom nya så funkar det inte heller
Datorn vägrar ens posta...

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

När jag kör med bara dom nya så funkar det inte heller
Datorn vägrar ens posta...

Kolla vad moderkortet stödjer för hastighet på ramminnen samt vad de nya och de gamala har för hastigheter

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av jesperlowendahl:

Kolla vad moderkortet stödjer för hastighet på ramminnen samt vad de nya och de gamala har för hastigheter

Moderkortet stödjer 1333, och både nya och gamla minnena är 1333.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Moderkortet stödjer 1333, och både nya och gamla minnena är 1333.

Då är jag tyvärr ovetandes :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Moderkortet stödjer 1333, och både nya och gamla minnena är 1333.

Testa att reseta cmos.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av simme300:

Är troligen för att det är olika stickor, pröva ta ut de gamla. 8gb räker gott och väl.

Nej, 8gb räcker inte långt. Hur vet du hur mycket RAM-minne han behöver?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nej, 8gb räcker inte långt. Hur vet du hur mycket RAM-minne han behöver?

Eftersom han hade 4gb innan, antar jag att dubbelt så mycket RAM räcker för han.

Permalänk
Skrivet av Azured:

Testa att reseta cmos.

Okej ska göra det. På vilket sätt hjälper det?
Kan tillägga att 8 gig nog räcker men 12 gig räcker ännu bättre när man ofta har 100 fönster öppna.
Mer > Mindre.

Det är inget i BIOS man kan dutta med för att få det att funka?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av simme300:

Eftersom han hade 4gb innan, antar jag att dubbelt så mycket RAM räcker för han.

Njae, 2x2GB skrev han.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Hur ska minnena sitta. Tidigare hade jag 2-2-0-0
Ska jag sätta dom 2-2-4-4 eller 4-4-2-2, spelar det någon roll?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hyperträd:

Hur ska minnena sitta. Tidigare hade jag 2-2-0-0
Ska jag sätta dom 2-2-4-4 eller 4-4-2-2, spelar det någon roll?

Allt om hur minnen ska sitta och vad man ska använda brukar stå i moderkortets manual, har du tittat i den?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Allt om hur minnen ska sitta och vad man ska använda brukar stå i moderkortets manual, har du tittat i den?

Så med andra ord så vet du inte

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hyperträd:

Så med andra ord så vet du inte

Så med andra ord orkar du inte göra någonting själv.

Antagligen spelar det ingen roll hur du sätter i dem.
Jag hade köpt identiska minnen som redan sitter i, så slipper man alla problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte folk ska vara så snabba med att säga att det inte spelar roll hur många pinnar minne man har. Är det dual channel på MB så bör man köra det. Då spelar det också roll vilka slots man använder.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Så med andra ord orkar du inte göra någonting själv.

Antagligen spelar det ingen roll hur du sätter i dem.
Jag hade köpt identiska minnen som redan sitter i, så slipper man alla problem.

Men jag vill inte ha 2-2-2-2 dvs bara 8 GB! Förutom storleken är minnena precis likadana, samma märke tom. (A-Data).

Skrivet av Nerus:

Jag tycker inte folk ska vara så snabba med att säga att det inte spelar roll hur många pinnar minne man har. Är det dual channel på MB så bör man köra det. Då spelar det också roll vilka slots man använder.

Precis, jag har ju Dual channel.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Man ska ha så få moduler som möjligt. Processorn klockar inte lika bra om du har fullproppat med minne.
Vidare kan man inte veta hur ditt moderkort vill ha sina minnen för att gå i Dualchannel. Vissa kort vill ha 1-0-1-0 och andra 1-1-0-0.

Sen ska du helt fullkomligt skita i vad dina minnen klarar för hastighet. Moderkortet sätter gränsen. Rensa CMOS och sätt minneshastigheten till 1066mhz, då körs minnena i det. Kolla även vilken spänning de skall matas i och ändra i BIOS till det. (t.ex 1066@1,5V).

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Man ska ha så få moduler som möjligt. Processorn klockar inte lika bra om du har fullproppat med minne.
Vidare kan man inte veta hur ditt moderkort vill ha sina minnen för att gå i Dualchannel. Vissa kort vill ha 1-0-1-0 och andra 1-1-0-0.

Eftersom jag har 2-2-x-x för Dual channel just nu så borde det ju vara 2-2-4-4.

Skrivet av Printscreen:

Sen ska du helt fullkomligt skita i vad dina minnen klarar för hastighet. Moderkortet sätter gränsen. Rensa CMOS och sätt minneshastigheten till 1066mhz, då körs minnena i det. Kolla även vilken spänning de skall matas i och ändra i BIOS till det. (t.ex 1066@1,5V).

Spänningen dom ska köras i borde väl vara den spänning som redan är inmatat i BIOS? Eller menar du efter att jag har rensat CMOS kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Njae, 2x2GB skrev han.

2x2GB = 4?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Man ska ha så få moduler som möjligt. Processorn klockar inte lika bra om du har fullproppat med minne.

Det där låter inte vettigt. Har man 4 slottar måste man kunna använda alla 4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Njae, 2x2GB skrev han.

2x2 blir 4.

Sen att ni ska börja med "Hur vet du hur mycket ram han behöver?" och att "8GB räcker inte".. Ja, hur vet ni att 8gb inte räcker?
Kvällströtta eller pöjkar?

ps. DIMMsen brukar gå A-B-A-B om det finns 4st platser. Så jag hade nog kört 4-2-4-2, eller om man nu vill 2-4-2-4

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Verkar som att mitt bluetooth-thangentbord inte låter mig gå in i BIOS.

Permalänk

Som tur är har jag ett USB-tangentbord också...