Jag förföljs av varma datorer som vägrar låta sig klockas

Permalänk
Medlem

Jag förföljs av varma datorer som vägrar låta sig klockas

Tja

Jag har genom åren haft ett antal datorer och jag tror de samtliga har haft tre saker gemensamt.
1) De har haft relativt påkostade kylare
2) De har alltid gått mycket varmare än vad som verkar normalt
3) De har varit otroligt omottagliga för överklockning

Så även fallet med min senaste setup. Jag har en 2600k med en Antec Kühler Hydro H2O 620 som jag med nöd och näppe lyckas klocka till 4 Ghz. Jag tvingas då köra VCore på 1.4V. Jag har läst en liten guide (jag är rätt grön på dessa grejer) som menar att det egentligen borde räcka med kring 1.3V för denna klockning. Med denna konfiguration får jag en idle-temperatur på 45°C och IntelBurnTest pressar upp några kärnor till 77°C. CPU-fläkten är inställd att snurra full fart. Detta tycker jag låter varmt, även om det kanske inte är någon större fara. Folks omdömen om kylaren och liknande processorer menar att de kan ligga på 50°C full load med mycket högre klockning och lägre spänning.

Min fråga är; vad gör jag för fel? Har jag maximal otur när det kommer till processorer? Eller hamnar folk i ett euforiskt rus när de köper nya prylar såsom kylare som får dem att överdriva grejernas prestanda? Det skulle förklara varför jag aldrig tycks uppnå samma resultat som andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du applicerat kylpasta ordentligt (dvs ett väldigt tunt lager)? Tumregeln brukar väl vara som ett riskorn mitt på heatspreadern, alt. att man själv smetar ut med typ ett gammalt kreditkort, så tunt som det bara går. (Idén är ju att det ska fylla i mikroskopiska mellanrum; i övrigt isolerar det mer än det hjälper.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av awsker:

Tja

Jag har genom åren haft ett antal datorer och jag tror de samtliga har haft tre saker gemensamt.
1) De har haft relativt påkostade kylare
2) De har alltid gått mycket varmare än vad som verkar normalt
3) De har varit otroligt omottagliga för överklockning

Så även fallet med min senaste setup. Jag har en 2600k med en Antec Kühler Hydro H2O 620 som jag med nöd och näppe lyckas klocka till 4 Ghz. Jag tvingas då köra VCore på 1.4V. Jag har läst en liten guide (jag är rätt grön på dessa grejer) som menar att det egentligen borde räcka med kring 1.3V för denna klockning. Med denna konfiguration får jag en idle-temperatur på 45°C och IntelBurnTest pressar upp några kärnor till 77°C. CPU-fläkten är inställd att snurra full fart. Detta tycker jag låter varmt, även om det kanske inte är någon större fara. Folks omdömen om kylaren och liknande processorer menar att de kan ligga på 50°C full load med mycket högre klockning och lägre spänning.

Min fråga är; vad gör jag för fel? Har jag maximal otur när det kommer till processorer? Eller hamnar folk i ett euforiskt rus när de köper nya prylar såsom kylare som får dem att överdriva grejernas prestanda? Det skulle förklara varför jag aldrig tycks uppnå samma resultat som andra.

Läs gärna guiden i på svenska i forumet också
Det beror nog mer på processorn än på kylaren, om du läser min guide ser du att jag berättar att vissa CPUer klarar 5GHz andra bara 4GHz, dock är det udda att de inte kommer över 4GHz
Prestandan hos 620 tycker inte jag att folk överdriver. Har antec 620, och kör 4,8GHz utan problem runt 27C idle (onödig temp) och max 60C i BF3 allt på ultra

Permalänk
Medlem

Kylaren kom med kylpasta förapplicerad. Tänkte att det nog var lika bra att jag lät det vara.

Kul fakta: Innan jag stoppade dit denna kylare hade jag en Noctua NH-U12 istället. Då hade jag en Full Load-temperatur kring 95°C. Så det har blivit en förbättring, men processorfan går ändå för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awsker:

Kylaren kom med kylpasta förapplicerad. Tänkte att det nog var lika bra att jag lät det vara.

