Intel Thunderbolt för PC/Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att ni gjorde ett prestandatest hur grafikkort (inte integrerad grafik) fungerar genom thunderbolt med virtu. Blir prestanda förlusten märkbar när virtu skickar signalerna genom de integrerade kretsarna? Skulle va kul att kunna skaffa en thunderbolt display med dess expansionsmöjligheter till pcn.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Entusiast

Det största problemet med Thunderbolt är fortfarande priset. Kretsarna är för dyra och då blir det ingen spridning på dem. Blir det ingen spridning på datorer med stöd för Thunderbolt blir det inte så intressant att utveckla produkter för thunderbolt och då är det ingen som vill betala extra för det och allt självdör. Vi har det klassiska exemplet med Firewire som var dyrt, i det fallet var även licenspengar inblandade, en buss som nu är så gott som helt utdöd. Detta trots tydliga tekniska fördelar mot närmaste konkurrenten USB. Men är det billigt så slår det. En annan parallell man kan göra är ju Crossfire mot SLI. Varenda moderkort med två PCI-e x16 har stöd för Crossfire för att det är gratis medan det bara är dyra som har stöd för SLI för Nvidia har tagit betalt för det.

Så om Intel verkligen vill slå igenom får de se till att få er priserna på kretsarna rejält. Senaste prislappen jag såg var storleksordningen $15 för en krets vilket är en ganska stor del av kostnaden för ett moderkort. Nu tror jag de fått ut en ny serie som är billigare sen dess men faktum kvarstår, det kostar lite för mycket.

Sen är jag faktiskt tveksam till beslutet att blanda ihop data och bild i samma länk som dessutom delar kontaktdon med displayport. Ännu mer trassel lär det bli när de väl byter till optiskt för hur hade de tänkt att behålla kompatibiliteten både framåt och bakåt?

Nej jag hade hellre sett att PCI-SIG gick ut och fixade en extern PCI-e-standard som inte var så hårt knuten till en tillverkare. De kan dessutom hålla bild borta ur ekvationen då det bara trasslar till det för folk. Varför kan man inte koppla in den externa hårddisken i grafikkortet? Det är ju samma kontakt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blå skärmar tyder på dåliga drivrutiner för Windows, samt är det för dyrt kommer det inte vara populärt bland vanliga PC användare.

Permalänk

Kollade priserna.
Nej tack.

Permalänk
Snusfri

Ska bli intressant i framtiden när TB ersätter SATA internt och SSD-diskarna kommer upp i 2-4TB

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Enda anledningen till att använda thunderbolt för mig vore att driva externa grafikort. Men det verkar som om bandbredden inte är stor nog för det... sa jag ser thunderbolt som tämligen poänglöst. Lägg till att det är en intel standard och aldrig kommer att bli plattformsoberoende...

USB3.0 high power verkar betydligt bättre (100W via en kabel, mums!)

Håller med! Känns en aning överflödig faktiskt, tror mer på USB 3.0..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EpicBoobs:

Ska bli intressant i framtiden när TB ersätter SATA internt och SSD-diskarna kommer upp i 2-4TB

Kommer aldrig hända eftersom Thunderbolt är en koppling för externa enheter. Det finns dock planer på att erbjuda en intern koppling direkt mot PCI-e som ska vara anpassad för snabba SSD men det är en bit fram i tiden och har inget med Thunderbolt att göra. Finns ingen anledning att krångla till det med Thunderbolt internt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha, nu svalnade hypen om TB bland SweC-folket lite
Jag har länge varit tveksam till de små fördelar(i sin nuvarande form) det har på pappret mot USB3. Lägg på det barnsjukdomar som med alla tekniker så tycker inte jag det är värt det. För övrigt är det fullt möjligt att koppla en skärm via USB, såg en skärm för USB2 för länge sedan - med vissa brister förstås, men borde vara betydligt bättre med USB3.
Nej de behöver förbättra hastigheten oerhört(fiber?) för att ha en chans att vinna mitt hjärta samt såklart arbeta bort barnsjukdomarna.

Visa signatur

FD Arc Midi: Asus P8P67pro | 2500K @ 4,3GHz | 2x HD7970 | 16GB RAM | Crucial M4 256GB
Ultrabook: UX32VD w/ 840 Basic 256GB

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Thunderbolt kan inte förse enheten med ström. d.v.s. att alla thunderbolt enheter kräver en extra strömkabel. USB3.0 high power betyder t.ex. att du kan ta din externa HDD och ansluta med en enda kabel till datorn.

Stämmer inte riktigt, själv kör jag thunderbolt till FW800 adapter och via den driver jag 2.5" 7200rpm diskar utan problem, har till och med kört dubbla 2.5" på en Thunderbolt port.

