Permalänk
Medlem

Processorn krånglar

Tjabba! Nu är det så att min processor har frispel helt. Dator funkar som vanligt, så egentligen inget o klaga på..
Utan är med fundersam på vad som är fel, samt kan gå fel.
"Problemet" är som så att jag tror temp sensorn är fel, då alla program säger 0grader celsius, och är nyfiken på vad som kan orsaka det.
Nästa problem är att min dator tror att jag har processorn AMD Phenom II X3 765BE, när jag egentligen har AMD Phenom II X4 965BE.
Och undrar nu varför den har fått för sig det helt plötsligt.
Det senare problemet upptäckte jag när jag skulle kolla tempen i programmen EVEREST och core temp 1.0 rc3.
Mina dator specs är de i signen.
Här är en bild för att förklara lite bättre, om ni inte riktigt förstod mig.

Edit: Anledning till denna del av forumet är: Jag har klockat processorn, och anar att det kan ha något med problemet att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Tjabba! Nu är det så att min processor har frispel helt. Dator funkar som vanligt, så egentligen inget o klaga på..
Utan är med fundersam på vad som är fel, samt kan gå fel.
"Problemet" är som så att jag tror temp sensorn är fel, då alla program säger 0grader celsius, och är nyfiken på vad som kan orsaka det.
Nästa problem är att min dator tror att jag har processorn AMD Phenom II X3 765BE, när jag egentligen har AMD Phenom II X4 965BE.
Och undrar nu varför den har fått för sig det helt plötsligt.
Det senare problemet upptäckte jag när jag skulle kolla tempen i programmen EVEREST och core temp 1.0 rc3.
Mina dator specs är de i signen.
Här är en bild för att förklara lite bättre, om ni inte riktigt förstod mig.

http://imageshack.us/a/img69/2640/tefuq.png

Edit: Anledning till denna del av forumet är: Jag har klockat processorn, och anar att det kan ha något med problemet att göra.

Testa nåt annat program, tex hwmonitor. Hur ser temperaturen ut i Bios? Kanske du behöver uppdatera bios med.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Testa nåt annat program, tex hwmonitor. Hur ser temperaturen ut i Bios? Kanske du behöver uppdatera bios med.

Hmm Hwmonitor sa att tempen var 0grader också. Värt att notera är också att den fick processorn rätt, men antal kärnor fel. kollar biosen imorgon. Är för trött just nu haha.
Tack på förhand!
Hör av mig imorgon.

Edit: Ni andra som kanske kommer o tänka på ett annat förslag, skriv gärna under tiden.

Permalänk
Medlem

Kanske bios har stängt av den fjärde core? Vissa moderkort så måste man aktivera så att alla cores är igång.
Ser du temp om du använder AMD OverDrive?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Kanske bios har stängt av den fjärde core? Vissa moderkort så måste man aktivera så att alla cores är igång.

Mycket möjligt, men den har kännt av 4 cores förut, och jag har inte ändrat något där. Så borde icke vara det, men kollar upp det imorgon också!
Tack

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Tjabba! Nu är det så att min processor har frispel helt. Dator funkar som vanligt, så egentligen inget o klaga på..
Utan är med fundersam på vad som är fel, samt kan gå fel.
"Problemet" är som så att jag tror temp sensorn är fel, då alla program säger 0grader celsius, och är nyfiken på vad som kan orsaka det.
Nästa problem är att min dator tror att jag har processorn AMD Phenom II X3 765BE, när jag egentligen har AMD Phenom II X4 965BE.
Och undrar nu varför den har fått för sig det helt plötsligt.
Det senare problemet upptäckte jag när jag skulle kolla tempen i programmen EVEREST och core temp 1.0 rc3.
Mina dator specs är de i signen.
Här är en bild för att förklara lite bättre, om ni inte riktigt förstod mig.

Edit: Anledning till denna del av forumet är: Jag har klockat processorn, och anar att det kan ha något med problemet att göra.