Kul fakta: Innan jag stoppade dit denna kylare hade jag en Noctua NH-U12 istället. Då hade jag en Full Load-temperatur kring 95°C. Så det har blivit en förbättring, men processorfan går ändå för varmt.

95 var aldeless för varmt... läst att 98 är absolut maxtemp innan sakerna börjar ta stryk, du kanske har skadat din prolle så du inte kommer över 4ghz samt måste ha hög vcore?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av awsker:

Kylaren kom med kylpasta förapplicerad. Tänkte att det nog var lika bra att jag lät det vara.

Kul fakta: Innan jag stoppade dit denna kylare hade jag en Noctua NH-U12 istället. Då hade jag en Full Load-temperatur kring 95°C. Så det har blivit en förbättring, men processorfan går ändå för varmt.

Bor du vid ekvatorn?

Att applicera pastan själv är att rekommendera i stort sätt alltid. Kan rekommendera arctic silver 5, vill dock minnas att det finns någon bättre som också dels inte leder ström, ett tips bara.
Har du fördjupat dig inom överklocking och anpassat mer än endast Vcore?
Det sägs att processorn och gpuer klockar bättre ju kallare dom är, kanske ligger något i det varav du inte får det resultat du inte vill ha.

Skrivet av Laggzor:

95 var aldeless för varmt... läst att 98 är absolut maxtemp innan sakerna börjar ta stryk, du kanske har skadat din prolle så du inte kommer över 4ghz samt måste ha hög vcore?

Bra svar, att man inte tänkte på det!

Min i5 750 tog stryck utav 1.4v eller ~65c efter 2-4v om det säger något. Kan visserligen få upp den till 4Ghz men det är inte värt det när man tänker på (~1.41v) VcoreN som behövs.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Bor du vid ekvatorn?

Norra Sverige

Skrivet av Anton_Cimex:

Att applicera pastan själv är att rekommendera i stort sätt alltid. Kan rekommendera arctic silver 5, vill dock minnas att det finns någon bättre som också dels inte leder ström, ett tips bara.
Har du fördjupat dig inom överklocking och anpassat mer än endast Vcore?
Det sägs att processorn och gpuer klockar bättre ju kallare dom är, kanske ligger något i det varav du inte får det resultat du inte vill ha.

Jag tror inte problemet sitter i att värmen inte når "flänsen", för den är riktigt varm. Det ska erkännas att jag aldrig fördjupat mig i alla inställningar man kan göra, och jag är inte heller ute efter att vrida ur sista droppen prestanda ur processorn. En sund överklockning i låg temperatur så skulle jag vara nöjd. Men det känns ju som om jag gör något fundamentalt fel när alla grejer jag någonsin haft beter sig på detta vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

alt. att man själv smetar ut med typ ett gammalt kreditkort, så tunt som det bara går.

Nej nej och åter nej. Med denna metod skapar du luftfickor som inte kommer ut.
Ditt första alternativ är mycket bättre, nämligen riskornsvarianten. På detta vis trycks kylpastan utåt och ingen luft fastnar.
Ett annat populärt sätt är X metoden, som ofta ger bättre spridning dock en viss risk för att fånga luft.

Jag var själv en stark förespråkare för kreditkortsmetoden förr, "för det var ju alltid så jag gjort", men efter att ha sett nån youtubevideo eller två där detta testas, så är det bara att erkänna sig slagen. Ingen bra metod.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att du borde applicerat pasta själv, då många tester visar att fabriksapplicerad pasta fungerar bättre än att byta ut mot egen (iaf de jag läst).

Måste dock fråga: Vilket temperaturprogram använder du? och har olika nätagg suttit i de olika riggarna?

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Använder Core Temp för att mäta temperaturerna. Samma nätaggregat de två senaste riggarna. Andra nätaggregat i tidigare.

