Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 fläktproblem

Tjenare Sweclockare!

Fick ihop min nya dator igår. Är extremt nöjd med den, men det är en liten sak som måste fixas innan jag uppnår nirvana!

Min CPU-kylare, Noctua NH-D14 är lite för högljud utan någon resistorn som följer med.
Problemet med den är bara att när jag kopplar in båda fläktarna till den så börjar inte den yttre fläkten snurra utan att man petar igång den. Efter det så snurrar den vidare utan någon hjälp.

Finns det något bot mot detta?

Har även testat diverse mjukvaror för att dra ner den, även i BIOS har jag försökt, men verkar inte som det går att justera, så vidare jag inte har missat något. (Har f.ö ett Asus P8Z77-V Pro som moderkort)

Tack på förhand!

Permalänk

Har du startat hela datorn innan du har petat igång fläkten? Min startar inte för efter att modekort bilden har försvunnit. Annars så kan du skaffa en fläktkontroller, ex SpeedFan och sänka hastigheten.

Permalänk
Medlem

använd rätt motstånd till rätt fläkt, svart till 140mm, blå till 120mm

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

använd rätt motstånd till rätt fläkt, svart till 140mm, blå till 120mm

Jag är ganska säker på att man ska bara använda en resistor. Läs manualen.

EDIT:
Man ska bara använda en resistor på en fläkt. Läs manualen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för att ställa en fråga, hur är fläktana i sig? Kyler dom bra med motstånd och hur pass högljudda i fullt blås?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Lånar tråden för att ställa en fråga, hur är fläktana i sig? Kyler dom bra med motstånd och hur pass högljudda i fullt blås?

Det finns tystare fläktar. Den första drar in luften och den andra ska bara flytta vidare luften. Kylaren är ganska bra, kör den i ca 1200 RPM på första och 800 RPM för den andra och det är ganska tyst, mitt Grafikkort (Asus 670) låter mer, och tempen är vid 30 ide rum temperaturen är 27 grader, och under load så är den typ 40, detta är på en AMD Phenom(tm) II X4 945. Om jag kör i fläktarna på för fullt så låter det, fast om du måste köra det på för fullt så kommer troligen grafikkortet också behövas öka RPM och då kommer troligen grafikkortet låta mera.

Så för att vara en CPU kylare så är den bra och tyst, om du vill ha bättre så måste du nästan gå över till vatten kylning.

Permalänk
Medlem

Självfallet använder jag den svara, 140mm resistorn.

Och nej, den börjar inte snurra senare heller.

Den mittersta fläkten börjar snurra direkt. medan den yttersta bara står stilla. Det räcker med ett jätte-ultra-mega-super liten knuff på den så börjar den snurra av sig själv. Något som vet hur man fixar detta?

Har testat speedfan, men får inte det att funka trotts ett badande i tutorials

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det finns tystare fläktar. Den första drar in luften och den andra ska bara flytta vidare luften. Kylaren är ganska bra, kör den i ca 1200 RPM på första och 800 RPM för den andra och det är ganska tyst, mitt Grafikkort (Asus 670) låter mer, och tempen är vid 30 ide rum temperaturen är 27 grader, och under load så är den typ 40, detta är på en AMD Phenom(tm) II X4 945. Om jag kör i fläktarna på för fullt så låter det, fast om du måste köra det på för fullt så kommer troligen grafikkortet också behövas öka RPM och då kommer troligen grafikkortet låta mera.

Så för att vara en CPU kylare så är den bra och tyst, om du vill ha bättre så måste du nästan gå över till vatten kylning.

Låter bra, har bestält ett Fortress 2 chassi att köra dom i så 800 RPM burde kunna kyla bra då.. prollen jag har tänkt är en 3570k

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Har du så att resistorn sitter efter ihop kopplingen av båda fläktarna? Prövat med den blåa?

SpeedFan är inte så svårt,

Ha en koll på tempen om du gör detta, så att ingen blir fel.

Permalänk
Medlem

Ja resistorn sitter efter att båda fläktarna är ihop kopplade till samma strömsladd.

Tack för svaret å bilderna ska testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noctua:

Depending on your CPU and the temperature inside the case,
you may interconnect the supplied Ultra-Low-Noise Adapters
(U.L.N.A.) in order to further reduce the fans operating noise.
Use the black adaptor for the NF-P14 140mm fan and the
blue adaptor for the NF-P12 120mm fan.

Caution: Never use one adaptor for both fans by putting it
before the y-split cable.

Ett motstånd per fläkt, EFTER Y-splittern.

Stäng av fläktstyrning för CPU_FAN i bios/uefi.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kan vara så att CPU_FAN inte orkar driva båda fläktarna med motståndet. Om så är fallet får du bita i det sura äpplet och även använda någon av dom andra fläktkontakterna.

Permalänk

"Depending on your CPU and the temperature inside the case,
you may interconnect the supplied Ultra-Low-Noise Adapters
(U.L.N.A.) in order to further reduce the fans operating noise.
Use the black adaptor for the NF-P14 140mm fan and the
blue adaptor for the NF-P12 120mm fan.

Caution: Never use one adaptor for both fans by putting it before the y-split cable."

Du har manualen här http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_d14_manual_en.pdf

Den svarta för den runda fläkten, den blåa för den fyrkantiga fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag är ganska säker på att man ska bara använda en resistor. Läs manualen.

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_d14_manual_en.pdf
Antagligen vet inte noctua något om sin egen produkt...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_d14_manual_en.pdf
Antagligen vet inte noctua något om sin egen produkt...

Pröva att läsa vad som står över dig, och jag menade en resistor per fläkt och inte båda på samma då det värkar som att han har satt den efter Y-splitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Pröva att läsa vad som står över dig, och jag menade en resistor per fläkt och inte båda på samma då det värkar som att han har satt den efter Y-splitten.

Läs ditt eget förstasvar, vad du menar och vad du skriver överensstämmer inte

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Läs ditt eget förstasvar, vad du menar och vad du skriver överensstämmer inte

Om du skulle läsa postet över det du posta så kanske du skulle fatta.

Permalänk
Medlem

Har du testat koppla till 2 olika kontakter?

Permalänk
Medlem

ASSÅ AHHHHHHHHHHHH!

Tänkte inte på att det var två olika storleka på fansen QQ!!

Har fått rätt på det nu genom att sätta i en till varje!

Tack så hemskt mycket för svaren. Go dum i bollen är jag ibland

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit dig hade jag inte använt y-kopplingen om du inte måste. Ofta har man iaf 3-4 anslutningar på moderkortet (utöver cpu-fan kontakten). Då dessa fläktar inte är pwm-styrda (att moderkortet kan styra dess rpm) så finns det ingen ide med att "överbelasta" cpu-fan.

Permalänk
Medlem

Kul att du fick det att funka DrSne!

Måste bara fråga en sak.

Hur mycket "bygger backplaten på" - hur mycket sticker den ut under moderkortet.

Undrar då jag själv sitter och funderar på en Noctua NH-D14.

Tack på förhand!

Permalänk

Nu när TS har fått sitt problem löst (riktigt kul) så ska snabb ställa en fråga , jag tänker köpe en noctua Nh-d14 är det en dum ide , alltså kommer jag få problem som TS hade och så vidare ??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Nästan ingenting. Min ligger i princip, nivå med bakplåten eftersom det är en lite urgröpning.

Tog dock ut glädjen i förskott med mitt flälktproblem.

Fastän jag har kopplat den svarta till mittenfläkten (140mm) och den yttre (120mm) till den blåa så orkar den ändå inte dra igång den lilla. Har så klart också kopplat båda resistorerna till rätt fläkt INNAN y-kopplingen. Har även testat att bara sätta de direkt på moderkortet på varsin CPU-fläkt slot men den orkar ändå inte dra igång den. Ska testa om det spelar någon roll om jag placerar 120mm fläkten på optional CPU-fläkt istället.

Testade också med SpeedFan, händer ändå ingenting trotts att jag följt guiden jag fick här, samt en 20 min film på youtube.

Vill verkligen få ner RPM som den är med resistorn (runt 900 RPM, tror jag). För den är inte så värst tyst vid 1200 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSne:

Nästan ingenting. Min ligger i princip, nivå med bakplåten eftersom det är en lite urgröpning.

Tog dock ut glädjen i förskott med mitt flälktproblem.

Fastän jag har kopplat den svarta till mittenfläkten (140mm) och den yttre (120mm) till den blåa så orkar den ändå inte dra igång den lilla. Har så klart också kopplat båda resistorerna till rätt fläkt INNAN y-kopplingen. Har även testat att bara sätta de direkt på moderkortet på varsin CPU-fläkt slot men den orkar ändå inte dra igång den. Ska testa om det spelar någon roll om jag placerar 120mm fläkten på optional CPU-fläkt istället.

Testade också med SpeedFan, händer ändå ingenting trotts att jag följt guiden jag fick här, samt en 20 min film på youtube.

Vill verkligen få ner RPM som den är med resistorn (runt 900 RPM, tror jag). För den är inte så värst tyst vid 1200 rpm.

Har du i BIOS stängt av all form av fläktstyrning på CPU_FAN anslutningarna?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har testat lite i BIOS, men återställt allting till standard efteråt igen (eftersom ingenting hände). Kan dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är sne i skallen eller?

Om jag kopplar den blåa till 140mm fläkten och den svarta till 120mm fläkten så funkar det. Men inte tvärtom som det står i manualen.

Väntar på svar innan jag startar upp datorn igen. Vill inte inte riskera att förstöra någonting.

Permalänk
Medlem

"Depending on your CPU and the temperature inside the case, you may internconnect the supplied Ultra-Low-Noise Adapters (U.L.N.A) in order to further reduce the fans operatnig noise. Use the black adaptor for the NF-P14 140mm fan and the blue adaptor for the NF-P12 120mm fan.

Funkar alltså om jag gör tvärtom som det står....

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

Nu när TS har fått sitt problem löst (riktigt kul) så ska snabb ställa en fråga , jag tänker köpe en noctua Nh-d14 är det en dum ide , alltså kommer jag få problem som TS hade och så vidare ??

Om du gör som TS så kommer du att få samma problem, konstigt eller hur

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om du gör som TS så kommer du att få samma problem, konstigt eller hur

Funkar dina fläktar som de ska med resistorerna på?

Permalänk
Skrivet av frankof:

Om du gör som TS så kommer du att få samma problem, konstigt eller hur

Men om län enkelt monterar den och sätter in kablarna kommer den dunka utan problem då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.