Permalänk

3/4 pins cpu fläkt (hjälp!)

Hej jag håller på att bygga min dator men har stött på ett problem.
Jag har en kuhler 620 som kräver tre pins. Kan jag koppla på den, på en cpu fan som har 4 pin eller ska jag koppla den på sys fan3 som har 3 pins.

Btw en liten annan fråga är. kan man silver tejpa fast en ssd någonstans i chassit om man saknar en 2.5 slott? (plats slott? är inte säker vad man kallar den)

Tack så mycket i förväg
/dabearisdaman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabearisdaman:

Hej jag håller på att bygga min dator men har stött på ett problem.
Jag har en kuhler 620 som kräver tre pins. Kan jag koppla på den, på en cpu fan som har 4 pin eller ska jag koppla den på sys fan3 som har 3 pins.

Btw en liten annan fråga är. kan man silver tejpa fast en ssd någonstans i chassit om man saknar en 2.5 slott? (plats slott? är inte säker vad man kallar den)

Tack så mycket i förväg
/dabearisdaman

SSD'n kom väl med en liten bricka som gör den från 2.5 --> 3.5 så att den kan monteras precis som vilken HDD som vanligt

OT: Koppla den bara på något uttag, det funkar lika bra

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

SSD'n kom väl med en liten bricka som gör den från 2.5 --> 3.5 så att den kan monteras precis som vilken HDD som vanligt

OT: Koppla den bara på något uttag, det funkar lika bra

Inte alltid det följer med en bricka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kuhler 620 och andra vattenkylningar ska väl pumpen alltid sitta på en header med konstant ström.
Alltså inte på en PWM-cpu header.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dabearisdaman:

Hej jag håller på att bygga min dator men har stött på ett problem.
Jag har en kuhler 620 som kräver tre pins. Kan jag koppla på den, på en cpu fan som har 4 pin eller ska jag koppla den på sys fan3 som har 3 pins.

Inga problem. Tänk bara på att ställa in i BIOS vilket typ av fläkt du ansluter.
3 pins benämns som DC, och 4 pins som PWM.

En mycket smart funktion med fläkt-kontakten på moderkortet är att den är både frammåt och bakåtkompatibel, så du kan friskt ansluta nya 4 pins PWM-fläktar till 3 pins DC-anslutning, och 3 pins DC-fläktar till 4 pins PWM-anslutningar.
Återigen: Ställ bara in i BIOS vilken typ du ansluter.

Det enda som händer, om du "råkar" glömma inställningen, är att fläkten går i full hastighet utan reglering. För en massa oväsen i onödan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Med kuhler 620 är det om jag inte minns fel så att fläkten kopplas till pumpen, och pumpen till antigen POW_fan på moderkortet eller till nätägget, oavsett hur det ska kopplas är det viktigt att pumpen får 12volt dvs bör inte sitta på varken CPU_fan, sys fan, eller Cha_fan.

Men som sagt vet inte exakt hur antec har lagt upp det med kopplingar och typer av kontakter, sånt där ser man lättast hur man ska göra när man har grejerna framför sig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Med kuhler 620 är det om jag inte minns fel så att fläkten kopplas till pumpen, och pumpen till antigen POW_fan på moderkortet eller till nätägget, oavsett hur det ska kopplas är det viktigt att pumpen får 12volt dvs bör inte sitta på varken CPU_fan, sys fan, eller Cha_fan

Ja detta är ju självklart.
Pumpen bör inte anslutas till någon fläktstyrning alls, utan till en matning direkt från nätagget.
Det är fläkten på radiatorn som ansluts till CPU_FAN-kontakten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabearisdaman:

Hej jag håller på att bygga min dator men har stött på ett problem.
Jag har en kuhler 620 som kräver tre pins. Kan jag koppla på den, på en cpu fan som har 4 pin eller ska jag koppla den på sys fan3 som har 3 pins.

Btw en liten annan fråga är. kan man silver tejpa fast en ssd någonstans i chassit om man saknar en 2.5 slott? (plats slott? är inte säker vad man kallar den)

Tack så mycket i förväg
/dabearisdaman

Ja tejp går.
Skulle dock skippa tejpen och bara lägga in den. Borde finnas en plats där den ligger fint med bara kablarna som håller fast den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för era svar.
Jag fick inte med någon bricka till min ssd och darför funderar jag på att silvertejpa fast min ssd.
Pumpen har 3 pins och "fläkten till pumpen" har 3 pins, jag har möjlighet att koppla ihop dom båda tillsamans för att bara få ett 3pin uttag.
Cpufanet på moderkortet har 4 pins och jag blir osäker ifall jag ska koppla den där eller på sysfan3.
jag har ingen annan möjlighet att koppla så att dessa 3 pinnarna får ström

Permalänk
Medlem

Enligt dess manual så fläkten till pumpen och pumpen till ett utag som ger 12volt hela tiden vilket brukar innebära pow_fan uttag, ett sånt ger alltid 12volt och finns ingen styrning som kan aktiveras i bios på detta.

Tror att pumpen kan ge variabel volt till fläkten, vilket dom flesta 4pins CPU_fan inte kan ge på 3 pinns fläktar, även om det går utmärkt att koppla 3 pin på 4 pins uttag, men kommer gå i full fart då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

vi kopplade in den på sys fan 3 uttag helt enkelt.
tack för all hjälp alla som svarade ha en bra dag
/dabearisdaman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabearisdaman:

vi kopplade in den på sys fan 3 uttag helt enkelt.
tack för all hjälp alla som svarade ha en bra dag
/dabearisdaman

Som jag vet så kan en fyra pin inte styra en 3 pins fläkt alls, därmed så får pumen allt den behöver för att sen styra fläkten själv med en tre pins. Med andra ord ska det inte vara några problem med att koppla pumpen till CPU_FAN.

Intel säger: "When using a 3-pin power connector with a 4-pin fan header, the fan is always on; there is no fan control."

Ska inte tre pins sys fan reglera rpm? Då är det ingen bra idé.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold