Nvidia GTX 650 TI - kompatibelt/bra idé?

Permalänk
Medlem

Nvidia GTX 650 TI - kompatibelt/bra idé?

Är sugen på att uppgradera mitt gamla 8800 GT när kortet i trådtiteln kommer ut om några veckor. En "liten" sak jag funderade på var att de nyare grafikkorten stöder PCI-Express 3.0.. Mitt moderkort är ett gammalt Gigabyte P31-S3G (socket 775) och stödjer endast PCI-Express... Jag tänker att det ändå borde funka - men vill ju inte köpa ett kort som inte går att använda. Så vad säger ni, kommer GTX 650 TI kortet att passa/vara kompatibelt med mitt moderkort? Det är huvudfrågan, men jag har en liten delfråga också:

I övrigt kör jag med en uppklockad Core 2 Duo E8400 (3,87 Ghz) och även om GTX 650 TI inte är något vidare kort så borde det ändå bli ett rejält uppsving mot det gamla 8800 GT-kortet avseende prestanda i spel. Har precis precis köpt en större skärm också så jag kommer ju köra på upplösningen 1920x1080 istället för 1280x1024 som jag använt hittills. En annan sak som tilltalar mig är att jag har ett ganska klent nätagg (Antec Earthwatt 380 W) och GTX 650 TI verkar ju vara väldigt strömsnålt i jämförelse med andra kort. Och är jag någorlunda rätt ute när jag tänker att det kommer prestera ungefär som det befintliga/äldreGTX 560 TI? Då borde inte processorn flaska så mycket, ett vassare grafikkort blir väl nästan overkill för att processorn kommer flaska? Tacksam för er visdom/svar angående mina frågor!

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem

Kortet kommer fungera PCIe är fram och bakåt kompatibelt.
Och har nätagget funkat med med 8800GT så kommer det funka med detta

Prestandan vet jag inte, men kommer bli bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Allt kommer fungera och prestandan kommer mer än dubblas.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren - efter er feedback så lutar det åt att det blir köp ganska omgående när kortet släpps. Mycket uppskattat! Kanske lite svårt att avgöra exakt hur mycket prestanda kortet har eftersom det inte är ute än men känns som en vettig uppgradering när jag kommer köra 1920x1080. Någon kunnig kanske kan ge en anvisning i om jag är rätt ute när jag tänker att prestandan kommer att vara ungefär som ett 560 Ti?

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Skrivet av Frankan:

Tack så mycket för svaren - efter er feedback så lutar det åt att det blir köp ganska omgående när kortet släpps. Mycket uppskattat! Kanske lite svårt att avgöra exakt hur mycket prestanda kortet har eftersom det inte är ute än men känns som en vettig uppgradering när jag kommer köra 1920x1080. Någon kunnig kanske kan ge en anvisning i om jag är rätt ute när jag tänker att prestandan kommer att vara ungefär som ett 560 Ti?

Vi kan inte svara på om prestandan kommer vara som 560 Ti eftersom 650 Ti inte är släppt ännu.
GTX 650 presterar jämförelsevis sämre än GTX 550 Ti och det är väldigt klent.

650 Ti bör dock hamna i nivå med 560 (modellen utan Ti).