Hjälp mig bestämma om mitt system går för varmt!

Permalänk

Hjälp mig bestämma om mitt system går för varmt!

tjena! Blev ett throwout account då jag hittills bara lurkat.

till att börja med - förlåt om denna tråd hamnar lite fel.
Den handlar inte det minsta om överklockning. Utan precis som titeln är skriven behöver jag hjälp med om att bestämma om min burk går lite väl varm.
Är helt grön på detta så skulle vara tacksamt med lite hjälp!

Antar att det blir lättare att hjälpa om jag smäller upp hela systemet.
så här är alla specs:
ASUS P8Z77-V LX
Intel Core i5-3570K
nvidia gtx 580 <-- liten notis bara, vet att max temp är 97C på denna.. har dock ingen aning om vilken temp som är normal under load.
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3

Print på alla temps som den står innan jag börjar lira..

Och nu detta print precis av 15 mins gw2. (ha i åtanke att alla mina prylar är helt orginal skick. Inget överklockande överhuvudtaget)

Vad tror ni? Känns ju som att det är jävla ostabilt när gpun ligger 10c under vad den fixar max..
Kom gärna med förslag vad ni skulle gjort i min situation. Skulle även vara nice om någon kunde skicka sina temps som man kan jämnföra med.

Ödmjuka hälsningar
AnalJanne

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du har för dålig chassiventilation. Går inte att kyla bra med varm luft. Vad har du för chassi?

Damm i kylflänsarna kan också höja temperaturen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Det bör nog inte vara chassit. har rätt bra med fläktar i den.
6 st fläktar varav en bamsing uppe på.

Har precis likadan burk som på bilden.

edit: Har inga temps av mitt pojkrum, men varmt är det inte..
Även dubbelkollat att alla fläktar är pruttad upp på högsta farten

Permalänk
Medlem

där det står max är för vad den nådde upp till medans du spelade
den ska lätt klara upp mot 90 grader när det arbetar dock så får man ta och fixa lägre temps än 90 om den går så varmt mitt egna grafikkort kommer upp i ca 80 pga att jag har bytt ut de två fläktarna på det till två st 120 mm fläktar på 1000 rpm ^^ knäpptyst är det nu bara hårddiskarna som låter :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

där det står max är för vad den nådde upp till medans du spelade
den ska lätt klara upp mot 90 grader när det arbetar dock så får man ta och fixa lägre temps än 90 om den går så varmt mitt egna grafikkort kommer upp i ca 80 pga att jag har bytt ut de två fläktarna på det till två st 120 mm fläktar på 1000 rpm ^^ knäpptyst är det nu bara hårddiskarna som låter :3

Ahh.. men asså.. Det jag menade med vad min gpu pallar max är att jag kollat upp specs på nvidias sida tidigare.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-580/...

Thermal and Power Specs:
97 C Maximum GPU Temperature (in C)
<-- Antar att det där vad den max fixar innan den stryker med
244 WMaximum Graphics Card Power (W)
600 WMinimum System Power Requirement (W)4

Edit:
Fattar heller inte riktigt vad som är ok att ligga på. Fattar att gpus kan gå förbannat varmt, men vad är normalt att de ligger på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnalJanne:

Ahh.. men asså.. Det jag menade med vad min gpu pallar max är att jag kollat upp specs på nvidias sida tidigare.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-580/...

Thermal and Power Specs:
97 C Maximum GPU Temperature (in C)
<-- Antar att det där vad den max fixar innan den stryker med
244 WMaximum Graphics Card Power (W)
600 WMinimum System Power Requirement (W)4

Edit:
Fattar heller inte riktigt vad som är ok att ligga på. Fattar att gpus kan gå förbannat varmt, men vad är normalt att de ligger på?

En liten renblåsning utav kylflänsen på grafikkortet kanske kan hjälpa lite. Men dom går varma dom där korten. Är det ett referenskort?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K