Permalänk

testa hur bra en pump pumpar

Har fått en begagnad hydor seltz L20 II pump och vad jag har hört så pumpar pumpar sämre pga slitage, så nu undrar jag hur kan jag testa hur bra den pumpar?
Några tips?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Rekordmedlem

Du mäter flödet på den och ser om den avviker från spec. mät upp en viss mängd vatten o ta tiden det tar att pumpa det , eller kör 1 minut o mät hur många liter den pumpat, vill du lyxa till det skaffar du en flödesmätare, annars går det nog bra med hink, badkar och en klocka.
Den pumpen ska ha ett flöde på ca 11,6 liter/minut om jag läste rätt, avviker den mycket så är den sliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

okay tack för tipset då ska jag testa det

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Tänk på att flödet på en centrifugalpump är helt beroende av uppfodringshöjden!
Dessutom är flödet beroende av anläggningskarakteristiken. Man brukar ofta göra pumpdiagram för att beskriva dessa värdens förhållande till varandra.
Hittade tyvärr inget diagram för din pump, men typ såhär ser det ut:

Anyway...

Poängen är att om du testar flödet måste du tänka på att flödet minskar ev om du ökar uppfodringshöjden/trycket.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Rekordmedlem

Ja vid en flödesmätning så är det samma höjd som gäller om det inte specas nått annat, min vattenpump till huset är tex specad att ge 1liter/sekund vid en sughöjd på 20m och pumphöjd på 70m. Men det är en rejält mycket större pump som går att ha som högtryckstvätt om den slipper kämpa med höjden
Däremot blir det ingen höjdskillnad att pumpa emot i ett datorkylsystem, det blir bara motstånd pga flödesvägen.
Den omnämnda L20 pumpen ska ge 700 l/h dvs ca 11,6 l/min, om den inte klarar ungefär det utan mottryck så är den sliten, men den kan ju vara sliten så att den tappar flöde snabbare än mottrycket stiger, tex om den läcker internt, men sånt är värre att mäta utan en flödesmätare, eller manometrar före o efter pumpen, det är inte lika lätt att kolla sånt med prylar man normalt har hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

okay ska försöka ha allt i samma höjd som pumpen (som jag fatta att man ska ha det )
så blire att pumpa ungefär 11,6 liter och se hur lång tid det tar
tack för svaren

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.