AMD Radeon HD 8800-serien "Oland" tar plats i rykteskarusellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Självklart har jag koll på det. Är ju student så då gäller det att leta fynd. Genom att splitta upp varukorgen mellan Dustin och CDON sparade jag nu 500 kr vilket är trevligt.

Verkar som om DC2 låter en del på full fräs men då tänkte jag ha hörlurar på mig ändå. Får kanske pilla lite med fläktkurvan i värsta fall. Define R4 borde dessutom ta hand om en del ljud.

Jag var faktiskt riktigt laddad på ett kort från Nvidia efter att bara ha kört AMD på de datorer jag ägt (Rage, X700, HD4850). Nej, jag har inte uppgraderat ofta... Hade det varit ett par hundra billigare eller om det hade haft kvar OpenCL och OpenGL-prestandan från 500 serien hade det blivit ett 660. Nu passade det inte riktigt in för mig men det verkar vara ett bra kort.

Ah, ja, det kanske stämmer vad gäller 2-slots varianten av DC2, 3-slots varianten ska dock vara tyst även vid tung belastning.

Jag gick ifrån Nvidia GTS6600 till AMD HD5850, så jag vet hur det är när man inte uppgraderar ofta.
Om man väntar några månader så kanske 660 har gått ner i pris så att det är ett bättre val, det är fortfarande ett väldigt nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, ja, det kanske stämmer vad gäller 2-slots varianten av DC2, 3-slots varianten ska dock vara tyst även vid tung belastning.

Jag gick ifrån Nvidia GTS6600 till AMD HD5850, så jag vet hur det är när man inte uppgraderar ofta.
Om man väntar några månader så kanske 660 har gått ner i pris så att det är ett bättre val, det är fortfarande ett väldigt nytt kort.

Stor skillnad på full fräs på fläkten och tung belastning på GPUn. Om fläkten låter som fan vid 100% men aldrig går över 20% ens vid full belastning så kan kortet både låta vid full fräs och vara knäpptyst vid full belastning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Ah, ja, det kanske stämmer vad gäller 2-slots varianten av DC2, 3-slots varianten ska dock vara tyst även vid tung belastning.

Jag gick ifrån Nvidia GTS6600 till AMD HD5850, så jag vet hur det är när man inte uppgraderar ofta.
Om man väntar några månader så kanske 660 har gått ner i pris så att det är ett bättre val, det är fortfarande ett väldigt nytt kort.

Eller så fick testsidan jag råkade vara inne på ett dåligt ex. Hur som helst tror jag inte det är ett stort problem för mig eftersom jag inte behöver GPU-prestanda samtidigt som jag behöver en tyst dator. Tänkte rycka ur hårddiskburen i R4 och då är det ju en 140 mm fläkt som blåser rakt på grafikkortet utan något i vägen. Det borde hjälpa till att hålla temperaturen nere. Funderar även på att senare slänga in en fläkt i botten som skulle blåsa upp mot kortet. Eftersom jag inte tänkte överklocka är det ju inga enorma mängder värme som ska bort heller. Hela systemet kommer dra mindre ström än mitt nuvarande och det kyls passivt med bara två 120 mm på 5 V i fronten och en 140 mm i taket som även den går på 5 V. Funderar seriöst på att testa lite med att koppla ur fläktarna i grafikkortet och se vad som händer med temperaturen. Ska se om det är enkelt att montera bort fläktarna helt också. Det kliar lite i moddfingrarna.

Fast väntar man några månader så är ju 8780 nästan ute och då behöver man vara vänta några månader till på Haswell och eventuellt 700-serien och då är det kanske bara några månader kvar på något annat och så vidare. Har redan väntat ett tag och nu tröttnade jag. Sen får jag väl vara ledsen när Haswell och nya grafikkort är bättre men det är framtida Zotamedus problem

Nu har jag i alla fall beställt en dator med dubbla CPU-prestandan, tre gånger GPU-prestanda och dubbelt så mycket RAM som mina gamla. Allt detta kommer dessutom dra mindre ström. Underbara utveckling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast väntar man några månader så är ju 8780 nästan ute och då behöver man vara vänta några månader till på Haswell och eventuellt 700-serien och då är det kanske bara några månader kvar på något annat och så vidare. Har redan väntat ett tag och nu tröttnade jag. Sen får jag väl vara ledsen när Haswell och nya grafikkort är bättre men det är framtida Zotamedus problem

Haha, jo, men jag bara tänkte om du var väldigt sugen på ett Nvidia kort.
Tillgänligheten och priset på 8000-serien kommer nog vara väldigt begränsad på ett tag.

Skrivet av Zotamedu:

Nu har jag i alla fall beställt en dator med dubbla CPU-prestandan, tre gånger GPU-prestanda och dubbelt så mycket RAM som mina gamla. Allt detta kommer dessutom dra mindre ström. Underbara utveckling.

Härligt!

Så som jag kommer bygga, eller betala Inet att bygga rättare sagt, min dator nästa gång så kommer jag ha 2 fläktar i fronten och 1 i botten som blåser rakt upp på grafikkortet.
Bara 1 utblås bak så har man kanske lite väl mycket övertryck i lådan men det blir nog bra så som jag har tänkt mig både för ljudnivå och temperaturer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Är bra nyfiken på vad AMD ruvar på för godis denna gång och hur pass bättre 8000 blir mot motsvarande 7000. Inga mer faildozers and GCN (N as in No performance) osv osv.. Börjar bli lite besviken på AMD

Seriöst? GCN håller takt med Nvidias kort.. De dominerar bla. i mellansegmentet och i prestandasegmentet så är det marginellt bättre i ett spel som är framtaget till just Nvidia GPU:er.