Varför har du gamla Everest kvar? Aida64 skall man ha, visar allt man vill veta o blir aldrig fel i sensorläsning. Så här ska de se ut >

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

spelar nog inte så stor roll vilket program man använder, dom läser ju av samma tempsensorer i vilket fall.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Sådär gott folk, nu är jag tillbaka med mer svar och funderingar!
Biosen tolkade rätt processor, + den sa att en core var avstängd, så satte på den nu. så nu visar programmen rätt processor också. Dock visade biosen ingen temp på processorn.
Och ingen av programmen visa temp, så ingen skillnad på programmen på den fronten.
Så här ser läget ut med programmen everest, core temp och ccleaner.
Frågan är nu, varför har dem slutat tolka datan från temp sensorn, samt hur åtgärdar jag det?

Tack för svaren än så länge!

Edit: Nej, AMD overdrive visar inte någon temp :(.
http://imageshack.us/a/img23/5407/overdrive1.png
http://imageshack.us/a/img855/56/overdrive2.png

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Sådär gott folk, nu är jag tillbaka med mer svar och funderingar!
Biosen tolkade rätt processor, + den sa att en core var avstängd, så satte på den nu. så nu visar programmen rätt processor också. Dock visade biosen ingen temp på processorn.
Och ingen av programmen visa temp, så ingen skillnad på programmen på den fronten.
Så här ser läget ut med programmen everest, core temp och ccleaner.
Frågan är nu, varför har dem slutat tolka datan från temp sensorn, samt hur åtgärdar jag det?

Tack för svaren än så länge!

Edit: Nej, AMD overdrive visar inte någon temp :(.
http://imageshack.us/a/img23/5407/overdrive1.png
http://imageshack.us/a/img855/56/overdrive2.png

Mm, men jag tycker du ska pröva Aida64 iallafall > http://download.aida64.com/aida64extreme260.zip . Ställ in alla inställningar så här:

även den omarkerade (om du nu har gammalt Asus kort)..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Hedersmedlem

Lite knepigt.... Har du ändrat några drivrutiner? Windows update kan ju få för sig att "uppdatera" drivrutiner. Har du testat nolla bios?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite knepigt.... Har du ändrat några drivrutiner? Windows update kan ju få för sig att "uppdatera" drivrutiner. Har du testat nolla bios?

Nää har inte ändrat något. Mhm windows update är det ändå isf. Nej, det har jag icke gjort.
Med AIDA så säger den CPU 50Grader, men det står fortfarande 0grader på alla kärnor. Skickar bild så ni får se.

Edit: Finns det några nackdelar med att updata bios, eller ska jag updata min så långt det går? Jag har aldrig updatat den.

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Nää har inte ändrat något. Mhm windows update är det ändå isf. Nej, det har jag icke gjort.
Med AIDA så säger den CPU 50Grader, men det står fortfarande 0grader på alla kärnor. Skickar bild så ni får se.
http://imageshack.us/a/img849/9034/aida64.png

Edit: Finns det några nackdelar med att updata bios, eller ska jag updata min så långt det går? Jag har aldrig updatat den.

Finns aldrig nackdelar med att uppdatera bios, lätt är det och man förlorar inget på det :)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Finns aldrig nackdelar med att uppdatera bios, lätt är det och man förlorar inget på det :)!

Okej bra, tack! Då är det bara tuta och köra då! mohahhaha
Edit: då undrar jag lite är det bara ta den senaste versionen, eller måste jag börja på den äldsta och arbeta mig upp successivt?

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Okej bra, tack! Då är det bara tuta och köra då! mohahhaha
Edit: då undrar jag lite är det bara ta den senaste versionen, eller måste jag börja på den äldsta och arbeta mig upp successivt?

Nä, de är bara att ta den senaste direkt o uppdatera ;)! Enkelt som en plätt.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Speedfan ftw

Permalänk
Medlem

btw det är skitsamma om alla cpu.s säger 0 grader, det är ändå första som du ska gå på, så 50 grader är inget för den processorn du kan va lugn ändå

Permalänk
Medlem

Aha okej, bra tack :). hehe okej skönt o höra. Vill inte ha en för varm prolle liksom