Hjälp med val av operativsystem samt program för [Skolprojekt]

Permalänk

Hjälp med val av operativsystem samt program för [Skolprojekt]

Hej Sweclockers!

Jag går nu sista året på Teknik linjen med Data-Data som inriktning och då även ha projekt. Jag började fundera men kom sedan på en ide att jag skulle ta en dator och sedan installera och konfigurera så att datorn skulle användas som olika saker.

De sakerna jag tänkte installera och fixa med den är:

  • NAS

  • Brandvägg

  • Filserver

  • Fjärrstyra lokalt via internet

  • Raid konfiguration

Samt andra olika idéer jag kommer på under projektets gång eller möjligtvis förslag från er vad man skulle kunna göra.

De olika kurser inom it som jag läst klart:

  • Datorkunskap

  • Programmering A

  • Webbdesign

  • Persondatorer

De olika kurser som jag läser just nu inom it:

  • Programmering B

  • Datorkommunikation

  • Operativsystem

De kurser inom it som jag ska läsa:

  • Lokala nätverk A

  • Programmering C

  • Teknisk kommunikation

Jag letade runt och försökte hitta en dator som jag skulle kunna använda och det slutade med att min bonuspappa drog i lite kontakter och kunde fixa fram en Gammal IBM XSeries 346 server.
Det som sitter i servern är någon sorts xeon processor samt 4x2GB minne, 4x 73GB 10k rpm SCSI hotswap diskar. Jag ska dock försöka få tag på lika mycket minne till samt en till xeon processor till servern samt möjligtvis 2 till hårdiskar.

Jag har funderat på vad jag ska ha för operativsystem och köra men har inte riktigt kommit fram till något vettigt då jag inte vet så mycket om vad för operativsystem som skulle kunna passa bra till dessa uppgifter. Jag har använt Xubuntu/ubuntu i skolan och har även hört att det är öppet och bra men har inte riktigt varit säker på det då det finns många olika distrubtioner och operativsystem.

Så nu skulle jag vilja ha hjälp och tips på vilka olika operativsystem/distrubtioner samt program som är "bra" för dessa uppgifter och vad det finns för olika för/nackdelar med dem. Ge även tips på vad man mer skulle kunna göra med servern.

Ställ gärna frågor om ni undrar någonting.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

ClearOS lär vara nästan idealiskt om du vill ha en färdig plattform med ändå ha möjligheter att pilla med fler funktioner. Annars kan du alltid installera en ren Linux-distribution och sedan lägga till funktionerna du vill ha - det kräver mer tid men kan också ge ett bättre reslutat i slutändan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+