Skrivet av Zotamedu:

Eller så fick testsidan jag råkade vara inne på ett dåligt ex. Hur som helst tror jag inte det är ett stort problem för mig eftersom jag inte behöver GPU-prestanda samtidigt som jag behöver en tyst dator. Tänkte rycka ur hårddiskburen i R4 och då är det ju en 140 mm fläkt som blåser rakt på grafikkortet utan något i vägen. Det borde hjälpa till att hålla temperaturen nere. Funderar även på att senare slänga in en fläkt i botten som skulle blåsa upp mot kortet. Eftersom jag inte tänkte överklocka är det ju inga enorma mängder värme som ska bort heller. Hela systemet kommer dra mindre ström än mitt nuvarande och det kyls passivt med bara två 120 mm på 5 V i fronten och en 140 mm i taket som även den går på 5 V. Funderar seriöst på att testa lite med att koppla ur fläktarna i grafikkortet och se vad som händer med temperaturen. Ska se om det är enkelt att montera bort fläktarna helt också. Det kliar lite i moddfingrarna.

Fast väntar man några månader så är ju 8780 nästan ute och då behöver man vara vänta några månader till på Haswell och eventuellt 700-serien och då är det kanske bara några månader kvar på något annat och så vidare. Har redan väntat ett tag och nu tröttnade jag. Sen får jag väl vara ledsen när Haswell och nya grafikkort är bättre men det är framtida Zotamedus problem

Nu har jag i alla fall beställt en dator med dubbla CPU-prestandan, tre gånger GPU-prestanda och dubbelt så mycket RAM som mina gamla. Allt detta kommer dessutom dra mindre ström. Underbara utveckling.

Det blir lätt sådär och när man framförallt hänger på sweclockers och se alla dessa personer (som har en bättre ekonomi än mig, är ju student så jag har en begränsad budget) köpa nytt varje gång ett nytt segment kommer ut. Detta känns men man är medveten om att man inte har pengar och då räknar man ist prestanda kontra budget Har själv en regel som gör detta lättare för mig. Jag skippar alltid en generation på GPU:er och två på CPU:er. Så nästa inköp till datorn blir antagligen ett HD8xxx eller ett GTX 7xx och nästa CPU blir antagligen broadwell.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så fick testsidan jag råkade vara inne på ett dåligt ex. Hur som helst tror jag inte det är ett stort problem för mig eftersom jag inte behöver GPU-prestanda samtidigt som jag behöver en tyst dator.

Vilket test läste du?

Skrivet av Tumnus:

Det blir lätt sådär och när man framförallt hänger på sweclockers och se alla dessa personer (som har en bättre ekonomi än mig, är ju student så jag har en begränsad budget) köpa nytt varje gång ett nytt segment kommer ut. Detta känns men man är medveten om att man inte har pengar och då räknar man ist prestanda kontra budget Har själv en regel som gör detta lättare för mig. Jag skippar alltid en generation på GPU:er och två på CPU:er. Så nästa inköp till datorn blir antagligen ett HD8xxx eller ett GTX 7xx och nästa CPU blir antagligen broadwell.

Låter som en bra uppgraderingsstrategi må jag säga. Men blir ju lite pengar som går iaf. Själv hoppar jag tre generationer på grafiken då jag har varit fattig, HD4850 -> HD8000/GTX 700. Hade tänkt hoppa på redan denna generationen men nVidia drog ut för länge på sin mellanklass så att jag lika gärna kan vänta på HD8000. Processorer kan man vänta på längre än så till och med. I efterhand så ser jag att det var onödig lyx att byta från Phenom II till Ivy Bridge. Men fick så bra med pengar för det gamla så mellanskillnaden var liten

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Det blir lätt sådär och när man framförallt hänger på sweclockers och se alla dessa personer (som har en bättre ekonomi än mig, är ju student så jag har en begränsad budget) köpa nytt varje gång ett nytt segment kommer ut. Detta känns men man är medveten om att man inte har pengar och då räknar man ist prestanda kontra budget Har själv en regel som gör detta lättare för mig. Jag skippar alltid en generation på GPU:er och två på CPU:er. Så nästa inköp till datorn blir antagligen ett HD8xxx eller ett GTX 7xx och nästa CPU blir antagligen broadwell.

Jag har nu en Core 2 Quad och ett HD4850 så det är en hög generationer på båda. Är också student så de där 9000 kr som allt kostade tillslut sved lite men min gamla dator börjar bråka lite för mycket.

Skrivet av Aleshi:

Vilket test läste du?

Låter som en bra uppgraderingsstrategi må jag säga. Men blir ju lite pengar som går iaf. Själv hoppar jag tre generationer på grafiken då jag har varit fattig, HD4850 -> HD8000/GTX 700. Hade tänkt hoppa på redan denna generationen men nVidia drog ut för länge på sin mellanklass så att jag lika gärna kan vänta på HD8000. Processorer kan man vänta på längre än så till och med. I efterhand så ser jag att det var onödig lyx att byta från Phenom II till Ivy Bridge. Men fick så bra med pengar för det gamla så mellanskillnaden var liten

Läste på Techpowerup om jag inte minns helt fel. Om det visar sig att deras test stämmer och just den versionen av DCU är högljudd får jag dra fram skruvmejslarna och misshandla det lite. Det ska bli oerhört skönt att få upp grafikprestandan ordentligt igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Haha, Oland hette kompaniet jag gjorde lumpen i Nostalgiskt att höra!

http://i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/oland.jpg

Gott med lite info om kommande serier iaf. Kommer bli nytt för min del denna gången, men får väl se vad Nvidia svarar med först.

hehe fick mej att minnas mottot vi hade på våra T-tröjor när vi muckade; "Samband bör man annars dör man"