Permalänk

nu är jag inte helt pro på detta eller så men det kan inte vara så att det är moderkortet som inte klarar av att överklocka eller att du inte har bra kylning i ditt chassi? är dock rätt grön på detta jag med, kör dock själv på en 212 evo och 3750K med 40 GHz och ligger på runt 33 grader idle och 58 i load. se dator i sign för moderkort och nät agg och så.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Det är konstigt, för att jag fick runt 35C i idle med den fläkt som kom med, kanske 60C i load

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet utav dessa vattenpaketen man köper är att det "spelar" väl inte så mycket roll hur noga man är med pastan, utan hur hårt du sätter dit fanskapet.

Monterar ofta till kompisarna när de vill ha något gjort fick testat sätta dit ett par och oftast levererar dem dålig prestanda om man inte skruvar som ini bomben, testat sätta dit den som jag brukar göra med luftkylare, hårt men ändå hanterbart att ta av igen, men enligt min erfarenhet måste man verkligen skruva tills den går in till grannen.

Må ha varit mina exemplar som är lite udda, men att kötta in dem ger verkligen hiskeligt låga temperaturer.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Min erfarenhet utav dessa vattenpaketen man köper är att det "spelar" väl inte så mycket roll hur noga man är med pastan, utan hur hårt du sätter dit fanskapet.

Monterar ofta till kompisarna när de vill ha något gjort fick testat sätta dit ett par och oftast levererar dem dålig prestanda om man inte skruvar som ini bomben, testat sätta dit den som jag brukar göra med luftkylare, hårt men ändå hanterbart att ta av igen, men enligt min erfarenhet måste man verkligen skruva tills den går in till grannen.

Må ha varit mina exemplar som är lite udda, men att kötta in dem ger verkligen hiskeligt låga temperaturer.

Jag ska testa skruva tills det värker i armarna. Det finns egentligen inget annat att konfigurera med dessa kylningar va? Ja, bortsett från fläkthastigheter då.

Edit: Det här var märkligt. Kan skruvarna vara konstruerade så man inte kan dra åt dem för hårt? För när de nått botten kan jag vrida dem hur mycket jag vill utan att de stoppar.

Permalänk
Skrivet av awsker:

Jag ska testa skruva tills det värker i armarna. Det finns egentligen inget annat att konfigurera med dessa kylningar va? Ja, bortsett från fläkthastigheter då.

Edit: Det här var märkligt. Kan skruvarna vara konstruerade så man inte kan dra åt dem för hårt? För när de nått botten kan jag vrida dem hur mycket jag vill utan att de stoppar.

Sitter verkligen kylaren fast om skruvarna inte drar? Jag tycker det låter som gängorna har gått sönder. Skruvar ska man kunna dra stumma.

Mvh A

Permalänk
Medlem

Här är i alla fall förklaringen till varför skruvarna går att skruva hur långt som helst. Denna anordning är alltså tänkt att hålla fast hylsan så att den inte kan snurra. Förjävla dåligt att göra plattan i mjuk plast som inte står emot lite tryck. Men jag stoppade på en extra 120mm fläkt på andra sidan av kylaren och jag klarar mig nu kring 63°C Full Load, så den gör ju rätt så bra jobb ändå.

Problemet kvarstår ju dock fortfarande varför min processor vill ha så hög VCore för så låg klockning.

Permalänk
Medlem

Du ger oss verkligen minimalt med information om dina specs,
och vilka värden i bios du ändrat vid din överklockning...

Ett nätagg som inte klarar att leverera stabil spänning, kan vara en möjlig felkälla.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av awsker:

Här är i alla fall förklaringen till varför skruvarna går att skruva hur långt som helst. Denna anordning är alltså tänkt att hålla fast hylsan så att den inte kan snurra. Förjävla dåligt att göra plattan i mjuk plast som inte står emot lite tryck. Men jag stoppade på en extra 120mm fläkt på andra sidan av kylaren och jag klarar mig nu kring 63°C Full Load, så den gör ju rätt så bra jobb ändå.

Problemet kvarstår ju dock fortfarande varför min processor vill ha så hög VCore för så låg klockning.

Jag kan hjälpa dig tweaka, skickar PM