Shit är verkligen det här normala temperaturer för en H60 ?

Permalänk

Shit är verkligen det här normala temperaturer för en H60 ?

Har ett Corsair 650D och kyler min klockade prolle med en H60.
Efter ca 1h i OCCT kommer processorn upp i 78C. Är inte de lite väl mycket ?
Har en Vcore på 1.200 och CPUn är klockad till 4.4 GHz.
Jag kör PnP men inte blire någon skilnad för det, typ samma. Har en 200mm fläkt i fronten som insug och två st 140mm i taket som utsug plus 140mm radiator med 120mm fläktar som utsug. Vad kan jag göra för att få min processor svalare ?

Bild http://www.ladda-upp.se/bilder/klgaicagpjsqn/

Permalänk
Medlem

Ivy bridge är väl rätt kända för att bli varma. Är du säker på att du monterat kylarn rätt, för mycket/lite kylpasta?

Permalänk

Ja den är monterad som den ska. Har nog inte för lite eller för mycket kylpasta. Gjorde en tunn sträng över processorn sen tryckte jag fast blocket med skruvar. Kanske var lite lite pasta men märks det så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja den är monterad som den ska. Har nog inte för lite eller för mycket kylpasta. Gjorde en tunn sträng över processorn sen tryckte jag fast blocket med skruvar. Kanske var lite lite pasta men märks det så ?

Om du har kylpasta kvar kan du prova lägga på ny för att vara säker på att det inte är det som är felet. Lägg på lika mycket som ett okokt riskorn i mitten på processorn och skruva på.

Permalänk
Medlem

Se till att skruva fast den ordentligt, tills det verkligen inte går mer.. It does difference!

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Om du har kylpasta kvar kan du prova lägga på ny för att vara säker på att det inte är det som är felet. Lägg på lika mycket som ett okokt riskorn i mitten på processorn och skruva på.

Det där beror helt på vilken kylpasta man har. Kör man med Arctic Silver så ska man ha ett extremt tunt lager över hela flänsen, då den inte sprider sig på samma sätt som lösare kylpastor, typ Zalmans och Noctuas TIM.

Annars är det som andra i tråden skrivit. När man övervoltar så blir Ivy Bridge varm snabbt.

Permalänk
Medlem

78grader är ifs ingen fara men borde inte h60 vara bättre?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Om du har kylpasta kvar kan du prova lägga på ny för att vara säker på att det inte är det som är felet. Lägg på lika mycket som ett okokt riskorn i mitten på processorn och skruva på.

Har nu bytt kylpasta men det blev ingen skilnad.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

78grader är ifs ingen fara men borde inte h60 vara bättre?

Jo man tycker ju det.

Permalänk
Skrivet av TEEH:

Se till att skruva fast den ordentligt, tills det verkligen inte går mer.. It does difference!

Precis det är så jag gör.

Permalänk
Medlem

Har du pumpen kopplad direkt till 12v via nätagget? Har du den kopplad på moderkortet så levererar den inte 12v konstant, i alla fall för mig. Fick en temperaturskillnad på minst 8 grader, om det är så i ditt fall lär det bli en större skillnad.

Permalänk
Skrivet av Joojl:

Har du pumpen kopplad direkt till 12v via nätagget? Har du den kopplad på moderkortet så levererar den inte 12v konstant, i alla fall för mig. Fick en temperaturskillnad på minst 8 grader, om det är så i ditt fall lär det bli en större skillnad.

Har kopplat in den i PWR_FAN på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har kopplat in den i PWR_FAN på moderkortet.

Kan bara utifrån egna mindre erfarenheter på slutna vattenkylare.

Hade kopplat min i ett PWR_FAN uttag på moderkortet, men det ville inte ge 12V konstant utan jag antar att den låg närmre 7.
Jag köpte en https://www.inet.se/produkt/6308155/zalman-multi-connector-1 för att få 12V och det har fungerat hur bra som helst sedan dess.
Om du har möjlighet att ställa in så att PWR_FAN via BIOS så går det nog också bra, så länge pumpen går i "normalt" arbetstempo hela tiden.

Så mitt tips är att skaffa en kabel/lödda så att du kan plocka 12V direkt från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har kopplat in den i PWR_FAN på moderkortet.

