Vilket Grafikkort är värd priset?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-307... är värd priset.

Du vet väll att du kan få ett 7970 refrens under 3000 kr? ca 3200 med windforce kylare. HUruvida det är värt aha 500 spänn är ju upp till dig

Permalänk

Det finns inget snack om saken att Gigabytes är bäst.

Kylaren är knäpptyst.
Den kyler även minnet (det gör inte Asus).

XFX och MSI's versioner har betydligt sämre kylare än Gigabyte (speciellt ljudnivå).
Gigabytes nutida kylare är dessutom hyllade i princip överallt, så man vet att de fungerar och håller för många.

Och slutligen, Gigabytes är dessutom billigast!
Så det finns som sagt inget att fundera över.

Permalänk

Mitt 7970 kan jag inte kalla tyst precis, ligger på outhärdlig nivå men antar att den är defekt så ska skicka tillbaka den.
Funkar den är den säkert bra, har dock bara haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Mitt 7970 kan jag inte kalla tyst precis, ligger på outhärdlig nivå men antar att den är defekt så ska skicka tillbaka den.
Funkar den är den säkert bra, har dock bara haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.

Måndags ex? ^^troligtvis defekt då min polare har gigabyte och han är knäpptyst! ^^

Permalänk
Medlem

Gigabyte Radeon HD7950 är ett givet val.
Jag har i vart fall svårt att se någon anledning till varför man skulle betala mer för en referenskylare.

Ha även i åtanke att ovan nämnda modell är fabriksöverklockad, vilket är ytterst trevligt om du inte själv tänkt suga musten ur kortet.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av kajander:

Måndags ex? ^^troligtvis defekt då min polare har gigabyte och han är knäpptyst! ^^

Hehe jadå, det är helt ok i IDLE, men i Load är det inte nå trevligt att ha i närheten

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

+1 för Gigabyte. Köpte 560 eftersom XFX slutade göra nvidiakort, så blev det ett Gigabyte. Efter det har jag hållt mej till gigabyte både i mobo och grafikkortsvängarna.

Btw, posta in AMD frågor i Geforce forumet, gör ont i mina fanboy-nerver

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hehe jadå, det är helt ok i IDLE, men i Load är det inte nå trevligt att ha i närheten

du kan troligen gå ner lägre i load rpm utan problem, (med afterburner etc). trianglecool kan ligga på ganska låga varvtal med den feta flänsen och tre fläktar på det. GB:s fläktkurvor tror jag är lite högt ställda ibland för att köra safe.
kan också vara olika fläktkurvor på olika bios, kolla hemsidan å flasha nyaste.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk

Jag skulle faktiskt kört på Asus kortet även om det kostar ganska mycket mer. Har hört från så många som haft problem(nu senast min kompis vars ena fläkt har slutat fungera) med att Gigabytes windforce kylare slutar fungera eller börjar låta en hel del. Även hört mycket om ostabila för överklockningar på Gigabyte, men det är ju nåt som är lätt åtgärdat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Gigabyte Radeon HD7950 är ett givet val.
Jag har i vart fall svårt att se någon anledning till varför man skulle betala mer för en referenskylare.

Ha även i åtanke att ovan nämnda modell är fabriksöverklockad, vilket är ytterst trevligt om du inte själv tänkt suga musten ur kortet.

Vilket är prisvärdast om man jämför med http://www.inet.se/produkt/5409606/evga-geforce-gtx-660ti-204...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfBlom:

Eftersom det är ett grafikkort han är ute efter kan han väl strunta i spelet och tjäna en hundring på att köpa det kortet här.

Heck, why not save some more when we're at it.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Eftersom det är ett grafikkort han är ute efter kan han väl strunta i spelet och tjäna en hundring på att köpa det kortet här.

Heck, why not save some more when we're at it.

Eller det här http://www.inet.se/produkt/5409605/evga-geforce-gtx-660ti-204...

Permalänk
Medlem

Varför då?
Om du kollar DEN FÖRSTA LÄNKEN i min tidigare post ser du klart och tydligt att samma kort som du länkat till finns på Quizcore för en nättare summa.

Under det har jag lagt EN TILL LÄNK till ett (betydligt) blligare kort hos ett mindre seriöst företag (så vitt jag vet).

Skulle TS känna sig bekväm med att beställa från Proshop vore det helt klart den bästa affären för honom, annars hade jag tagit kortet från Quizcore.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Varför då?
Om du kollar DEN FÖRSTA LÄNKEN i min tidigare post ser du klart och tydligt att samma kort som du länkat till finns på Quizcore för en nättare summa.

Under det har jag lagt EN TILL LÄNK till ett (betydligt) blligare kort hos ett mindre seriöst företag (så vitt jag vet).

Skulle TS känna sig bekväm med att beställa från Proshop vore det helt klart den bästa affären för honom, annars hade jag tagit kortet från Quizcore.

Jag skulle aldrig ens ge proshop en tanke oavsett pris.
Gör dig en tjänst o håll dig ifrån dom!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonsson83:

Jag skulle aldrig ens ge proshop en tanke oavsett pris.
Gör dig en tjänst o håll dig ifrån dom!!

Det håller jag med om, fullt ut.
Men vad är det för fel på Quizcore?

Är de också kvacksalvare?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonsson83:

Jag skulle aldrig ens ge proshop en tanke oavsett pris.
Gör dig en tjänst o håll dig ifrån dom!!

Har då inte haft några problem med proshop då jag handlat därifrån, dock inte testat deras kundservice än så den kan jag inte direkt yttra mig om.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag skulle faktiskt kört på Asus kortet även om det kostar ganska mycket mer. Har hört från så många som haft problem(nu senast min kompis vars ena fläkt har slutat fungera) med att Gigabytes windforce kylare slutar fungera eller börjar låta en hel del. Även hört mycket om ostabila för överklockningar på Gigabyte, men det är ju nåt som är lätt åtgärdat

Då har jag också haft polare som tycker att ASUS:et låter mycket och har coilwine. Men det säger ju inte så mycket om kvaliteten på korten eftersom de ju görs i många ex så man kan ju ha otur med måndagsex med alla tillverkare. Överklockning är ju alltid riskabelt med de flesta kort så det ser inte jag som en dealbreaker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)