Gtx 560 ti, något står inte rätt till tror jag!

Permalänk
Medlem

Gtx 560 ti, något står inte rätt till tror jag!

Tjenare!

Mitt gtx 560 ti snittar oftast runt 20-30 fps i de flesta spel, i Black Mesa ligger på jag runt 15-20. Drivrutinerna kraschar konstant i alla spel jag spelar, oavsett om det är ett gammalt eller nytt. Jag har testat att klocka ner det osv osv, testat allt som står runtom på internet men ingenting har fungerat.`
I idle ligger tempen på ca 60 grader, i oklockat tillstånd.

Så, jag antar att något är fel på kortet? Eller är det såhär dåligt? För det känns ju lite konstigt att man ligger på 25-40 fps i ett spel från 2002 etc, i låga iställningar.

Permalänk

I idle borde den ligga på ca 25-30 grader. Så något är fel. Du kan kanske montera om kylaren på den. Det är nog därför spel kraschar den blir för varm i load säkert 100 grader.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det i load då?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalk:

Tjenare!

Mitt gtx 560 ti snittar oftast runt 20-30 fps i de flesta spel, i Black Mesa ligger på jag runt 15-20. Drivrutinerna kraschar konstant i alla spel jag spelar, oavsett om det är ett gammalt eller nytt. Jag har testat att klocka ner det osv osv, testat allt som står runtom på internet men ingenting har fungerat.`
I idle ligger tempen på ca 60 grader, i oklockat tillstånd.

Så, jag antar att något är fel på kortet? Eller är det såhär dåligt? För det känns ju lite konstigt att man ligger på 25-40 fps i ett spel från 2002 etc, i låga iställningar.

Vad är det för kylare på kortet i förstahand?

Permalänk
Medlem

Visserligen är idle tempen för hög, men det behöver inte bero på fel i kortet utan kan lika bra vara dålig kylning i allmänhet.

Sen att titta bara på FPS i ett spel ger inget, spelar ingen roll om det är ett gammalt spel.
Det kan vara en så enkel sak som att kortet och drivrutinen är för nya för det spelet och därför ger en dålig FPS, jag har själv varit med om att jag fått köra in en gammal drivrutin för att kunna spela ett gammalt spel där de nyare rutinerna gjorde spelet helt ospelbart.

Så kolla först att din kylning i är OK i såväl chassi som fläkten på kortet, försök sedan hitta en äldre drivrutin och prova den med spelet du vill köra.
Är kylningen OK och du vet att andra som har liknande kort kan spela spelet med en bättre FPS, Ja då är det kanske ett problem med kortet i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Testa att blåsa rent kortet, det klockar antagligen ner sig på grund av höga temps. Hur länga har du haft problemet?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX