Raspberry Pi får turbo-läge med upp till 50 procents överklockning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zandros:

Hur får de ut högre procentuell prestandaförbättring än den procentuella överklockningen?

I vissa fall kan det faktiskt hända när processorn är hård belastad. Enkelt uttryckt kan man säga att det blir "krockar" i minnet vilket gör att det tar längre tid att utföra vissa instruktioner. Ökar man frekvenserna något så kan kan minnet ibland hinna med och där med blir det mindre antal "krockar".

ARM må vara en bra processor på många sätt och vis men just fall där den blir överbelastad och rent användarmässigt känns som att den förlorar prestanda är en av dess svagheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja att det laggar när man har filmen på i bakgrunden är inte så konstigt det gör min med. Men du menar alltså att den flyter på bra med 1080p och DTS, inga problem alls att hålla 25fps?

Hur är det med Photo wall för filmer (.d.v.s i menyn)?

Överklockad RPi klarar det galant ja men inte out of the box. Med min klarar jag 1080p DTS 10gb+ utan problem. Efter överklockning förståss.
Sen får man tänka lite att den är billig och tja enkelt.

Förstår inte varför folk klagar 10fps interface osv? Visst den är seg om du använder standard klock att titta på 1080p. Men en överklockad RPi ca 850MHz - 900MHz samt överklockad Ram och gpu så flyter det faktiskt på rent när du har igång filmen i bakgrunden och samtidigt bläddrar i meny.
Vi gjorde ett test med default och en klockad och ja det är skillnad. Stor skillnad.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

1080p med 5.1 DTS ljud duger gott för mina behov. SVT Play rullar najs också så. Vad har du för behov som den inte uppfyller?

På det som har en perfekt kodning och fungerande dxva. Allt annat är omöjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Raspbian wheezy med senaste + bytt till den inbyggda max ocn. Surfa tex dn.se är olidligt slött och tar iaf 30s innan det ens går scrolla. Olidligt för mig.

Jo, tunga sidor som den kan säkert blir problematiska. Kan ha å göra med 256MB RAM. Tunga sidor tar ju säkert 150-200MB och ett operativ ligger sällan under 100 (dessutom tar GPUn 16, 32 eller 64MB RAM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Oj har denna coola pryl kommit nu behöver en sånn här och lira spotify på typ har en förstärkare som ja tänkt koppla in den i. Går de facebooka och sånt på den och går de lira spotify är min fråga även vart man köper den skulle ja villja veta Har tänkt använda denna tillsammans med ett trådlöst tangentbord med mus till våran tv och hemma bio

Den skulle nog inte klara det så bra. Du behöver något kraftigare för det (och du får använda Grooveshark eller vänta på spotify's webgränssnitt innan du kan använda det).
Jag skulle rekommendera Qubieboard. Den har tillräckligt med minne (1GB istället för de 0.25GB Raspberry Pi har) och en snabbare processor.
http://cubieboard.org/

Skrivet av Zandros:

Hur får de ut högre procentuell prestandaförbättring än den procentuella överklockningen?

Det är inte bara en överklockning av processor.
"the system bus frequency in turbo mode is doubled to 500MHz". Jag vet ej vad den gör, men den ser ut att hjälpa ^_^
De fixar också nån USB grej, som tydligen ska snabba upp också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Den skulle nog inte klara det så bra. Du behöver något kraftigare för det (och du får använda Grooveshark eller vänta på spotify's webgränssnitt innan du kan använda det).
Jag skulle rekommendera Qubieboard. Den har tillräckligt med minne (1GB istället för de 0.25GB Raspberry Pi har) och en snabbare processor.
http://cubieboard.org/

Har Qubieboard äns släppts ännu? Finns flera boards som har nämnt i denna tråd som har betydligt mer prestanda än Rassbarry som är helt klart värt att kolla in. Qubieboard är lite skum dock, de anger inte vilket processresor de tänker använda förutom att det är en A10 med Mali 400. När det kommer till avkodning av film så skulle i alla fall jag föredra Videocore 4 (Som Rassbarry använder) före med Mali 400, dock när det gäller i stort sätt allting annat så skulle jag föredra Mali 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag beställde från RS för flera månader sedan och har inte fått något ännu utan bara försenings mail där det står flera veckor till hela tiden så jag la en beställning på en annan sida och fick 3st på en vecka och nu fick jag även 3st skal

Beagleboard heter den ja, en fin bräda och så kan man införskaffa en Pandaboard om man vill med

Det beror väll helt på vad du skall titta på på din PI, jag använder XBMC på min vid min TV och det flyter på fint, sen används den mest till att titta på play kanalerna och DVD-rippar men fungerar förträffligt till det iallafall

Vad anväder du för plugin för att kika på play-kanalerna? Eller kör du via webbläsaren?

Har själv testat XOT-pluginet till xbmc men får det inte att fungera, bara ljudet.. verkar vara problem med att spela upp vpf6/rtmp? och att steama från iPhonen vill sig inte heller då m3u8 strömmar inte heller verkar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Har Qubieboard äns släppts ännu? Finns flera boards som har nämnt i denna tråd som har betydligt mer prestanda än Rassbarry som är helt klart värt att kolla in. Qubieboard är lite skum dock, de anger inte vilket processresor de tänker använda förutom att det är en A10 med Mali 400. När det kommer till avkodning av film så skulle i alla fall jag föredra Videocore 4 (Som Rassbarry använder) före med Mali 400, dock när det gäller i stort sätt allting annat så skulle jag föredra Mali 400.

Den har sålts ut, men man kan skriva upp sig på en mail lista för att få ett mail när den finns tillgänglig igen.
De använder en Allwinner A10 processor?... lite specs här: http://linux-sunxi.org/A10

Jo, Raspberry Pi klarar video riktigt bra. Synd bara att den är så seg på allt annat :/
256MB räcker liksom inte för att surfa.
Jag kan ju säga det att när det kommer ett SoC (System on Chip) som klarar alla videos i 1080p, kan surfa, har inbyggt Wi-Fi+bluetooth, ungefär samma storlek som Pi&Qubie och kopplar genom DP/HDMI så kommer det klia rejält i köpfingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, tunga sidor som den kan säkert blir problematiska. Kan ha å göra med 256MB RAM. Tunga sidor tar ju säkert 150-200MB och ett operativ ligger sällan under 100 (dessutom tar GPUn 16, 32 eller 64MB RAM).

Hade minst 60+mb ram ledigt när jag testade. Det är den klena cpun som är boven inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Den har sålts ut, men man kan skriva upp sig på en mail lista för att få ett mail när den finns tillgänglig igen.
De använder en Allwinner A10 processor?... lite specs här: http://linux-sunxi.org/A10

Ja jo jag har läst det den "specifikationen" men det framgår fortfarande inte vilken Cortex-A8 det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

På riktigt? Har väntat på min i flera månader! Har till och med betalt.

Skrivet av anden12:

:OO
Jag betalade 26:e juni (anmälde mitt intresse 21 april) och jag väntar ännu på leverans.

Skrivet av Xburk:

Är väl något liknande för mig, betalade någon två veckor senare. Beräknad leverans skulle vara i början på oktober om jag inte minns helt fel.

Men beställde ni alla från Farnell? Jag beställde först från RS Components, den väntar jag fortfarande på, den är dessutom försenad. Första från Farnell kom efter ca 5 veckor o den andra tog 2-3 veckor... Kan vara idé att maila Farnell om något hänt med era ordrar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja jo jag har läst det den "specifikationen" men det framgår fortfarande inte vilken Cortex-A8 det är.

.... vad exakt är det du behöver veta? Den heter Allwinner A10. Det verkar vara en kompetent CPU och jag kan se all den info jag skulle vilja veta..

Här finns lite mer: http://forum.doozan.com/read.php?6,8476

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

.... vad exakt är det du behöver veta? Den heter Allwinner A10. Det verkar vara en kompetent CPU och jag kan se all den info jag skulle vilja veta..

Här finns lite mer: http://forum.doozan.com/read.php?6,8476

Skickades från m.sweclockers.com

Cortex-A8 finns i 8 olika revisioner bara ifrån ARM Sedan pillar många tillverkare själva lite med processorerna, framför allt hur cachen. Där av att jag ville veta vilken processor det egentligen var. Allwinner A10 säger inte speciellt mycket dock så har jag funnit infon nu. Det är ju den så kallade .99$ processorn som Kinesiska staten tog fram för att den skulle revolutionera den portabla marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Är Raspberry Pi ett bra sätt att lära sig Linux?

Om du vill lära dig linux rekomenderar jag att installera Ubuntu via Wubi om du har windows på datorn nu. Då installeras det på en virtuell disk och du kan avinstallera det som ett vanligt program efteråt genom windows utan att krångla eller förstöra något.

http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har beställt två stycken raspberry pi och om jag inte är felinformerad bör de dyka upp nu i början av oktober.. Jag har inte tänkt att köra dom som några mediaspelare utan mer som en enkel webserver / ftp-server mot nätet för familjen.

Alla verkar ju inte så nöjda med prestandan i den lilla datorn, men som enkel webserver som eventuellt kör en enkel liten php-website med mysql borde den väl klara av utan större problem? Antal användare är maximalt 10 stycken..
Går den på knäna för det tro?

EDIT: Vill ej ha något grafiskt användargränssnitt då det segar ner, så en skapligt ren dist kommer installeras (vilken som nu är bäst för det här ändamålet..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Men beställde ni alla från Farnell? Jag beställde först från RS Components, den väntar jag fortfarande på, den är dessutom försenad. Första från Farnell kom efter ca 5 veckor o den andra tog 2-3 veckor... Kan vara idé att maila Farnell om något hänt med era ordrar annars.

Beställde tyvärr från RS Components... Borde man inte gjort. Men känns som det är försent att avbeställa nu

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128