Fler AMD-chefer lämnar bolaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Haha, jag är helt ute o cyklar, läste helt fel

Hur som helst, efter min AMD Athlon 64 X2 4600+ så blev det Intel, vet ej varför men
ingick i dom flesta paket back in that time.
Kan dock inte uttrycka mig om FX serien då det blev i7/i5 för min del men helt klart är det
väl att det behövs konkurrens på marknaden.

Det behövs det absolut, men just nu hat Intel ett par års försprång, så AMD har en hel del att göra om de vill vara med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

"Få något sålt" Dom säljer! Fusion är en riktig pärla.

Fast uppenbarligen så går det inte bra, man kan inte bara ha en produkt att förlita sig på att den ska sälja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Lägg ner och satsa på ARM

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kvinnor är inte aktiva på samma sätt när det gäller nya branscher och därför finns det väldigt lite kvinnor överlag i unga branscher. Däremot vill dom ha kvoterade platser i ledande befattningar fast dom inte har den bakgrunden som många män har.

Titta på alla nya företeelser, det är killar och män som blir riktiga geeks på nya saker och det kommer avspegla sig under lång tid. En massa av dessa företelser floppar men de som blir stora så kommer män ha ett stort försprång för att dom när dom var unga var riktiga geeks på just det området. Då vill kvinnor helt plötsligt ha frikort in i styrelserna... Hur jävla jämställt är det? I ledande positioner så är det folk i 40+ hur många tjejer tror du var geeks inom hårdvara för 20-25år sen när dom var i slutet på tonåren och som valt den branschen? Därför finns det inte heller kvinnor i ledningen. Det finns inget rekryteringsunderlag och det är män och åter män som gjort bolagen så stora. Men kvinnorna vill ha makten i dom nu när dom är framgångsrika utan samma gedigna bakgrund. Så undrar ni varför väst är på tillbakagång...

Hur många är/har varit "geeks" i en bolagsstyrelse tror du?

"Alla nya företeelser"? En majoritet som utexamineras på svenska högskolor och universitet är kvinnor. Det kommer snart att avspeglas på allvar. Det är sant att teknikdominerade utbildningar och branscher är män som dominerar, men att säga att "väst är på tillbakagång" tack vare kvinnorna är att vara helt ute och cykla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellepluttman:

dom tillverkar saker riktigt bara det att det gått lite dåligt i deras planer , då dom inte har den ekonomiska förutsättningen att slå intel på fingrarna. Utan får ta dom pengar har och utveckla och tillverka det bästa som går.

...sen kan de ju sluta ljuga om prestandan som inte stämmer på långa vägar som med Bulldozer, hade de gjort en "felberäkning" på 200 000 hade det varit en sak, men de var ju inte ens i närheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Roligt hur dessa nyheter får aktien att droppa 7% medan Nokias droppar sjukt mycket mer - efter att ha lanserat kanske världens mest avancerade telefon.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jaja, läge på att köpa aktier i AMD nu iaf.

Tänkte precis samma sak! Hade jag haft kapital hade det varit väldigt intressant just nu...

Nåja, tror inte detta kommer påverka AMD speciellt. De är på väg uppåt :).

Permalänk
Medlem

Till er som anmärker på jämställdhet, eller brist därav. Vilket vinstdrivande företag tror ni forcerar in bruna, gula, röda, kvinnor, män eller transvestiter istället för den som är bäst lämpad för en position? Givetvis måste rätt person in på rätt plats. Överrepresentationen av asiatiska, amerikanska och europieska män är troligen för att det existerar ett överskott av just dem vad beträffar branschen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnart:

Till er som anmärker på jämställdhet, eller brist därav. Vilket vinstdrivande företag tror ni forcerar in bruna, gula, röda, kvinnor, män eller transvestiter istället för den som är bäst lämpad för en position? Givetvis måste rätt person in på rätt plats. Överrepresentationen av asiatiska, amerikanska och europieska män är troligen för att det existerar ett överskott av just dem vad beträffar branschen i fråga.

Män kvoterar in män. Använd vilket ord du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur många är/har varit "geeks" i en bolagsstyrelse tror du?

"Alla nya företeelser"? En majoritet som utexamineras på svenska högskolor och universitet är kvinnor. Det kommer snart att avspeglas på allvar. Det är sant att teknikdominerade utbildningar och branscher är män som dominerar, men att säga att "väst är på tillbakagång" tack vare kvinnorna är att vara helt ute och cykla.

Har du några kvinnor som byggt upp stora företag? Varför skall dom ha en fribiljett in i styrelsen i framgångsrika företag? Vilka utbildningar är det som skapar företag som ger ett land välstånd? Teknik eller genusvetare och socionomer? Du kan ju fundera vad kvinnorna pluggar till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du kan ju fundera vad kvinnorna pluggar till.

Sant. Det är mer kvinnor som pluggar t.e.x C.ing än tidigare men de brukar vara 4 stycken på en klass av 20-någonting.

De som pluggar Sociologi, Ekonom, Sjuksköterska etc är majoriteten kvinnor och det är även dessa utbildningar som har flest utexaminerade i slutet.

Har sett fall då det är fem pers kvar av den originela C.ing klassen som lyckas klara alla fem år.

Bara så att det är de tekniska utbildningarna som lockar män och de råkar vara de mest krävande också.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Hahaha en ekonom som vd för ett teknikföretag LOL LOL LOL, som man bäddar får man ligga. Ekonomer hör hemma som vd'ar i finansbolag men som som ekonomichefer eller ekonomiska rådgivare i andra företag.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Har du några kvinnor som byggt upp stora företag? Varför skall dom ha en fribiljett in i styrelsen i framgångsrika företag? Vilka utbildningar är det som skapar företag som ger ett land välstånd? Teknik eller genusvetare och socionomer? Du kan ju fundera vad kvinnorna pluggar till.

Här har du en (svensk) kvinna som bygger företag
www.boston-power.com/news/global-media-coverage/kraftfylld-ba...

Och hon är utbildad inom det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christina_Lampe_Önnerud

Och fler finns det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Här har du en (svensk) kvinna som bygger företag
www.boston-power.com/news/global-media-coverage/kraftfylld-ba...

Och hon är utbildad inom det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christina_Lampe_Önnerud

Och fler finns det

Skickades från m.sweclockers.com

Hennes bolag är hur stort?

Jämför med Mojäng.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Hennes bolag är hur stort?

Jämför med Mojäng.

Hennes bolag är tillräckligt stort
www.nyteknik.se/taggar/?tag=Boston+Power

Men hur du tänker när du jämför med Mojang begriper jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av kastrix:

Vi behöver en tredje stor aktör på processormarknaden. Konkurrensverket behöver gå in och göra något åt Intels monopol innan de tar över hela marknaden.

Precis, konkurrensverket borde själva ställa upp och tillverka ännu bättre och billigare processorer än Intel !
Jag är lite tveksam till hur bra det är när konkurrensverket bedriver planekonomi, istället för att enbart motverka oschysst konkurrens.

Annars ser det nu som långt tillbaka dystert ut för AMD, jag tycker detta dock återspeglar hela samhället om man bortser från Intel och Apple. Men även om AMD skulle försvinna så tror jag att en ny aktör småningom tar deras plats. Det blir dock en liten dyster period, fast samtidigt tror jag inte Intel kan vara på latsidan för länge.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vilket monopol?! AMD får väl ffs lära sig tillverka saker riktigt om de vill få något sålt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog mycket mer arbete än att bara "tillverka saker riktigt" Vad nu det ska betyda?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Nu får allt AMD låta flitens lampa lysa så att de inte slutar som Saab, Expert, OnOff, Packard, Studebaker mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Hennes bolag är tillräckligt stort
www.nyteknik.se/taggar/?tag=Boston+Power

Men hur du tänker när du jämför med Mojang begriper jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Mojäng ett företag skapat av en geek som trodde på sin grej och med en dåres envishet lyckats. Precis det jag beskriver.

När det gäller hennes bolag.

"Överkapacitet hotar tillverkare av elbilsbatterier, varnar det internationella konsultföretaget Roland Berger. Bara mellan sex och åtta tillverkare överlever, enligt den färska rapporten."
"Av de 20 undersökta företagen räknar Roland Berger med att högst åtta överlever 2017. "Halvsvenska" Boston Power är i sammanhanget för litet för att nämnas i rapporten."

Säger inget om att det är stor men uppenbarligen lär hon inte klara sig på egen hand om det skall överleva.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Jag saknar min AMD Athlon 64 x2 4200+, kostade 699kr och presterade som ett jävla monster för pengarna :/

Amen to that.
Gick från en AMD Ahtlon 64 x2 5200+ till min nuvarande i7-2600.
Processorn tuffar fortfarande på i brorsans dator, trots att den har ~5 år på nacken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det bra eller dåligt tror ni?

Svårt att säga men jag tror att det är oerhört viktigt att AMD får in nytt blod i beslutsfattande positioner så de inte fastnar i gamla tankebanor som inte fungerar. "Problemet" är givetvis att det antagligen inte är speciellt bra att helt slumpmässigt ersätta folk. Så om det är bra eller dåligt i detta fall lär bero på om hans bidrag till företaget visat sig vara värdefulla och om jag är tvungen att gissa så är min gissning att AMD bedömt att de inte varit det.

Permalänk

vad hade ljuga om prestandan med saken jag sa, jag prata om att dom hade inte samma ekonomiska förutsättning som intel, och kan därför inte tävla om att prestera över intel, sluta hitta på saker som inte hade med med saken att göra, sedan att du gnäller om att AMD ljög om prestandan måhända är sant men har inget med deras ekonomi att göra och kunna utveckla bättre produkter som kan konkurrera med intel,

Skrivet av Justbecause:

...sen kan de ju sluta ljuga om prestandan som inte stämmer på långa vägar som med Bulldozer, hade de gjort en "felberäkning" på 200 000 hade det varit en sak, men de var ju inte ens i närheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk

jag har en liten dröm att IBM skulle köpa upp AMD, då skulle de börja hända saker

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Låter som att AMD behöver chefer.. jag kan ta en position.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det är svårt att konkurrera med Intel som hela tiden ligger (minst) en processnod och därigenom minst ett teknikskifte/generation före, AMD har också problemet att man gått från att ha egen tillverkning till att nu vara en i mängden som får bråka om kapacitet hos de olika tillverkningsföretagen (exempelvis GF och TSMC).

Nu utsätts Intel för konkurrens från ARM lägret och det är nog faktiskt tur för Intel annars vette tusan om det inte hade varit risk att man hade riskerat att bli tvingad att dela företaget av konkurrensskäl då det inte är sunt med ett företag som har en så dominerande ställning på marknaden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kvinnor är inte aktiva på samma sätt när det gäller nya branscher och därför finns det väldigt lite kvinnor överlag i unga branscher. Däremot vill dom ha kvoterade platser i ledande befattningar fast dom inte har den bakgrunden som många män har.

Titta på alla nya företeelser, det är killar och män som blir riktiga geeks på nya saker och det kommer avspegla sig under lång tid. En massa av dessa företelser floppar men de som blir stora så kommer män ha ett stort försprång för att dom när dom var unga var riktiga geeks på just det området. Då vill kvinnor helt plötsligt ha frikort in i styrelserna... Hur jävla jämställt är det? I ledande positioner så är det folk i 40+ hur många tjejer tror du var geeks inom hårdvara för 20-25år sen när dom var i slutet på tonåren och som valt den branschen? Därför finns det inte heller kvinnor i ledningen. Det finns inget rekryteringsunderlag och det är män och åter män som gjort bolagen så stora. Men kvinnorna vill ha makten i dom nu när dom är framgångsrika utan samma gedigna bakgrund. Så undrar ni varför väst är på tillbakagång...

Är AMD en ny bransch eller vilka är dessa branscher som du avser?

"Däremot vill dom ha kvoterade platser[...]" - Har du belägg för det? Det låter nämligen som ett antagande och därtill ett väldigt generaliserande sådant, farligt! Är ganska övertygad om att de kvinnor som just AMD har i sin ledning är väldigt kvalificerade.

"bakgrunden som många män har." - återigen, hur tänkte du nu? Fakta är däremot att fler kvinnor har/tar en akademisk examen. Och det finns egentligen ingen utbildning (förutom möjligen internt) för att sitta i styrelsen. Däremot bör det gynna verksamheten att folk med olika utbildningsbakgrund sitter med (vilket jag också tror att de flesta har). Med det sagt så menar jag här att du behöver inte vara exempelvis civilingenjör i datavetenskap för att få en plats i styrelsen, finns gott om andra områden som är relevanta för en verksamhets fortsatta överlevnad.

Utan att gå in på vilka dessa "nya företeelser" du avser, så håller jag däremot med dig angående att det ofta är män som tidigt gräver ner sig i högteknologiska områden. Frågan är kanske varför det är så? Kanske kan vi alla göra något åt det genom att ex. inte placera våra barn i klassiska (stereotypa) könsroller.

