Permalänk

Lite frågor om grafikkortet

Hej jag har nu köpt mig en dator ifrån elgiganten och jag har hört att grafik kortet är för dåligt att kunna köra wow på high.
Intel Core i7-3770 processor/3.4 GHz
Nvidia GT 630 graphics/2048 MB
12 GB RAM
2 TB hårdisk

Här är länken till datorn. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Är det sant att jag kommer ha fps lagg på medium grafik och i värsta fall low? jag kör på en skapligt liten skärm, kommer det att ändra något?

Tack på förhand!

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk

Det grafikkortet är ingenting att hänga i julgranen. Processorn är helt ok, men grafikkortet hör hemma i HTPC:er, och är ingenting att spela med.

Angående skärmens storlek så är det upplösningen som spelar roll.
Men du kommer troligtvis att få hackande spelupplevelser så fort du ska raida eller spela BG:s.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

hackande på low/ medium eller på high?

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Medlem

GT630 är verkligen klent och duger endast för HTPC som Slaktardej nämnde, inget för spel. Tyvärr har du köpt en minidator, dessutom en märkesdator, så ett vanligt grafikkort för spel kommer knappast få plats, om det ens finns en x16 PCI-e port. Det där en en kontorsdator som du har köpt.

Permalänk
Skrivet av ashvirgill:

hackande på low/ medium eller på high?

Nu har du ändrat originalpost (vet inte om du trollar). Men oavsett vilket/vika spel så räkna med low eller lägre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Blä för Elgiganten som kallar den speldator.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Hej jag har nu köpt mig en dator ifrån elgiganten och jag har hört att grafik kortet är för dåligt att kunna köra wow på high.
Intel Core i7-3770 processor/3.4 GHz
Nvidia GT 630 graphics/2048 MB
12 GB RAM
2 TB hårdisk

Här är länken till datorn. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Är det sant att jag kommer ha fps lagg på medium grafik och i värsta fall low? jag kör på en skapligt liten skärm, kommer det att ändra något?

Tack på förhand!

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk

är så att jag inte kör krävande spel som BF3 och spelar bara lol och wow. mn i framtiden, skulle ajg kunna byta ut grafik kortet`?

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Medlem

Om du nyligen köpt datorn skulle jag använda återköpsrätten. Du kan bygga ihop en egen dator med bättre grejer till det priset, kan du inte bygga själv så finns det många här på forumet som är villiga att hjälpa dig med att bygga i närheten där du bor.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Hur fungerar återköps rätten? köpte den igår så

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Medlem

Så är det alltid med elgiganten och liknande.

Hårdvaran överlag är nästan alltid snabb men grafikkortet skit.

samma med din dator, hela ditt system är snabbt och klarar av dom snabbaste grafikkorten som finns, men ett GT630 är riktigt slött, klarar dom flesta spelen men många krävande på låg inställning, är inte framtidssäkert.

För att få ett riktigt gaming system bör du ha ett Geforce GTX660 / Radeon 7850 och uppåt, då kan du spela alla spel på höga inställningar.

Finns även snabba beggade grafikkort, tex GTX570 som man kan hitta för en tusing och GTX580 för ca 1500:- ,även Radeon 6950-6970, och är många gånger snabbare än ditt nuvarande kort.

Permalänk

Och för 6 000, kan jag få in en bättre dator?

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga, datorn verkar ju ha en x16 PCI-e port, men frågan är om man bara kan ha low profile kort i, datorn ser ganska smal ut. Dessutom så står det inte vad det är för nätaggregat, det kan ju vara nåt kina-crap på 200W som inte klarar kraftfullare grafikkort och i värsta fall är det nåt specialformat på det så du inte kan byta ut det. Det där är en ren kontorsdator, att elgiganten skriver att den är en "En magnifik speldator" är bara bluff och båg, i alla fall om man spelar hyffsat moderna spel.

Faktum är att GT630 endast är aningen snabbare än Intels HD4000 som finns inbyggt i processorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashvirgill:

Och för 6 000, kan jag få in en bättre dator?

Svårt att få en bättre för 6000:-, det man då få göra är att välja en billigare processor, som fortfarande är snabb, lite mindre minne och en mindre hdd, så att man då kan välja ett snabbt grafikkort.

Enklast är att du bara köper ett annan grafikkort, och säljer GT630 för några hundra, behöver inte bli dyrt alls, tex ett GTX570 som är 3-4ggr snabbare för 1000:- -300:- för GT630, så 700:- för 3-4ggr bättre prestanda, så slipper du byta ut datorn, och bygga en ny, då tar det ett tag.

Permalänk

Okej, kan man ångra ordern eftersom den har förmodligen inte skickats än. eller måste jag vänta till s den kommer fram och sedan gå till närmsta butik?

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk

Fanns det nån direkt anledning att du köpte en märkesdator eller har du möjlighet o lämna tillbaka den? För i så fall kan vi medlemmar gärna hjälpa dig att plocka ihop en dator med bra mycket högre prestanda till ett liknande pris

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Svårt att få en bättre för 6000:-, det man då få göra är att välja en billigare processor, som fortfarande är snabb, lite mindre minne och en mindre hdd, så att man då kan välja ett snabbt grafikkort.

Enklast är att du bara köper ett annan grafikkort, och säljer GT630 för några hundra, behöver inte bli dyrt alls, tex ett GTX570 som är 3-4ggr snabbare för 1000:- -300:- för GT630, så 700:- för 3-4ggr bättre prestanda, så slipper du byta ut datorn, och bygga en ny, då tar det ett tag.

