Permalänk
Medlem

Inkoppling Corsair H40

Hej, köpte för ett par veckor sen en Corsair H40 som funkar bra och ger riktigt bra temperaturer.

Har sett lite åsikter om hur kablarna ska kopplas in och insåg att jag har precis tvärtemot vad man egentligen "ska" ha.
Sladden från vattenblocket/pumpen har jag satt på cpu_fan som är 4pin, och fläkten sitter på sys_fan eller dylikt.

Har märkt att om jag ändrar ett reglage i Speedfan så ändras ljudet från pumpen just när man höjer eller sänker.
I vanliga fall så tickar också pumpen lite, men detta antar jag beror på luft som antagligen går bort om man tar loss kylaren och skakar den lite.

Varför ska det inte sitta såhär? Får jag ut något av att ändra?

Permalänk
Medlem

Inte helt 100, men de (corsair) rekommenderar väl att pumpen ska kopplas mot pwr_fan för att den alltid ska ha fullt blås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashej:

Hej, köpte för ett par veckor sen en Corsair H40 som funkar bra och ger riktigt bra temperaturer.

Har sett lite åsikter om hur kablarna ska kopplas in och insåg att jag har precis tvärtemot vad man egentligen "ska" ha.
Sladden från vattenblocket/pumpen har jag satt på cpu_fan som är 4pin, och fläkten sitter på sys_fan eller dylikt.

Har märkt att om jag ändrar ett reglage i Speedfan så ändras ljudet från pumpen just när man höjer eller sänker.
I vanliga fall så tickar också pumpen lite, men detta antar jag beror på luft som antagligen går bort om man tar loss kylaren och skakar den lite.

Varför ska det inte sitta såhär? Får jag ut något av att ändra?

Pumpen skall vara på pwr_fan för att den ska gå fullt hela tiden, sedan vet jag inte om H40 har inbyggd fläktkontroller, men isf koppla in fläkten till pumpen, annars cpu_fan eller fläktkontroller.

Skrivet av Blofeld:

Inte helt 100, men de (corsair) rekommenderar väl att pumpen ska kopplas mot pwr_fan för att den alltid ska ha fullt blås?

Helt rätt.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Inte helt 100, men de (corsair) rekommenderar väl att pumpen ska kopplas mot pwr_fan för att den alltid ska ha fullt blås?

Skrivet av FobbanN:

Pumpen skall vara på pwr_fan för att den ska gå fullt hela tiden, sedan vet jag inte om H40 har inbyggd fläktkontroller, men isf koppla in fläkten till pumpen, annars cpu_fan eller fläktkontroller.

Helt rätt.

Okej tackar, ändrar det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle å andra sidan sätta den på en adapter rakt på nätagget. Kör så på min H60.
Men jag har moddat min med dioder så jag slipper oljudet på full patte.
Att dra en paralell att outputen på en fläktplats klarar dessa pumpar fullt ut, på alla olika sorters moderkort vet jag inte om jag håller med om.

I guider finns det info hur du får tyst på dessa pumpar om de fortsätter väsnas.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Bytte plats på kablarna, ingen skillnad vad jag kunde märka, men vände också pumpen så att anslutningarna hamnade neråt så försvann tickningarna iaf.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd för att slippa skapa en ny. Har flyttat runt fläktarna i chassit för att försöka få ner temperaturerna så mycket som möjligt. Tyvärr begränsas jag väldigt mycket av mitt chassi, då jag bara har en fläktplats i fram och en i bak.

Kör push & pull utblås i bak, men det verkar bättre att köra insug genom kylaren. Är det väldigt dumt att ha insug uppe i bak, och utsug nere i fram? Eller kommer det bara sabba mer?

Permalänk
Medlem

Du ska ju helst använda luft utanför lådan för att dra igenom kylaren, d.v.s. insug. Temperaturen i ditt rum lär vara några grader lägre än inne i chassit.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!