"Då vill kvinnor helt plötsligt ha frikort in i styrelserna [...]" har du belägg för det? men nä, det är inte alls jämställt, OM det är så. Och det är heller inget man bör uppmuntra, så att kvotera in kvinnor i styrelser är inget jag skulle förespråka.

([...]"det är män och åter män som gjort bolagen så stora.") - skulle nästan kunna tro att du försöker säga att det är män, som på grund av att de är just män, har fått bolagen att växa.

"Så undrar ni varför väst är på tillbakagång... " du får ursäkta men kunde inte hålla mig för skratt.
Företagare, akta er, kvinnorna kommer för att ta över och de kommer köra er i botten!

Slutligen: är inte på något sätt ute efter att kvinnor ska få företräde eller att det ska bli jämställt - bara för att. Utan det är min starkaste tro att det är nyttigt och gynnar de flesta om de skulle bli så, i ett långsiktigt helhetsperspektiv. För att det ska ske krävs säkerligen en kulturell attitydförändring, där vi exempelvis inte begränsar våra barn till vad de bör/inte bör leka med eller ha för hobby (enligt ordspråket: ingen kan allt, men alla kan något).

Må väl!

Permalänk
Medlem

" Enligt Wall Street Journal stod Clorans avdelning för ungefär 80 procent av AMD:s intäkter och inkluderar bland annat "kretsar för persondatorer"."

Rätt säker på att det bara är Chris Cloran som går vidare och inte hela avdelningen, alltså står avdelningen fortfarande för ca 80%. En omformulering är på sin plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Är AMD en ny bransch eller vilka är dessa branscher som du avser?

"Däremot vill dom ha kvoterade platser[...]" - Har du belägg för det? Det låter nämligen som ett antagande och därtill ett väldigt generaliserande sådant, farligt! Är ganska övertygad om att de kvinnor som just AMD har i sin ledning är väldigt kvalificerade.

"bakgrunden som många män har." - återigen, hur tänkte du nu? Fakta är däremot att fler kvinnor har/tar en akademisk examen. Och det finns egentligen ingen utbildning (förutom möjligen internt) för att sitta i styrelsen. Däremot bör det gynna verksamheten att folk med olika utbildningsbakgrund sitter med (vilket jag också tror att de flesta har). Med det sagt så menar jag här att du behöver inte vara exempelvis civilingenjör i datavetenskap för att få en plats i styrelsen, finns gott om andra områden som är relevanta för en verksamhets fortsatta överlevnad.

Utan att gå in på vilka dessa "nya företeelser" du avser, så håller jag däremot med dig angående att det ofta är män som tidigt gräver ner sig i högteknologiska områden. Frågan är kanske varför det är så? Kanske kan vi alla göra något åt det genom att ex. inte placera våra barn i klassiska (stereotypa) könsroller.

"Då vill kvinnor helt plötsligt ha frikort in i styrelserna [...]" har du belägg för det? men nä, det är inte alls jämställt, OM det är så. Och det är heller inget man bör uppmuntra, så att kvotera in kvinnor i styrelser är inget jag skulle förespråka.

([...]"det är män och åter män som gjort bolagen så stora.") - skulle nästan kunna tro att du försöker säga att det är män, som på grund av att de är just män, har fått bolagen att växa.

"Så undrar ni varför väst är på tillbakagång... " du får ursäkta men kunde inte hålla mig för skratt.
Företagare, akta er, kvinnorna kommer för att ta över och de kommer köra er i botten!

Slutligen: är inte på något sätt ute efter att kvinnor ska få företräde eller att det ska bli jämställt - bara för att. Utan det är min starkaste tro att det är nyttigt och gynnar de flesta om de skulle bli så, i ett långsiktigt helhetsperspektiv. För att det ska ske krävs säkerligen en kulturell attitydförändring, där vi exempelvis inte begränsar våra barn till vad de bör/inte bör leka med eller ha för hobby (enligt ordspråket: ingen kan allt, men alla kan något).

Må väl!

Har du missat hur debatten låter? Det skall kvoteras för att det skall bli jämlikt men bara på platser med makt. Dvs styrelser etc.

