Blir (DDOS)? attackerad! Blir skogstokig..

Permalänk
Medlem

Blir (DDOS)? attackerad! Blir skogstokig..

Sedan kl 12:30 i morse så har en idiot DDOS? attackerat mitt internet så att det knappt går att använda.

Hur blockar man den här personen från att komma in på min router?

Alla tips är välkomna

Permalänk
Medlem

Är det en riktig DDOS så finns det inget du kan göra mer än att byta ip.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väll att byta password, det som du också kan göra är att du tittar vilka som är anslutna till din router och blockar hans IP.

Har ingen aning om det kommer hjälpa då jag inte vet hur en DDOS fungerar.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

DDoS fungerar genom att ett "botnät"(En massa infekterade datorer) pingar offret, eller något liknande.
Ändra IP är det enda som skulle hjälpa dig såvida han inte bestämmer sig för att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemo:

Sedan kl 12:30 i morse så har en idiot DDOS? attackerat mitt internet så att det knappt går att använda.

Hur blockar man den här personen från att komma in på min router?

Alla tips är välkomna

En DDOS har mer än 1 ursprung, allt som oftast handlar det om 100-tals noder som attackerar (DDOS = Distributed Denial of Service)
En DOS-attack har 1 punkt (Denial of service) så du måste börja med att göra skillnad på dessa två.

Saken är den att har en attackerare väl hittat din router så blir det problematiskt, du har dessutom inte kapaciteten själv nog att kunna stå emot en attack, att blockera 1 eller flera IP's i routern gör dessutom ingen större skillnad såvida inte din ISP (t.ex telia) gör det, då dom har ordentliga filter och kapacitet nog att kunna hantera och avvisa en attack.

Anledningen till att din egen router inte klarar det är för att du själv förmodligen inte har tillräcklig bandbredd, och dessutom måste routern inte bara ha tillgänglig bandbredd, men allt som kommer in måste processas, och sen måste då routern avgöra huruvida det är en blockerad IP eller ej ..

Så jag hoppas du inser att det inte är helt lätt.

EDIT:

Som föreslaget behöver du byta IP, eller ansluta via VPN istället.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Byt IP så är problemet löst

Permalänk
Medlem

Byt mac på din router så bör du få en ny ip-adress. Hur fick han reda på din ip-adress?

Visa signatur

CCNP