GTX680 Problem med låg "användning"

Permalänk

GTX680 Problem med låg "användning"

Så för en vecka sedan köpte jag ett GTX680 till min dator och flashade mitt MSI P67A-GD55 till senaste biosen (4.2) och allt fungerade bra, tills igår när Jag började spela Borderlands 2, min 1TB HDD försvann ur systemet och jag fick bluescreens hela tiden angående sataport.sys och dxgkrnl.sys dxgkrnl.sys+5d000 ntoskrnl.exe+70040 med bugcheck 0x116. Så jag uppdaterade firmware på min SSD och då försvann sataport bluescreensen. Då uppstod nästa problem att mina HDD fortfarande försvann och jag fick bluescreens pga grafikkortet. Formaterade då om datorn och installerade alla drivrutiner idag och fick bluescreens igen när jag började spela. Bytte då RAM minnen och verkade som inte jag fick bluescreens längre men nu laggar alla spel istället. Grafikkortet jobbar mellan 60-70% och får runt 40-50FPS i BF3 på ultra med sjukt höga fps drops. Testade ett annat spel som heter "NS2" som fungerat felfritt innan men nu fick jag runt 30fps, och i borderlands 2 fick jag runt 40fps. Dessa spel har jag haft över 60fps stabilt innan.

Jag ger nästan upp på vad jag ska göra, har testat andra drivrutiner men fungerar inte heller.

Inget är överklockat!

Dator Specs
Intel Core i7 2600k 3.4GHz
MSI GTX680 2GB
8GB DOMINATOR 1600MHz
1 OCZ Agility 3 120GB
1 Samsung HDD
MSI P67A-GD55

Vad ska jag kan göra för att få det att fungera?

*ber om ursäkt ifall texten är flummig

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta ett nyare vbios för ditt grafikkort och uppdatera. Fungerar inte det så prova med ett annat grafikkort om du kan. Om datorn fungerar som den ska med ett annat grafikkort så är ditt gtx 680 troligtvis defekt. Du kan ju också om du har möjlighet testa ditt gtx 680 i en annan dator och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg(PSU)

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk

Din 2600k borde nog klockas lite .

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Din 2600k borde nog klockas lite .

Och varför då? En 2600K skulle aldrig kunna flaska ett singel - GTX 680.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Står på alla moderkorts tillverkares hemsida "Is your computer working correctly? Dont touch the fucking bios" -.-

Tror detta är drivrutinerna till grafikkortet dock, dxgkrnl.sys = "DirectX Graphics Kernel"
Ta bort alla drivrutiner ev. använd driver sweeper. Installera sedan om dem. Funkar inte detta så råder jag dig till att ominstallera windows för att få det så felfritt som möjligt samt möjlighet att utesluta så mycket problem som möjligt. Funkar det fortfarande inte så är ditt GTX680 defekt.

För ominstallation. Koppla bort onödiga saker så som, cdläsare, minneskorts läsare, onödiga hårdiskar etc.
Kör enbart på din systemdisk. Försök att utesluta så mycket som möjligt dvs. Börjar du nu Bsoda på en fresh install och utan de extra sakerna så har du halverat vart problemet kan ligga. "Note: Även en USB FrontKontroller kan slänga ifrån bsods."

Kom sedan tillbaka med BsoD koder så som.
Typ 0x9c 0x1be etc etc

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Se om du kan hitta ett nyare vbios för ditt grafikkort och uppdatera. Fungerar inte det så prova med ett annat grafikkort om du kan. Om datorn fungerar som den ska med ett annat grafikkort så är ditt gtx 680 troligtvis defekt. Du kan ju också om du har möjlighet testa ditt gtx 680 i en annan dator och se om det fungerar.

Hade ett 6950 som jag fick bluescreens med innan jag köpte GTX680 och enda jag hittar är så man kan få mer volt på grafikkortet.

Skrivet av sigge002:

Vad har du för nätagg(PSU)

Har ett Fractal Design R2 Newton 650W.

Skrivet av Exzu:

Står på alla moderkorts tillverkares hemsida "Is your computer working correctly? Dont touch the fucking bios" -.-

Tror detta är drivrutinerna till grafikkortet dock, dxgkrnl.sys = "DirectX Graphics Kernel"
Ta bort alla drivrutiner ev. använd driver sweeper. Installera sedan om dem. Funkar inte detta så råder jag dig till att ominstallera windows för att få det så felfritt som möjligt samt möjlighet att utesluta så mycket problem som möjligt. Funkar det fortfarande inte så är ditt GTX680 defekt.

För ominstallation. Koppla bort onödiga saker så som, cdläsare, minneskorts läsare, onödiga hårdiskar etc.
Kör enbart på din systemdisk. Försök att utesluta så mycket som möjligt dvs. Börjar du nu Bsoda på en fresh install och utan de extra sakerna så har du halverat vart problemet kan ligga. "Note: Även en USB FrontKontroller kan slänga ifrån bsods."

Kom sedan tillbaka med BsoD koder så som.
Typ 0x9c 0x1be etc etc

hade dxkrnl.sys problem med mitt 6950 också. Dock verkar det fungera okej nu, lite dålig fps i spel men i Borderlands 2 får jag bluescren direkt efter 5-10minuter. Körde memtest över natten 11pass inga problem, körde furmark i 2 timmar inga problem, 3dmark11 inga problem, unigine heaven inga problem. Så kortet är det väl inget fel på direkt måste vara något i datorn som inte fungerar ihop.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så testa grafikkortet i en annan dator för att utesluta att det inte är något fel på det. Se över inställningar i bios så att du inte har fel inställningar. Återställ bios settings till default. Om du hade problem även med ditt gamla grafikkort så låter det mer som att moderkortet är defekt alternativt minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Din 2600k borde nog klockas lite .

? Hur skulle det hjälpa när datorn redan är instabil?

Permalänk
Medlem

Om det inte är gjort så kör memtest86+ för att fastställa eller utesluta problem med minnet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallan123:

hade dxkrnl.sys problem med mitt 6950 också. Dock verkar det fungera okej nu, lite dålig fps i spel men i Borderlands 2 får jag bluescren direkt efter 5-10minuter. Körde memtest över natten 11pass inga problem, körde furmark i 2 timmar inga problem, 3dmark11 inga problem, unigine heaven inga problem. Så kortet är det väl inget fel på direkt måste vara något i datorn som inte fungerar ihop.

Vilken version av drivrutiner kör du med? Jag antar att du laddat ner dem härifrån http://www.geforce.com/?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

gå in i Nvidia control panel och ändra power management från adaptive till performance. (tror jag det heter) (datorn kan bluescreena om kortet hoppar mellan 2d klocks och 3d klocks, detta kan ske vid låg användning)

EDIT: menar att om det sker IN GAME att kortet hoppar till för låga klocks så kan det bli blå skärm, i desktop miljö SKA kortet klocka ner sig.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |