Arma 2:Operation Arrowhead, Wasteland! Spela, njut. Framtiden?

Permalänk
Medlem

Arma 2:Operation Arrowhead, Wasteland! Spela, njut. Framtiden?

Hej!
Till alla er som gillar ARMA och som inte spelat WASTELAND, läs det här!

Day-Z har invaderat ARMA-universumet på både gott och ont.
Det är som bekant ett onekligen populärt spel och har lockat till sig en hel del spelare!
Personligen tycker jag att; "det här med zombies är lite too much".

Spelar ni eller har spelat Day-Z men känner att ni hade kunnat klara er utan zombies,
så jag vill jag härmed informera er att det finns ett alternativ!
Alternativet heter Wasteland, och här är lite information;

Wasteland
"Moden" utspelar sig för det mesta i Cherno. Stora skillnaden gentemot Day-Z är avsaknaden på Zombies.
Det är en apokalyptiskt mil-sim bana/spel där det precis som i Day-Z handlar om att överleva.
Det finns tre lag. Blufor, Opfor och Independent.
Tittsomtätt dyker det upp missions på kartan som man kan åka till och försöka klara och som ger belöningar.

Byggmaterial finns runt om på hela kartan och går att plocka upp för att sedan sätta upp på lägligt ställe. Bygga baser och "roadblocks" är omåttligt populärt och förmodligen det som jag tycker är roligast med hela modden!

På senare tid har möjligheten att placera ut" proximityscan" i sin bas anlänt.
Det möjliggör att du på ett enklare sett kan försvara din byggda bas då du ser om en moståndare närmar sig den.
Proximityscan är än så länge bara implementerat i Sa-matras servrar.

Gunstores finns utplacerade på flera ställen på kartan där man kan handla vapen och andra godsaker(Sa-Matra).
404´s servrar har också "General stores" där man kan handla fuelcans etc.
Vid en restart, som oftast sker kanske två gånger per dygn(beroende på server) innehåller i princip alla bilar på kartan vapen och ammunition.
Sedan är det bara börja roama runt, hitta vapen/kompisar. Bygg en bas, köra missions. Ha kul!

Information Servrar
I serverlistan, sök på Mission: "Wasteland" så kommer samtliga Wasteland-servrar upp.
De två mest aktiva och populära typer av servrar är Sa-Matra´s, som har 7st just nu, och 404´s servrar.

Båda servrar är baserade på "TONIC"´s wastelandmod som var den som började med det hela.
Efter ett tag gjorde Sa-Matra en spinnoff och förfinade "moden" en hel del. (Proximityscan, serveruptime i playermenu, möjligheten att välja spawnplats,

För den oerfarne kan jag rekommendera att först gå in på en av 404s servrar. Den har avsevärt mycket fler vapen och fordon att tillgå då vapenlådor bokstavligen talat ligger på gatan överallt.
För den som vill ha en utmaning gäller Sa-matras servrar. Mindre vapen och erfarna spelare finns här, där varje upphitat vapen/fungerande fordon ger lycka.

På bilden ser ni en roadblock som jag och tre polare byggde på en timme eller 2... En del förvirrade Opfor försökte ta sig förbi, alt smyga sig på oss.. Men vi höll dem på behörigt avstånd Server: Sa-Matra v9

En annan bas jag och en polare byggde i skogen norr om "NW airfield, som tillslut blev så populär att iprincip hela laget (BLUEFOR) var där ett tag!"
Server: 404

En lite äldre review finns att läsa på;
http://www.mmogames.com/gamereviews/arma-ii-wasteland-sandbox...

Sa-Matras servrar. Här finns information om uptime och länkar till forum etc.
http://wasteland.arma.su/

Har en TS server med en polare!
Livkompaniet.teamspeak-server.info
PM för password!

För att köra krävs Arma 2: Operation Arrowhead

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk

Vill gärna höra lite mera om självaste gameplay, samt var man skaffar detta eller om det bara är att joina i spelet

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Skrivet av whimS:

Hej!
Jag skapade den här tråden med tre egentliga syften.
Det första är att informera Sweclockersmedlemmar som inte vet om detta, att det finns något som i mitt tycke är bättre än Day-Z och som passar Arma 2 som spel samt spelmotor bättre.

Det andra är att försöka få igång lite mer svenska spelare som spelar Wasteland då jag och ett gäng kompisar i framtiden KANSKE tänkte att dra igång en server (55 slots). Som det ser ut nu kryllar servrarna med ryssar, no offence, men inte det roligaste språket att lyssna på och behöva muta varje reconnect. Att få igång en svensk-server hade vart guld värt!

Tre; Till er på Sweclockers....
En stor fråga jag också har är om det finns någon som har en,tex Day-Z server just nu, som efter övertygelse och smicker skulle kunna, eller vilja, testa och köra Wasteland istället?

Information om moden/banan
Moden är likt Day-z. Stora skillnaden är avsaknaden på Zombies.
Det är en apokalyptiskt mil-sim spel där det precis som i Day-Z handlar om att överleva.
Det finns tre lag. Blufor, Opfor och Independent. Tittsomtätt dyker det upp missions på kartan som man kan åka till och försöka klara och som ger belöningar.
Byggmaterial finns runt om på hela kartan och går att plocka upp för att sedan sätta upp på lägligt ställe. Bygga baser och "roadblocks" är omåttligt populärt och förmodligen det som jag tycker är roligast med hela modden!
http://ladda-upp.se/files/2012/b25713.png

Gunstores finns utplacerade på flera ställen på kartan där man kan handla vapen och andra godsaker. Man får skjuta tre skott i dessa, sedan blir man autokickad.
Vid en restart, som oftast sker kanske två gånger per dygn innehåller i princip alla bilar på kartan vapen och ammunition.
Sedan är det bara börja roama runt, hitta vapen/kompisar. Bygg en bas, köra missions. Ha kul!

Information om servrar
Det finns just nu två olika typer av Wasteland-moddar. Tonic har en, som han släppt fri för almänheten att köra på egna servrar och Sa-matra har en som är i beta stadiet.
Sa-matra har inte släppt sin ännu, utan man kan bara spela på hans ryska server(~100 Ping, alltid fullt).
Enligt mig är Sa-matras server dock bättre. Så om ni ska spela bara för att lära och känna moden/banan, spela den!
Skillnaden mellan servrarna är egentligen att" Player menu"´n buggar mindre i Sa-matras. Det är alltid mycket folk, som oftast vill samarbeta när man kör Op- eller Bluefor. Sedan så är det lättare att se vem som är på vems lag då man får en färg-prick över sig som visar sig om man är på samma lag.

En review finns att läsa på;
http://www.mmogames.com/gamereviews/arma-ii-wasteland-sandbox...

För att köra krävs Arma 2: Operation Arrowhead, @CBA, @CBA_A2 och @CBA_OA

Låter mycket intressant! Men vad går hela modden ut på? Bara överleva? Och vad får man om man klarar missions?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp!
Guiden längst ned på tråden går igenom lite mer i detalj självaste gameplay (på eng)

För att komma igång behöver du "Arma 2: Operation Arrowhead", så starta Arrowhead via Steam.
Sedan så har jag inte iklickat modsen när jag kollar ingame, så testa att joina utan!
Sök på wasteland på mission och testa om du kommer in!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Låter mycket intressant! Men vad går hela modden ut på? Bara överleva? Och vad får man om man klarar missions?

Ja. "Bara" att överleva.
Mission, som exempel: Följande text dyker upp i högra hörnet" En helikopter har nödlandat! Bege dig dig med bränsle för att försöka få igång den! Se upp för AIn som bevakar den" etc. Så drar man dit, strid utbryter, någon lycklig sate kommer därifån med en helikopter etc.

Utöver de saker du får under själva missionet (weaponstashar, ammo, bepansrade fordon, helikoptrar och sprängdeg) så får man inget annat extra.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Skrivet av whimS:

Ja. "Bara" att överleva.
Mission, som exempel: Följande text dyker upp i högra hörnet" En helikopter har nödlandat! Bege dig dig med bränsle för att försöka få igång den! Se upp för AIn som bevakar den" etc. Så drar man dit, strid utbryter, någon lycklig sate kommer därifån med en helikopter etc.

Utöver de saker du får under själva missionet (weaponstashar, ammo, bepansrade fordon, helikoptrar och sprängdeg) så får man inget annat extra.