Fakta är att i den åldern då man har den erfarenheten för att ta plats i styrelser så får man gå tillbaka en del år och då var det inte som idag. Sen måste man se på vad kvinnor tar examina i och vad män tar examina i. Att placera socionomer eller sjuksköterskor i ledningen på ett teknikbolag är kanske inte det mest lämpliga och då får vi se vad det finns för relevanta personer att välja bland. Är det mestadels män eller är det mestadels kvinnor för det examineras väldigt många fler kvinnor från högskolor i Sverige (som socionomer, genusvetare och sjuksköterskor tex) så att bara se till mängden är helt felaktigt. Att många av de utbildningar som främst kvinnor väljer har fått kritik för att inte vara avancerade nog är också en sak att ta i beaktande. Lärarutbildningen tex har fått mycket kritik på senare år och där är det främst kvinnor som går.

Att ha förståelse för det man sysslar med måste ju vara en grundbult för att sitta i en styrelse. Att då plocka in kvinnor med en socionomutbildning bara för sakens skull och att kvinnor tar fler examina är rätt väg? Jag får väl kontra här, hur tänkte DU?

När det gäller barn så måste väl ändå det vettigaste att låta dom utvecklas till det dom vill istället för att tvinga dom till saker dom inte vill för att vi vill förändra det genuspolitiska läget och i slutändan få fler kvinnor i styrelser? Återigen, hur tänker DU?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-vill-ha-k...

Lag på kvotering in i styrelserna och det vill ledaren för Sveriges största parti ha. Det är frikort i min värld. Är det inte det i din?

Du håller med om att det är män som gräver ner sig i saker och det är just den nördigheten och beslutsamheten som gör bolag och du höll ju med om att det var män som främst gör det. Då bör du rimligen hålla med om att det är just för att dom är män som gör att dom har gjort bolagen stora. För det är främst en manlig egenskap att vara så där totalt nördig och som hoppar på nya saker.

Om kvinnor på ledande ställning hade varit en konkurrensfördel så hade bolag med män varit utslagna på marknaden. Ser det ut som det är så det är irl? Jag skiter uppriktigt sagt i vem som leder ett företag så länge personen är kompentent för uppgiften. Det finns massa män som är på fel plats, men att kvotera in kvinnor är inte rätt väg att gå eller kvotera in nån annan heller. Vare sig det gäller män kortare än 170cm, personer som är vänsterhänta och rödhåriga eller vad man nu kan hitta på för grupp som är diskriminerad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Har du missat hur debatten låter? Det skall kvoteras för att det skall bli jämlikt men bara på platser med makt. Dvs styrelser etc.

Fakta är att i den åldern då man har den erfarenheten för att ta plats i styrelser så får man gå tillbaka en del år och då var det inte som idag. Sen måste man se på vad kvinnor tar examina i och vad män tar examina i. Att placera socionomer eller sjuksköterskor i ledningen på ett teknikbolag är kanske inte det mest lämpliga och då får vi se vad det finns för relevanta personer att välja bland. Är det mestadels män eller är det mestadels kvinnor för det examineras väldigt många fler kvinnor från högskolor i Sverige (som socionomer, genusvetare och sjuksköterskor tex) så att bara se till mängden är helt felaktigt. Att många av de utbildningar som främst kvinnor väljer har fått kritik för att inte vara avancerade nog är också en sak att ta i beaktande. Lärarutbildningen tex har fått mycket kritik på senare år och där är det främst kvinnor som går.

Att ha förståelse för det man sysslar med måste ju vara en grundbult för att sitta i en styrelse. Att då plocka in kvinnor med en socionomutbildning bara för sakens skull och att kvinnor tar fler examina är rätt väg? Jag får väl kontra här, hur tänkte DU?

När det gäller barn så måste väl ändå det vettigaste att låta dom utvecklas till det dom vill istället för att tvinga dom till saker dom inte vill för att vi vill förändra det genuspolitiska läget och i slutändan få fler kvinnor i styrelser? Återigen, hur tänker DU?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-vill-ha-k...

Lag på kvotering in i styrelserna och det vill ledaren för Sveriges största parti ha. Det är frikort i min värld. Är det inte det i din?

Du håller med om att det är män som gräver ner sig i saker och det är just den nördigheten och beslutsamheten som gör bolag och du höll ju med om att det var män som främst gör det. Då bör du rimligen hålla med om att det är just för att dom är män som gör att dom har gjort bolagen stora. För det är främst en manlig egenskap att vara så där totalt nördig och som hoppar på nya saker.