Isf,någon sa att datorn var liten och skulle inte få plats med ett större grafik kort. Men om det fungerar så får ajg bara vänta tills jag har lite pengar att köpa ett bättre grafik kort.

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk

Tack för alla svar

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk

Nä, jag fick den 3.5k billigare så jag slog till bara.

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashvirgill:

Isf,någon sa att datorn var liten och skulle inte få plats med ett större grafik kort. Men om det fungerar så får ajg bara vänta tills jag har lite pengar att köpa ett bättre grafik kort.

Det är ett Matx chassi du har, så moderkortet i sig är av formen matx vilket klarar av skapligt stora grafikkort som tar upp 2platser,
enligt infon har du en oanvänd Pci-e x1 plats så tjockare kort får plats.

Men det bästa är att öppna upp och kolla så dom inte satt något i vägen, men det brukar dom inte.

Permalänk
Medlem

Skicka tebax den. Köp i delar istället så skaru se att du blir nöjd

Permalänk

tack...ses senare måste dra nu men tack för svaren

Visa signatur

yo yo yo

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Svårt att få en bättre för 6000:-, det man då få göra är att välja en billigare processor, som fortfarande är snabb, lite mindre minne och en mindre hdd, så att man då kan välja ett snabbt grafikkort.

Enklast är att du bara köper ett annan grafikkort, och säljer GT630 för några hundra, behöver inte bli dyrt alls, tex ett GTX570 som är 3-4ggr snabbare för 1000:- -300:- för GT630, så 700:- för 3-4ggr bättre prestanda, så slipper du byta ut datorn, och bygga en ny, då tar det ett tag.

Skrivet av ashvirgill:

Isf,någon sa att datorn var liten och skulle inte få plats med ett större grafik kort. Men om det fungerar så får ajg bara vänta tills jag har lite pengar att köpa ett bättre grafik kort.

Datorn ser inte så tjock ut så det är precis i så fall någoit bättre går in. Men nätaggregat i burken kommer aldrig palla något kraftigare delar. Sen är det oftast väldigt dålig ventilation i såna chassin. Har haft isär en annan liknande chassi och det är tajt. Tänk på att HDD och dvd/blueray sitter i vägen med.

Jag kan slänga ihop något bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ashvirgill:

Nä, jag fick den 3.5k billigare så jag slog till bara.

Snacka om att lura sig själv..
Elgiganten... *spy*

Här är en lista med saker som ändå är intressanta
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2180726&view=m

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Här har du en datpr som klarar spelen bättre! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2335400/2012-09-23

Ifall om du vill att de bygger så får du lägga lite till, men då får du garantin på bygget som du kan utnyttja http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är ett Matx chassi du har, så moderkortet i sig är av formen matx vilket klarar av skapligt stora grafikkort som tar upp 2platser,
enligt infon har du en oanvänd Pci-e x1 plats så tjockare kort får plats.

Men det bästa är att öppna upp och kolla så dom inte satt något i vägen, men det brukar dom inte.

det är inte mATX det är mITX, lol det verkar vara något mellan mATX och mITX något bättre nätagg och grafikkort får tyvärr inte plats

ungefär så här ser chassit ut inuti

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashvirgill:

Hej jag har nu köpt mig en dator ifrån elgiganten och jag har hört att grafik kortet är för dåligt att kunna köra wow på high.
Intel Core i7-3770 processor/3.4 GHz
Nvidia GT 630 graphics/2048 MB
12 GB RAM
2 TB hårdisk

Här är länken till datorn. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Är det sant att jag kommer ha fps lagg på medium grafik och i värsta fall low? jag kör på en skapligt liten skärm, kommer det att ändra något?

Tack på förhand!

ja det kommer du ditt grafikkort i datorn du köpt kostar inte ens 500 kr och de flesta grafikkort i enklare speldatorer och uppåt för och tex köra high på wow går på 2000 kr och uppåt.
lämna tillbaks datorn om du kan och köp en dator på inet istället en butikskedja som elgiganten när det gäller speldatorer ska man hålla sig undan ifrån...

såhär är en gamingdator uppbyggd och lägger man på mer så får du mer prestanda

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2325422/detta-ar-en-speldato...
om du fixar eget windows på annat håll kanske får tag på det billigare någonstans så kan du spara in en slant där.

om du kanske har någon i din närhet som kan bygga datorer så tar du o köper detta då cpun ramminnet och hårddisken kan vara något och spara i din nuvarande.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2335485/eller-detta-om-du-ka...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Här har du en datpr som klarar spelen bättre! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2335400/2012-09-23

Ifall om du vill att de bygger så får du lägga lite till, men då får du garantin på bygget som du kan utnyttja http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato...

Den här: http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh... är mycket bättre. Tänk på att den egentligen är 2 kärnig och presterar sämre än en phenom II 4 kärnig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2335469/2012-09-23 detta för man ihopbyggt av inet för en lägre summa än acerns ordinarie pris (om man har krav på att datorn ska vara kompakt som acern), beöver man wifi så är det bara att köpa ett trådlöst usb nätverkskort och om man ska ha 7.1 till en förstärkare så kopplar man med analog

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Den här: http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh... är mycket bättre. Tänk på att den egentligen är 2 kärnig och presterar sämre än en phenom II 4 kärnig.

ehm nej, http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/smartsection/item.p...

Om du har en bättre källa så kör till, skulle knappast tro att amd är sjuka i huvudet att lansera något som är sämre än deras tidigare.