Okej Jag är iaf intresserad av att lira detta. ÄR ett stort ArmA-fan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Okej Jag är iaf intresserad av att lira detta. ÄR ett stort ArmA-fan.

Trevligt!

In och testa bara. Blir givetvis roligare om man är flera och kör ihop, då man är ganska exponerad själv och dör lätt.
Imorgon kommer jag och kanske 5 andra kompisar hängaa på Sa-matra (om vi kommer in). Hjälper gärna den oerfarne!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

låter klart intressant! ska provas. två frågor bara. vad händer när man dör? vad händer om någon upptäcker ens läger? vad kan dem göra med det?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av whimS:

Trevligt!

In och testa bara. Blir givetvis roligare om man är flera och kör ihop, då man är ganska exponerad själv och dör lätt.
Imorgon kommer jag och kanske 5 andra kompisar hängaa på Sa-matra (om vi kommer in). Hjälper gärna den oerfarne!

Hur är det om man disconnectar från servern? Försvinner allt då?

Var nyss inne på en server, hittade vapen och en bil direkt. Hur svårt är det att hitta saker?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skall följa denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

låter klart intressant! ska provas. två frågor bara. vad händer när man dör? vad händer om någon upptäcker ens läger? vad kan dem göra med det?

När du dör respawnar du efter c:a 30 sek. Någonstans på kartan, helt random.
Du börjar då med en glock, lite mat, vatten och hundra dollar.

Om någon upptäcker lägret kan du eller ditt lag givetvis flytta på det. Motståndarlaget kan inte flytta på ditt läger.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Hur är det om man disconnectar från servern? Försvinner allt då?

Var nyss inne på en server, hittade vapen och en bil direkt. Hur svårt är det att hitta saker?

Disconnectar du försvinner allt ja. lägg dina saker i skogen tex eller i en bil innan du disconnectar och hoppas på att ingen har tagit det nätr duu kommer tillbaka

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Skrivet av whimS:

Disconnectar du försvinner allt ja. lägg dina saker i skogen tex eller i en bil innan du disconnectar och hoppas på att ingen har tagit det nätr duu kommer tillbaka

Och när man reconnectar så spawnar man så samma plats? Eller en ny?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Och när man reconnectar så spawnar man så samma plats? Eller en ny?

Ny plats

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Just det!
Opfor och Bluefor har varsin medic och engineer man kan välja. Medic healar och Engineer kan laga skadade fordon. De bästa två klasserna in my opinion!
Finns även ambulanser lite här och var som kan heala.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Väldigt intresant koncept, Körde ett par minuter som både opfor och bluefor, some blu fick jag spawna med glocken och opfor inget alls fick leta lite supplies i bilar. Hittade mig en bil med aks i och drog iväg mot objectivet som hade kommit upp var nån bandit camp där jag skulle hämta en bomb så tog bilen dit lyste upp allt med bilen (var natt) började plocka npc's som vaktade sen blev jag skjuten i ryggen bytte då server. Där spawnade som bluefor där nån idiot sköt mot mig med sitt sniper så jag gick runt han och sköt han i huvudet. Och då började han whina om att vi var samma lag även om jag blev beskjuten först men han "provade" bara sina snipers och efter det blev jag kickad även fast jag inte gjort nåt fel (i min mening) blev beskjuten och besvarade elden visst var det också en blufor, Aja ska prova lite mer sen. Som sagt väldigt kul koncept men det där om medic och engineer är det något man väljer när man ska välja lag eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyller:

Väldigt intresant koncept, Körde ett par minuter som både opfor och bluefor, some blu fick jag spawna med glocken och opfor inget alls fick leta lite supplies i bilar. Hittade mig en bil med aks i och drog iväg mot objectivet som hade kommit upp var nån bandit camp där jag skulle hämta en bomb så tog bilen dit lyste upp allt med bilen (var natt) började plocka npc's som vaktade sen blev jag skjuten i ryggen bytte då server. Där spawnade som bluefor där nån idiot sköt mot mig med sitt sniper så jag gick runt han och sköt han i huvudet. Och då började han whina om att vi var samma lag även om jag blev beskjuten först men han "provade" bara sina snipers och efter det blev jag kickad även fast jag inte gjort nåt fel (i min mening) blev beskjuten och besvarade elden visst var det också en blufor, Aja ska prova lite mer sen. Som sagt väldigt kul koncept men det där om medic och engineer är det något man väljer när man ska välja lag eller vad?