Om kvinnor på ledande ställning hade varit en konkurrensfördel så hade bolag med män varit utslagna på marknaden. Ser det ut som det är så det är irl? Jag skiter uppriktigt sagt i vem som leder ett företag så länge personen är kompentent för uppgiften. Det finns massa män som är på fel plats, men att kvotera in kvinnor är inte rätt väg att gå eller kvotera in nån annan heller. Vare sig det gäller män kortare än 170cm, personer som är vänsterhänta och rödhåriga eller vad man nu kan hitta på för grupp som är diskriminerad.


"Har du missat hur debatten låter? Det skall kvoteras för att det skall bli jämlikt men bara på platser med makt. Dvs styrelser etc."

Ja, tydligen har jag det men däremot så får du det att låta som fakta, att så kommer att ske, vilket jag inte kan se några som helst bevis för. Precis som du säger så vill Löfven att det ska bli så, men det är många som har sitt att säga innan det blir verklighet. Dessutom är det två år kvar tills nästa val och det kan lika gärna vara ett utspel från hans sida för att vinna stöd, samtidigt som det kan hända mycket innan vi är där.

"Att ha förståelse för det man sysslar med[...]"
- För att ta ett övertydligt exempel som svar på det du skriver: Vad är det Google sysslar med? Genom att exempelvis titta på deras primära inkomstkälla (eller utgifter för den delen) så kanske det går att besvara vad deras huvudverksamhet är, men sen då? På hur många andra områden är de också samtidigt verksamma? Utifrån denna tankegång så tror jag inte att någon enskild individ på detta företag har någon djupare förståelse för allt som görs. Har dessutom svårt att se att Google skulle rekrytera någon till styrelsen med programmeringskunskaper över någon med kunskaper inom ledarskap, strategi, utveckling etc. (bäst är väl kanske att de har lite av allt).

Dessutom, för att återigen ta Google som exempel och ett exempel där kvinnor är överrepresenterade, Sociologi. Google är kända för sin arbetskultur och därför är det inte helt otänkbart att någon utbildad inom Sociologi skulle kunna ta plats i deras styrelse, om det nu är en så stor del av deras verksamhet dvs. Alltså, du är benägen att hårdra det till att personer utbildade till sjuksköterskor inte bör sitta i styrelsen för teknikfokuserade bolag och även om det är långsökt så kan jag eventuellt hålla med dig att det kanske inte är lämpligt. Dock vill jag påpeka att det finns en stor gråzon med utbildningar, som i flera fall domineras av kvinnor, som mycket väl skulle kunna passa i bolagsstyrelser.

"När det gäller barn så måste väl ändå det vettigaste [...] istället för att tvinga dom till saker"

Hur fick du "inte placera våra barn i klassiska (stereotypa) könsroller." till att vi ska tvinga dem till att göra saker de inte vill? Min poäng var att vi begränsar dem genom att placera dem i fack, vilket kan leda till den rådande ojämna könsfördelningen.

"Du håller med om att det är män som gräver ner sig i saker [...] hålla med om att det är just för att dom är män som gör att dom har gjort bolagen stora."
Nope, jag tror inte att bolagens vinst (eller hur vi nu mäter storlek på företag) är relaterat till om personerna i styrelsen har snopp eller snippa. Däremot tror jag (som borde framgå ovan) att det är ett socialt/kulturellt fenomen som påverkar de olika könens benägenhet att (tillåtas) nörda ner sig i obskyra ämnen. Dessutom finns det gott om nördar inom diverse områden som är av kvinnligt kön men som kanske inte får lika mycket utrymme.

En liten parantes till kvinnor/män inom teknikfokuserade utbildningar
http://www.nyteknik.se/special/tekniska_utbildningar/article3...
(Ja jag vet att andelen män fortfarande är långt större)

Din avslutande text var välbehövlig "Jag skiter uppriktigt sagt i vem som leder ett företag så länge personen är kompentent för uppgiften." då jag nästan var på väg att kalla dig för rabiat, bakåtsträvande kvinnohatare *skratt*

I det stora hela så verkar vi dock vara överens, det bör vara lika utbildning för lika arbete. Att tvinga in kvinnor i styrelser med "fel" utbildning lär inte gynna någon och jag har dessutom svårt att se den kvinna som sig veterligen blivit kvoterad in i styrelsen med glädje ta sig an det jobbet.

Må väl!