Permalänk

Apple får ofta kritik för att inte ha senaste grafikkorten i sina datorer etc och ses som "bakåtsträvare".

Med Thunderbolt ligger Apple klart före PC-sidan och när man inte får fram en stabil lösning ens i Windows 7 så tycker jag det är närmast skandal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Apple får ofta kritik för att inte ha senaste grafikkorten i sina datorer etc och ses som "bakåtsträvare".

Med Thunderbolt ligger Apple klart före PC-sidan och när man inte får fram en stabil lösning ens i Windows 7 så tycker jag det är närmast skandal.

Jag och många andra väljer nog ett högpresterande grafikkort före en jävla kontakt som det finns dåligt om tillbehör till, och när det väl finns tillbehör så är dom överprissatta och inte ett piss bättre än usb 3.0 tillbehören.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har svårt att se behovet av TB fortfarande:
-Finns USB3/eSATA för externa diskar
-Displayport/HDMI finns för skärmar
-Alla flashminnen är långsamma och behöver inget inget snabbare än USB2/3

Permalänk

Det som tilltalar mig mest med TB är att det är en port som klarar allt. Behövs inga dockstationer till laptops t.ex., bara en kabel så har man externa skärmar, lagring, ethernet etc på plats.

Skrivet av erikp121:

Det finns ingen möjlighet att skriva direkt mot RAM? 10gbit/s är ju ~1.25GB/s, vore intressant att se om det kan nå upp till det.

Anandtech har fått ut 8Gbit ur TB, men han är inte säker på om det är TB i sig som begränsar eller något annat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dr slizer:

Anandtech har fått ut 8Gbit ur TB, men han är inte säker på om det är TB i sig som begränsar eller något annat.

8Gbit/s är absolut max man kan få ut ur en 10Gbit/s TB länk om det är PCIe 2.0 som används av enheten. PCIe 2.0 kodar varje 8 bitar som 10 bitar på linan, de extra bitarna används för feldetektering / felkorrigering.

I framtiden kommer man garanterat köra PCIe 3.0 i TB länkarna och där är overhead:en mycket mindre, varje 128 bitar kodas som 130 bitar.

Ovanpå detta kommer eventuell overhead som TB själv lägger på. Hur mycket det är vet bara Intel i dagslaget då den fysiska paketeringen av bitar i TB inte är något som är allmänt tillgängligt ännu. Men denna länk så ska det vara väldigt liten overhead och AnandTechs test verkar ju peka på att i princip all overhead kommer från PCIe protokollet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

När det kommer till e-sata så behövs ingen kontrollerkrets i kabinettet. Bara en förlängning av kontakten in i ändan på hårddisken. Du får nog söka felkällan på annat håll än Seagate i ditt fall.

Okej, bra att känna till, men det torde ju röra sig om enheter med enbart E-SATA som gränssnitt, eller? Enheten jag hade (är skrotad), hade både USB 2.0 och E-SATA. Går det då verkligen att koppla E-SATA rätt på disken samtidigt som USB också finns som val?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sysop:

Okej, bra att känna till, men det torde ju röra sig om enheter med enbart E-SATA som gränssnitt, eller? Enheten jag hade (är skrotad), hade både USB 2.0 och E-SATA. Går det då verkligen att koppla E-SATA rätt på disken samtidigt som USB också finns som val?

Vore ju konstigt att konvertera en sata-signal till något annat och sedan tillbaks igen. Låter som en sällsynt korkad design.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Okej, bra att känna till, men det torde ju röra sig om enheter med enbart E-SATA som gränssnitt, eller? Enheten jag hade (är skrotad), hade både USB 2.0 och E-SATA. Går det då verkligen att koppla E-SATA rätt på disken samtidigt som USB också finns som val?

Kunde du verkligen använda USB och E-SATA samtidigt? Jag har sätt enheter med USB och E-SATA men man har endast kunnat att använda ett av gränssnitten åt gången.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se om det funkar stabilare i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag och många andra väljer nog ett högpresterande grafikkort före en jävla kontakt som det finns dåligt om tillbehör till, och när det väl finns tillbehör så är dom överprissatta och inte ett piss bättre än usb 3.0 tillbehören.

Ljudkort fungerar inte ens i närheten lika bra under USB 3.0 som Thunderbolt.

Så marknaden för TB finns och den är helt enkelt inte enstaka hårddiskar, möss eller tangentbord. Utan snarare att kunna köra 4 hårddiskar, ett ljudkort och två skärmar på en port utan försämrad latens eller för lite bandbredd.