Permalänk

Ang. Vattenkylningskitten på Inet.

Tjo!

Jag går i tankarna om att uppgradera till ett "riktigt" vattenkylt system istället för min Antec 620 och planerar då på att köpa ett färdigt kit då jag inte har byggt vattenkylning förut.

Så min fråga till er är då, vad är det för skillnad på dessa två kit förutom "Reservoaren" som jag märkte är lite mindre (Har detta någon betydelse?).

Lilla Reservoaren

Stora Reservoaren

Jag har till en börjar enbart tänkt att kyla cpu, och sedan bygga på med GPU samt ram-minnen.

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Tjo!

Jag går i tankarna om att uppgradera till ett "riktigt" vattenkylt system istället för min Antec 620 och planerar då på att köpa ett färdigt kit då jag inte har byggt vattenkylning förut.

Så min fråga till er är då, vad är det för skillnad på dessa två kit förutom "Reservoaren" som jag märkte är lite mindre (Har detta någon betydelse?).

Lilla Reservoaren

Stora Reservoaren

Jag har till en börjar enbart tänkt att kyla cpu, och sedan bygga på med GPU samt ram-minnen.

Mvh Daniel

Tjockare radiator (XTX) och bättre CPU-block (Supreme HF) i det dyrare paketet. Har för mig att det är kraftigare pump också, men det framgår inte av produktbeskrivningen.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara bra kitt! Resevoaren spelar inte så stor roll egentligen, underlättar när man ska fylla. Jag har en liten res och fylle mitt system igen för första gången på ca 2 år.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Har för mig att det är kraftigare pump också, men det framgår inte av produktbeskrivningen.

Jodå.
Pump: EK-DCP 4.0 respektive Pump: EK-DCP 2.2
så nog är det en kraftfullare pump alltid.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Tjockare radiator (XTX) och bättre CPU-block (Supreme HF) i det dyrare paketet. Har för mig att det är kraftigare pump också, men det framgår inte av produktbeskrivningen.

Jaha okej, tack för informationen! Lite smådumt att de inte skriver skillnader i produkt beskrivningen egentligen.

Skrivet av ceogar:

Det ser ut att vara bra kitt! Resevoaren spelar inte så stor roll egentligen, underlättar när man ska fylla. Jag har en liten res och fylle mitt system igen för första gången på ca 2 år.

Jaså, det behövs inte fyllas oftare än så? Tack för informationen! Tänkte ifall det hade någon betydelse om hur mycket vatten som kan flyta runt åt gången eller liknande.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Jaha okej, tack för informationen! Lite smådumt att de inte skriver skillnader i produkt beskrivningen egentligen.

Jaså, det behövs inte fyllas oftare än så? Tack för informationen! Tänkte ifall det hade någon betydelse om hur mycket vatten som kan flyta runt åt gången eller liknande.

Det står ju...

EK-KIT H3O 360 HFX
Detta start-kit innehåller allt du behöver förutom destillerat vatten för att kyla din cpu.

Innehåll:
CPU-block: EK-Supreme HF
Radiator: EK-Coolstream RAD XTX 360
Fläkt: 3st 120mm, EK-FAN Silent 120-1600RPM
Pump: EK-DCP 4.0
Reservoar: EK-Multioption RES X2 - 150 basic
Slang: 2m Masterkleer CLEAR (12,7/9,5mm)
Anslutningar: 8st EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Nickel
Vätska: 100ml EK-Ekoolant UV Blue koncentrat
Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme 2g
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
EK-KIT H3O 360 LTX
Detta start-kit innehåller allt du behöver förutom destillerat vatten för att kyla din cpu.

Innehåll:
CPU-block: Universellt cpu-block baserat på EK-Supreme LTX
Radiator: EK-Coolstream RAD XT 360
Fläkt: 3st 120mm, EK-FAN Silent 120-1600RPM
Pump: EK-DCP 2.2
Reservoar: EK-Reservoir Combo DCP 2.2
Slang: 2m Masterkleer CLEAR (12,7/9,5mm)
Anslutningar: 6st EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Nickel
Vätska: 100ml EK-Ekoolant UV Blue koncentrat
Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme 2g

Permalänk
Skrivet av swesen:

EK-KIT H3O 360 HFX
Detta start-kit innehåller allt du behöver förutom destillerat vatten för att kyla din cpu.

Innehåll:
CPU-block: EK-Supreme HF
Radiator: EK-Coolstream RAD XTX 360
Fläkt: 3st 120mm, EK-FAN Silent 120-1600RPM
Pump: EK-DCP 4.0
Reservoar: EK-Multioption RES X2 - 150 basic
Slang: 2m Masterkleer CLEAR (12,7/9,5mm)
Anslutningar: 8st EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Nickel
Vätska: 100ml EK-Ekoolant UV Blue koncentrat
Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme 2g
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
EK-KIT H3O 360 LTX
Detta start-kit innehåller allt du behöver förutom destillerat vatten för att kyla din cpu.

Innehåll:
CPU-block: Universellt cpu-block baserat på EK-Supreme LTX
Radiator: EK-Coolstream RAD XT 360
Fläkt: 3st 120mm, EK-FAN Silent 120-1600RPM
Pump: EK-DCP 2.2
Reservoar: EK-Reservoir Combo DCP 2.2
Slang: 2m Masterkleer CLEAR (12,7/9,5mm)
Anslutningar: 6st EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Nickel
Vätska: 100ml EK-Ekoolant UV Blue koncentrat
Kylpasta: TIM Gelid GX-Xtreme 2g

Skillnaden står ju i informationen.

Jo, jag såg det nu, men jag är helt novice på vattenkylning så jag har inte den blekaste aning om vad som är bra eller ej.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Jo, jag såg det nu, men jag är helt novice på vattenkylning så jag har inte den blekaste aning om vad som är bra eller ej.

XT är 47mm tjock
XTX är 64mm tjock

4.0 pumpen har dubbelt så högt flöde och tryck som 2.0 pumpen

och blocken är olika bra. supremacy är bättre.

Permalänk
Skrivet av swesen:

XT är 47mm tjock
XTX är 64mm tjock

4.0 pumpen har dubbelt så högt flöde och tryck som 2.0 pumpen

och blocken är olika bra. supremacy är bättre.

Helt klart värt att vänta på att det bättre kittet kommer i lager då med andra ord?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga ut med kylning för GPU senare så är det helt rätt val!

Tips:
Skippa kylning för ram-minne i framtiden. Ger inget förutom stilpoäng om du ska ha ett "showbygge".
Ett annat är att mäta lite i chassit och planera väl innan du börjar trycka in sakerna.
Kan vara knepigt att få till det bra den första gången, om man nu inte har ett chassi stort som en garderob!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Helt klart värt att vänta på att det bättre kittet kommer i lager då med andra ord?

Det beror på vad du har för cpu osv. och om du får plats med en 1 cm tjockare kylare. Dessa pumpar är inte heller speciellt tysta om man inte isolerar dem ifrån chassit. Kolla i mitt galleri så kan du se att jag ställt den på en tjock "kudde" för att inte ljudet ska förstärkas av vibrationer i chassit.

Permalänk
Skrivet av Bungo:

Om du ska bygga ut med kylning för GPU senare så är det helt rätt val!

Tips:
Skippa kylning för ram-minne i framtiden. Ger inget förutom stilpoäng om du ska ha ett "showbygge".
Ett annat är att mäta lite i chassit och planera väl innan du börjar trycka in sakerna.
Kan vara knepigt att få till det bra den första gången, om man nu inte har ett chassi stort som en garderob!

Mja, du har en poäng. Lite snyggt o så kanske men överskattat. Plats är inga problem, tänkte köra en 240mm för GPU sen, hoppas det fungerar!

Skrivet av swesen:

Det beror på vad du har för cpu osv. och om du får plats med en 1 cm tjockare kylare. Dessa pumpar är inte heller speciellt tysta om man inte isolerar dem ifrån chassit. Kolla i mitt galleri så kan du se att jag ställt den på en tjock "kudde" för att inte ljudet ska förstärkas av vibrationer i chassit.

Jag har lite dämpmattor från ett bygge som aldrig blev av, kan förmodligen använda dem för att dämpa ner pumpen.

Har just nu en AMD 955 på 4.2GHz, men tänker uppgradera snart i framtiden.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Beroende på vad du tycker om oljud kan det vara värt att tänka på att du eventuelt kommer behöva köpa en ny pump om du köper det större paketet (som i övrigt är klart kompetentare) då 4.0an låter och känns som om du hade ett helt lag byggarbetare utanför fönstret..

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Beroende på vad du tycker om oljud kan det vara värt att tänka på att du eventuelt kommer behöva köpa en ny pump om du köper det större paketet (som i övrigt är klart kompetentare) då 4.0an låter och känns som om du hade ett helt lag byggarbetare utanför fönstret..

Ska försöka mura in den i dämpningsmaterial! Har lite över sedan ett tidigare bygge.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Ska försöka mura in den i dämpningsmaterial! Har lite över sedan ett tidigare bygge.

Lycka till, tror tyvärr det är omöjligt att få tyst på en så pass skakig pump som 4.0an är. En kompis köpte en sådan eftersom den har massor prestanda för sitt pris, men även om den stod på 2cm skumgummi lät den nått fruktansvärt.

EK gör kanonbra vattenkylnings grejer, men när det gäller pumpar är de långt efter, man får helt enkelt vad man betalar för.