Har inte ditt ASRock Fatal1ty Z77 Professional fler pinnar som heter PWR_FAN1, PWR_FAN2, osv. För så i vidare bör det finns en "performance"-profil för motsvarande i BIOS.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Har inte ditt ASRock Fatal1ty Z77 Professional fler pinnar som heter PWR_FAN1, PWR_FAN2, osv. För så i vidare bör det finns en "performance"-profil för motsvarande i BIOS.

Vad spelar det för roll om jag har två ?

Permalänk
Medlem

har du kollat i Bios så att uttaget till pumpen står på "full on"???

men ännu bättre är att koppla pumpen till en ledig molex på nätaggregatet.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

har du kollat i Bios så att uttaget till pumpen står på "full on"???

men ännu bättre är att koppla pumpen till en ledig molex på nätaggregatet.

Okej ska testa det.

Permalänk
Medlem

Rengjorde du processorn mellan kylpastebytet? Testa att lägga som en ärta där istället.

Permalänk

Nu har jag kopplat in den i en adapter som garanterat ger 12V men ingen skilnad. Jo rengjorde allt innan jag satt dit den.
Tror ni det är säkrast att köra med adaptern i svarta kontakten än i moderkortets ?

Permalänk
Avstängd

När jag klockar upp min 3570k till 4,5 ghz får jag 70 grader efter en timme i prime95, jag använder mig av noctua nh d14 i ett välventilerat chassi så dina temps är inte jättefarliga då enn nh d14 presterar bättre än h60.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

När jag klockar upp min 3570k till 4,5 ghz får jag 70 grader efter en timme i prime95, jag använder mig av noctua nh d14 i ett välventilerat chassi så dina temps är inte jättefarliga då enn nh d14 presterar bättre än h60.

Skulle säga at en D14 presetar mer eller mindre precis som en H60, kan skilja 1-2 grader.

För övrigt som folk sagt tidigare, ivy bridge är väldigt varm ...

Kör min 2500k i 4.5 GHz med 1.32 volt och kommer upp i ca 62-63 grader, o då kör jag bara push på radiatorn, in i chassit ..
Har i övrigt ett NZXT Blackline med 2 gentle typhoon fläktar, både inslug Har tagit bort 80mm fläkten i toppen då den lät så jävla mkt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

När jag klockar upp min 3570k till 4,5 ghz får jag 70 grader efter en timme i prime95, jag använder mig av noctua nh d14 i ett välventilerat chassi så dina temps är inte jättefarliga då enn nh d14 presterar bättre än h60.

D14 presterar inte bättre än en H60, de är likvärdiga

http://img.hexus.net/v2/cooling/Corsair/H60/graph-3.jpg

http://img.hexus.net/v2/cooling/Corsair/H60/graph-4.jpg

Permalänk
Medlem

min 3570k överklockad till 4.2ghz efter 4 minuter stresstest vid 100% i OCCT slutade den på 68 grader vilket är rimligt med H60

Permalänk
Medlem

Det som du har att göra i detta läget är att ta av heatspreadern och byta kylpasta där också, det har i ett flertal fall sänkt tempen med upp till 10°C. Den kylpastan är av dålig kvalitet, vilket gör att IB-cpuerna brukar gå varma.
Kolla efter guider på youtube, visst det är lite pilligt men det är i mina ögon värt det om man klockar eller inte, speciellt om man vill minska ljudet. Tydligen så skall det även vara enklare på IB då de tydligen inte har några övriga komponenter under heatspreadern.

Permalänk
Skrivet av Shekz0r:

min 3570k överklockad till 4.2ghz efter 4 minuter stresstest vid 100% i OCCT slutade den på 68 grader vilket är rimligt med H60

Ja efter 4 minuter ja, här snackar vi timmar

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte förvänta dig mycket bättre temperaturer än de du får.
Testa med nån annan kylpasta. Arctic Cooling MX-2 är bra.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja efter 4 minuter ja, här snackar vi timmar

kan köra en timme sen och lägga upp resultat för jämförelse

Permalänk
Medlem

kört en timme på 100% med occt 76 grader på cpun

Permalänk
Skrivet av Shekz0r:

kört en timme på 100% med occt 76 grader på cpun

Okej då är det samma där. Bra då är det normalt för H60in.
Tackk !
Har du klockat din CPU ?
Vad äger du för processor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej då är det samma där. Bra då är det normalt för H60in.
Tackk !
Har du klockat din CPU ?
Vad äger du för processor ?

3570k klockad på 4.2Ghz