Låter som en av Tonics servrar. Därför jag gillar Sa-matra mer. Bättre balanserat och de flesta är seriösa ( DÅ det mestadels är stammisar som spelar där)
Ja dessa väljer du när du väljer lag.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Om det kommer en tuturial eller liknande så kan man lira, har lirat lite men mest dödat mina egna för jag inte förstår konceptet än. :I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Om det kommer en tuturial eller liknande så kan man lira, har lirat lite men mest dödat mina egna för jag inte förstår konceptet än. :I

Man kan ju hoppas!
På Sa-matra ser du tydligt vem som är på ditt lag: Det är en blå prick över deras huvuden. Är det inte det; Skjut!
PÅ Tonics server får du först sikta på vederbörande, då står det om det är friend eller foe.
Hursomhaver, Mil-sim!! Det är tänkt å vara så. Eftersom i verkligheten står det inte namn över folks huvuden, eller hur?`;)

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt intressant, kommer kanske lägga dayz på hyllan ett tag för de här. gillar planerna om "Town reputation". men att få allt att sparas är att måste.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimS:

Man kan ju hoppas!
På Sa-matra ser du tydligt vem som är på ditt lag: Det är en blå prick över deras huvuden. Är det inte det; Skjut!
PÅ Tonics server får du först sikta på vederbörande, då står det om det är friend eller foe.
Hursomhaver, Mil-sim!! Det är tänkt å vara så. Eftersom i verkligheten står det inte namn över folks huvuden, eller hur?`;)

när kommer Sa-matra då? Hittar vara Tonics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

när kommer Sa-matra då? Hittar vara Tonics

Sök på MATRA på mission

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Verkar väldigt intressant, kommer kanske lägga dayz på hyllan ett tag för de här. gillar planerna om "Town reputation". men att få allt att sparas är att måste.

Ja vi får se. Båda är i BETA stadiet. Hoppas de sedan släpper banorna med save funktion iafall

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Har inte spelat dayz ännu men ska väl snart. Dock lockar detta mig mer faktiskt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tsetade lite igår, men det var svårt att förstå hur det funkade... Vad är alla dessa gröna, röda och blåa områden på mapen? Samt hur ser man var missionszonen är?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tsetade lite igår, men det var svårt att förstå hur det funkade... Vad är alla dessa gröna, röda och blåa områden på mapen? Samt hur ser man var missionszonen är?

De olika områden är TÄNKT att vara spawnpoints för de olika fraktionerna. Nu är dem inte det av någon anledning. Så ignorera dem..
Missionzonen är markerad med ett rött kryss på kartan. Finns det inget, är det inget aktivt mission för närvarande ( kan ta upp till 20 min mellan varje)

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk

Blev lite lir idag, fyfan vad kul det var Fick ett mission där vi skulle hämta en helikopter. Jävlar vad folk det var där. Blev världens slagfält

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Blev lite lir idag, fyfan vad kul det var Fick ett mission där vi skulle hämta en helikopter. Jävlar vad folk det var där. Blev världens slagfält

Hmmm... var det en Blackhawk med två typ "torpeder" på sidan? ;O

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Skrivet av whimS:

Hmmm... var det en Blackhawk med två typ "torpeder" på sidan? ;O

Nope, en chinook.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Nope, en chinook.

Jasså! Var det en massa friendly pansarfordon cirkulerandes runt chinooken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77N-WIFI :: Intel Core i5 2500K @ 3.3 Ghz :: Corsair Vengeance 2x4GB :: MSI GTX 570 Twin Frozr II :: SSD 128+128 GB :: HDD 500 GB :: Fractal Design NODE 304
Amneboeg :: ARMA 3!

Permalänk
Medlem

Blir nog att testa, när man köper dator imorn!

Visa signatur

Intel i7 6700k - Gigabyte geforce 1080 8gb gaming G1 - Asus z170 pro gaming - Samsung 750 EVO - Corsair DDR4 16gb - Asus 27" swift 1440p G-sync.