Med det sagt tycker jag fortfarande du ska ta det större kittet eftersom du funderar på att lägga in gpu i slingan också eller allra bäst bygga ihop ett bra customkit som faktiskt är bra på alla fronter så du får en bra pump från början och får välja fläktar mm:)

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Lycka till, tror tyvärr det är omöjligt att få tyst på en så pass skakig pump som 4.0an är. En kompis köpte en sådan eftersom den har massor prestanda för sitt pris, men även om den stod på 2cm skumgummi lät den nått fruktansvärt.

EK gör kanonbra vattenkylnings grejer, men när det gäller pumpar är de långt efter, man får helt enkelt vad man betalar för.

Med det sagt tycker jag fortfarande du ska ta det större kittet eftersom du funderar på att lägga in gpu i slingan också eller allra bäst bygga ihop ett bra customkit som faktiskt är bra på alla fronter så du får en bra pump från början och får välja fläktar mm:)

Får hoppas att jag överlever ljudet med pumpen, annars får man väl köpa annat.. Men blir nog detta kittet iaf, tack så mycket för hjälpen alla!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

jag måste fråga då det är något som kliat mig i skallen ett bra tag. ursäkta om det kan klassas som off topic. Jag är en inbiten datanörd sen över 10 år tbx. Jag har överklockat i ca 5 år och har väldigt svårt att förstå själva meningen med använda sig av egenbygda vattensystem när luftteknologin har kommit så pass långt så du kan köra riktiga värstingkort/cpuer på luft i väldigt bra temperaturer och inte höra fläkten eller slutna vattensystem. Jag vet att vatten kyler bättre än luft pga högre densitet. summa sumarum. kostaden för ett vattenkit är rätt så högt vad jag vet+ risken du har av läkage( varigt med om läkagee i slutet system höll på kosta mig min dator)+ allt arbete du måste lägga ner för sätta ihop de vs prestandan som man får. När man bara kan montera på tex artic cooling extrem på grafikkortet och köpa hög prestanda cpu kylare= dator som klockar skit bra och inte hörs.

är det något jag missat i min syn på de hela så får ni gärna fylla i mina kundskaper

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

jag måste fråga då det är något som kliat mig i skallen ett bra tag. ursäkta om det kan klassas som off topic. Jag är en inbiten datanörd sen över 10 år tbx. Jag har överklockat i ca 5 år och har väldigt svårt att förstå själva meningen med använda sig av egenbygda vattensystem när luftteknologin har kommit så pass långt så du kan köra riktiga värstingkort/cpuer på luft i väldigt bra temperaturer och inte höra fläkten eller slutna vattensystem. Jag vet att vatten kyler bättre än luft pga högre densitet. summa sumarum. kostaden för ett vattenkit är rätt så högt vad jag vet+ risken du har av läkage( varigt med om läkagee i slutet system höll på kosta mig min dator)+ allt arbete du måste lägga ner för sätta ihop de vs prestandan som man får. När man bara kan montera på tex artic cooling extrem på grafikkortet och köpa hög prestanda cpu kylare= dator som klockar skit bra och inte hörs.

är det något jag missat i min syn på de hela så får ni gärna fylla i mina kundskaper

Det är väldigt enkelt, ett custom vattenkylningspaket ger möjlighet till ännu lägre temperaturer än vad man kan få med luft eller ännu lägre ljudnivåer än man kan få med luft. Tror helt enkelt vi har olika uppfattning av vad inte hörs betyder, jag skulle klassa en artic cooling extream som högljud...

Tar min egen dator som exempel, jag kör med 1x 360 rad + 1x 240rad med tillhörande 5st 120mm fläktar som snurrar på i 500RPM, detta är i princip helt "ljudlöst" vilket jag aldrig skulle kunna uppnå med prestanda komponenter med luft.

Sist är prisskillnaden inte så enorm, en artic cooling extream + en bra cpu kylare kostar 13-1500kr och medans en bra custom vattenkylning går att få för runt 2500kr. Bara prestandan gör det värt den extra kostnaden men sen får man inte glömma nöjet med att hålla på med vatten

Permalänk

Du kan köra med 4.0 pumpen och sedan ha en ställbar voltregulator så du själv kan justera varvtalet tills det att ljudet blir behagligt. T.ex en fläktstyrning kan fungera.

Jag gör detta med min 2.2 pump, man skall bara passa sig för att sänka för lågt då pumpen kan stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Du kan köra med 4.0 pumpen och sedan ha en ställbar voltregulator så du själv kan justera varvtalet tills det att ljudet blir behagligt. T.ex en fläktstyrning kan fungera.

Jag gör detta med min 2.2 pump, man skall bara passa sig för att sänka för lågt då pumpen kan stanna.

2.2 pumpen funkar jättebra med detta men en 4.0 pumpen är lite svårare att driva då den drar 18w vilket dom flesta fläktkontrollers inte klarar av.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|