Permalänk
Medlem

Hur långt vågar man pressa en e8400?

Tja!

Har nedgraderat mig i gamingrigg för att se hur långt en 2-kärning 775 prolle klarar sig i dagens spel.

Setup är följande:

Asus Rampage Formula X48
Intel E8400 E0 @4.25ghz
Corsair Dominator 1066mhz
Ocz Vertex 3 128gb
Asus GTX560TI Top

Kör just nu på en helt okej överklock men då detta är en ganska gammal prolle och inga svindyra prylar skulle jag vilja pressa den lite till.

Någon som uberklockat en e8400/e8500 och vill dela med sig av sina erfarenheter?

BIOS nu:

FSB strap 333
FSB 500
Multipel 8.5
vCore 1.39 (stabil 8 timmar på detta och kan troligen sänkas en del)
Minnen 1:1 dvs 1000 mhz
spänning DDR: 2.1v
spänning NB 1.41v
spänning CPU PLL 1.55v
spänning FSB Termination 1.28v

Säkert glömt nån inställning bara fråga isf.

Så vad säger ni vågar man pressa lite till? Max temp?? Maxvolt??

Max temp nu i occt är 68 grader.

Permalänk
Keeper of the Bamse

4.2 ghz får väl ändå se som rätt hårt klockat?
Folk brukar säga 4.2 som max under primelast. Den har nått 5,1 på luft men bara för screenshot.
1,57V har krävts för att nå 4,3. Beror helt på batch skulle jag vilja påstå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kunde köra min i 4,32 ghz men kunde inte testa högre då mina minnen bara klarade 960 mhz
Kör du med 1066 mhz minnen? Din NB-spänning är rätt hög också hehe.
När jag körde 1.3v på NB så blev flänsen så varm så man brännde sig på den.

Om jag bara kunde få tag på snabbare minnen så skulle jag testa klocka mer då jag bytte ut NB-flänsen till en riktigt bra och har en H70 CPU-kylare.

Permalänk
Medlem

Ja, det är 1066 minnen jag kör med. Så det finns utrymme för högre FSB om man så önskar Måste dock mosa på ganska mycket mer spänning till cpu då.. Finns dessutom 0.5 multipel kvar också..

Vad körde du för fsb på din klock? 24/7 klock?

Ska tillägga att alla spänningar är tilltagna i överkant och kommer justeras ner framöver. Ville bara veta 100% att det inte var där flaskhalsen var

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Ja, det är 1066 minnen jag kör med. Så det finns utrymme för högre FSB om man så önskar Måste dock mosa på ganska mycket mer spänning till cpu då.. Finns dessutom 0.5 multipel kvar också..

Vad körde du för fsb på din klock? 24/7 klock?

Ska tillägga att alla spänningar är tilltagna i överkant och kommer justeras ner framöver. Ville bara veta 100% att det inte var där flaskhalsen var

Körde på 4,05 ghz CPU (9x), 450 mhz FSB. 4,32 CPU, 480 FSB funkade bra när jag hade allt på auto. Men när jag ställde in saker manuellt så var det inte 100% stabilt i BC2 eller prime95.
Orkade aldrig fixa det då jag tyckte att 900 mhz var lagom för minnena då de inte verkade klara mer än 960 mhz.
Men jag låg mer runt 1,35 v på CPU.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som en riktigt sjysst klockning! Själv har jag inte lyckats köra de två maskinerna jag har (min och min brors) i 4Ghz+ stabilt. Men det kan ju bero på vad som helst.. (att min brors data med en e8500 är full av damm och katthår hjälper inte klocken vill jag lova, har fått dra ner den efter hand som den blivit skitigare)

Har kört min X6800 på 1.43V i sex år nu så jag tror inte du behöver oroa dig för spänningen, även om e8500 är lite annorlunda.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Skulle sikta på 1.5-1.55v och sedan maxklock. Värmen är ju bara låta gå så högt du vill tills den antingen träffer throttling eller börjar gå ostabilt. Med dessa chip så är det bara trycka så högt du kan. Dom klarar det betydligt mycket bättre än dagens ikea processorer.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Så ska det låta

1.5-1.55 är vcore vi pratar om här?

Ska tillägga att jag kör påluft, en noctua ud12p eller vad den heter. Ska vara en 24/7 klock.

Skrivet av XrOo:

Skulle sikta på 1.5-1.55v och sedan maxklock. Värmen är ju bara låta gå så högt du vill tills den antingen träffer throttling eller börjar gå ostabilt. Med dessa chip så är det bara trycka så högt du kan. Dom klarar det betydligt mycket bättre än dagens ikea processorer.